AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Jeg er sykepleier og jobber på et sykehus. (Er utlending selv) Vi har en ansatt (jente, mørk i huden) som oppfører seg veldig uprofesjonelt på jobben. - Tverker midt i gangen, hvor pasienter vandrer. -Gir ofte overdose medisiner - Snakker høyt og bruker banneord som «yo bitch skal vi ta pause jeg er så drittlei» og dette hører pasienter, og pårørende. Jeg har sagt ifra til denna jenta flere ganger, at hun må oppføre seg. Da får jeg svar «jeg bryr meg ikke» og ler. Som om jeg tuller med henne. Forrige uke kom hun litt beruset på jobb, og sier selv at hun har drukket vin, og trenger pauser. Da sier jeg til henne på enn vennlig måte at det er ikke lov å komme på jobb beruset. Jeg måtte observere henne gjennom vakta, da vi hadde flere pasienter som var ny opererte og med dårlig immunforsvar. Hun går inn til pasienter uten munnbind, og er veldig uhøflig mot dem. Og har gitt sovemedisin til en pasient, som egentlig ikke stod på. Jeg kalte henne inn på vaktrommet, og spurte hvorfor hun gjorde det. Da ler hun og sier «oh slapp av da, jeg vil ha rolig kveld, og det er bedt for henne å sove» Jeg ble kjempe sint, og sa rett ut at dette her var siste advarsel og hun har fått så mange skanser fra meg, og jeg skal til avdelingslederen og fortelle dette. Hun ble kjempet sur på meg, og skrek etter. Før jeg rakk å gå til avdelingslederen, får jeg en telefon fra institusjonslederen om at hun har fått klage på meg og vi må ha møte med min lederen. På klaget står det «At jeg har rasistiske holdninger mot alle ansatte som har mørk hud, er kjempe streng mot dem, og er kjempe snill mot de norske ansatte» Altså, jeg har ikke ord. Jeg er blitt klaget på at jeg er rasist fordi jeg er hvit? Jeg er utlending selv, hvordan kan jeg være en rasist? Jeg vet ikke hva som vil skje på møtet. Anonymkode: 0f3db...caf 14
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Er du den eneste som har klagd på henne? Anonymkode: cd74a...a1f 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 For det første, man kan være rasist selv om man er utlending. En del utlendinger er f.eks. rasistiske overfor nordmenn eller overfor andre etnisiteter enn sin egen. Men når det gjelder det du beskriver av kollegaen din sin oppførsel, er det klart at det er helt uakseptabelt å opptre slik på jobb, spesielt når man jobber i helsevesenet. Skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke har sagt ifra til ledelsen før nå. Fortell sjefen din det du har skrevet her. Høres ikke ut som jenta bør jobbe i helsevesenet, av hensyn til pasientene. Anonymkode: 36101...cc3 39
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Begynner navnet hennes på G? Anonymkode: 67723...8f0 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 Du må jo ta det rett vei. Sende avviksmelding til rett instans, ta det opp med overordnede. Anonymkode: 03da3...62d 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du den eneste som har klagd på henne? Anonymkode: cd74a...a1f Mange klager at hun gir feil medisiner, men det er ikke blitt sagt til lederen; blir snakket under rapport. Anonymkode: 0f3db...caf 3
Gjest theTitanic Skrevet 29. august 2020 #7 Skrevet 29. august 2020 Du sier bare hva som faktisk er tilfelle. Og forklarer hva ordene betyr, som feks rasisme og beruset på jobb, ansvarsfølelse og folkeskikk.
altflyter Skrevet 29. august 2020 #8 Skrevet 29. august 2020 Du må rett og slett fortelle sannheten til ledelsen når du skal på møtet. Jeg syntes det er hårreisende at du ikke har sagt noe før. En ansatt som kommer beruset på jobb? Og du lar henne fortsette arbeidsdagen? Tuller du? Hun skal ha skriftlig advarsel for å komme full på jobb og det er utrolig at du ikke har sagt noe før. Det er forøvrig ikke lurt å true med ledelsen for så å ikke gjøre det med en eneste gang.. Nå kom hun deg i forkjøpet. Du må stå på ditt og fortelle hva som har skjedd. Har du bevis på atferden hennes noe sted? 32
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #9 Skrevet 29. august 2020 Jeg reagerer på at hun møtte beruset på jobb, og at du lot henne være på jobb? Selv om du fulgte med på henne.. Hun burde vært oppsagt på stedet. Var det ingen leder tilgjengelig? På møtet forteller du hva du har en opplevd. Når møtet er slutt har du en kollega mindre. Lykke til. Det her går fint. Anonymkode: d0463...c33 31
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 Hvis din historie stemmer så er det selvsagt andre som har opplevd det samme med denne personen. Så da skal det ikke være noe problem for deg i samtale med ledelsen (noe ledelsen plikter seg til ved et slikt varsel). Om de sier andre har også varslet må du høre på deres historier. har du ikle dokumentert noen av samtalene du har hatt med henne? Det må du gjøre for å unngå slike situasjoner framover. Anonymkode: 0cd9d...a13 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 Jeg kjøper ikke denne historien Anonymkode: dab85...db5 16
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #12 Skrevet 29. august 2020 Har opplevd lignende situasjoner, dessverre er jeg så konfliktsky at jeg ikke har fått lignende klager. Men har opplevd ekstremt mange hårsåre utlendinger i Norge som skriker rasisme med en gang det skjer noe de ikke liker. Får bare håpe lederen din ikke er overdrevent politisk korrekt. Anonymkode: 61a4b...7c1 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis din historie stemmer så er det selvsagt andre som har opplevd det samme med denne personen. Så da skal det ikke være noe problem for deg i samtale med ledelsen (noe ledelsen plikter seg til ved et slikt varsel). Om de sier andre har også varslet må du høre på deres historier. har du ikle dokumentert noen av samtalene du har hatt med henne? Det må du gjøre for å unngå slike situasjoner framover. Anonymkode: 0cd9d...a13 Det er flere som har opplevd samme som meg jeg. Men møtet skal foregå mellom med henne og lederen. Anonymkode: 0f3db...caf 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 Hvor lenge har dette foregått uten at noen har sagt noe? Når dere andre ansatte har dekket over/ikke rapportert feil har dere jo samtidig fratatt henne muligheten til å forbedre seg. Anonymkode: 85a02...c3b 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd lignende situasjoner, dessverre er jeg så konfliktsky at jeg ikke har fått lignende klager. Men har opplevd ekstremt mange hårsåre utlendinger i Norge som skriker rasisme med en gang det skjer noe de ikke liker. Får bare håpe lederen din ikke er overdrevent politisk korrekt. Anonymkode: 61a4b...7c1 Jeg er veldig konfliktsky selv, og dette er grunnen til at dette her har går mot meg. Jeg skulle ha klaget lenge siden. Det var veldig ubehagelig å gå på jobben etter denne situasjonen, jeg har fått stygge «blikk» på meg fra alle som er mørk i huden på avdelingen min Anonymkode: 0f3db...caf 4
tussi84 Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 Er ikke hudfargen som er problemet til denne kollegaen. Det er personlighet og arbeidsmoral. 6
AllahBallah Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 Beklager, det jeg sier nå er kanskje «rasistisk»: men jeg har samme erfaring selv. At man blir beskyldt for rasisme når man irettesetter folk av utenlands opprinnelse. Ikke bare opplevd det personlig, men også at utenlandske beskylder andre for å være rasistisk - fordi de blir satt krav til (samme krav som alle uansett hudfarge). Kan ikke si annet enn at det er jævlig leit, og jeg håper du klarer ikke ta det personlig. 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 Dere har vel et avvikssystem som dere bruker til å registrere slikt som feilmedisinering? Anonymkode: b8d7d...4d6 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 Her skulle du ha tatt det med ledelsen tidligere, nå kom hun før deg og man har typisk da en dårlig sak. Ja, det er urettferdig, men sånn er arbeidslivet i dag - det er den sterkestes rett der den som spiller kortene sine først (og riktig) har fordelen. Bør nok begynne å søke jobber. Anonymkode: 59549...c9c 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #20 Skrevet 29. august 2020 Dette burde du jo tatt opp med ledelsen for lenge siden. Hadde en av mine kolleger kommet beruset på jobb hadde jeg kontaktet leder øyeblikkelig, og så sendt vedkommende hjem. Anonymkode: 15243...49b 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå