AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Min sønn på 18, har siden starten av august vært ute å drukket hver helg. Han går nå siste året på vgs De verste helgene er han ute både på fredag og lørdag. Ellers er han veldig pliktoppfyllende, går bra på skolen og har deltidsjobb (så jeg sponser ikke drikkinga på noen måte). Dersom jeg prøver å ta dette opp med han sier han at må få gjøre det han har lyst til. Er det å drikke hver helg på grensen til å være alkoholiker? Hvilke krav kan jeg stille til en 18 åring som fortsatt bor hjemme? I dag kom han hjem midt på natta og slik har det vært hver helg.. Anonymkode: be884...61f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 18, har siden starten av august vært ute å drukket hver helg. Han går nå siste året på vgs De verste helgene er han ute både på fredag og lørdag. Ellers er han veldig pliktoppfyllende, går bra på skolen og har deltidsjobb (så jeg sponser ikke drikkinga på noen måte). Dersom jeg prøver å ta dette opp med han sier han at må få gjøre det han har lyst til. Er det å drikke hver helg på grensen til å være alkoholiker? Hvilke krav kan jeg stille til en 18 åring som fortsatt bor hjemme? I dag kom han hjem midt på natta og slik har det vært hver helg.. Anonymkode: be884...61f Du må se på miljøet der dere bor. Vil du være den ene strenge som ikke lar barnet ditt delta? Vokste selv opp i et slik miljø og mamma følte hun «måtte» la meg delta også. Hvordan er disse han drikker med? Hvis det er gode venner så er det kanskje ikke så mye å bekymre seg for , så lenge ingen blir aggressiv eller finner ut at de skal fyllekjøre.. Alkoholvaner bør jo være litt fokus. Men dette er slik som gjerne må kjennes på kroppen selv. Anonymkode: 930b4...58c 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Men drar han "ut og drikker" i sosial forstand eller drikker han seg sørpefull hver helg? Førstenevnte synes jeg nesten må få gå når han ellers klarer å være både pliktoppfyllende og betale for eget alkoholkonsum med deltidsjobb. Han er 18, det har vært en varm august og en rolig start av skoleåret, han kommer uansett snart til å gå lei av å dra ut hver helg. Anonymkode: 285ea...01d 14
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Slik var jeg og. Ikke så ille da jeg bodde hjemme, riktignok, men så kom studietiden... Da var det gjerne torsdager også. Hadde til og med en del runder der det var rett fra nachspiel til forelesning. Tok mastergrad i økonomi, med toppkarakterer. Har en god karriere, har vært gift i 10 år, og er godt etablert, og har ikke vært full på veldig mange år. Det går nok fint Men vær obs på utviklingen. Jeg holdt meg godt unna dop, og var disiplinert i eksamensperioder og med tanke på jobb. Merker du dette sklir ut er det en helt annen diskusjon. Anonymkode: b9a9a...eb5 19
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 Hvorvidt man er alkoholiker handler om flere faktorer enn hyppighet. Det er ganske vanlig å drikke ofte når man er på den alderen uten at det har noe å si. Hvis han derimot drikker mye oftere enn kompisene, drikker seg overstadig beruset hver helg og bruker drikkingen for å komme seg bort fra problemene sine kan det derimot være et symptom på noe annet. Han her virker som at han håndterer livet greit ellers med jobb og skole, så jeg synes ikke det høres ut som at han har et alkoholproblem. Drikking/festing er livet for mange 18-åringer, og så vokser de fra det på sikt. Anonymkode: 9654b...df2 2
AndreasBR Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De verste helgene er han ute både på fredag og lørdag. "Å nei, sønnen min har et liv... EEEEEEEK" Dette er sånn jeg opplever dette.. Du skriver først at han er 18, og så prøver du legge deg opp i hva han driver med på sin fritid. Er det dine penger han drikker opp ? La nå gutten være i fred, han har lov å drikke om han vil. 16
Repus Asserts Skrevet 29. august 2020 #7 Skrevet 29. august 2020 Etter at jeg ble 18 festet jeg så og si hver helg i sikkert minst ett år,før jeg etter hvert begynte å roe meg mer og mer ned fra jeg nærmet meg 20. Tror det er ganske normalt. Så lenge han følger opp skolen og forpliktelsene sine,synes jeg at du ikke skal legge deg opp i hvordan han fester. Dette er, for de fleste, bare en periode. Du kan selvsagt ha dine regler som gjelder hjemme hos deg, som f.eks at han ikke får feste hjemme,være synlig beruset hjemme e.l. alt ettersom hva som gjelder i ditt hjem. Om han begynner å sluntre unna på andre,viktige områder i livet,som du ser at kan være ødeleggende for framtiden, synes jeg at det er viktig at du snakker med han om egne erfaringer og gir positive råd, at du er der og støtter og hjelper når han kommer til deg. At du ikke er dømmende,men nysgjerrig og forståelsesfull. 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #8 Skrevet 29. august 2020 Han er jo bare ungdommen. La han nå kose seg så lenge det ikke går utover skole og arbeid. Har vi ikke alle levd som vi var udødelige i den alderen? Anonymkode: 9f647...999 1
Meg.no Skrevet 29. august 2020 #9 Skrevet 29. august 2020 Tenker også du må se på helheten. Lyder til han klarer seg utmerket. Det er aldeles normalt alt 18 åringer drikker hver helg. Begynner man å nekte han det, vil det høyst sannsynlig bare skjules. Satse heller på å ha en god, positiv dialog med ham, så det er lettere å fange opp underveis om han skulle begynne å havne på et sidespor. Høres ut som en helt vanlig 18-åring. 5
Ulrikke Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 Det er faktisk ikke unormalt å holde på sånn en periode. Han holder neppe på til han er 25 på den måten... I tillegg beskriver du en gutt som på alle måter fikser livet flott! Skjønner at du er småbekymret, men jeg ville latt det bero så lenge det ikke virker som om han dropper skole, jobb, trening osv. De har akkurat blitt så gamle at de har "lov" til å feste, ofte tar det litt av i starten da! Og med "starten" mener jeg det første året eller to liksom... Jeg har tre stebarn mellom 19 og 24 år, alle tre har holdt på sånn. Alle tre er i full sving med studier, jobb og lever på alle måter veldig fornuftig selv om de fortsatt tar seg en fest. Kommer til å ha is i magen når 14-åringen også kommer dit! Men selvfølgelig, går det ut over skole og andre ting blir det en helt annen sak. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 54 minutter siden, AndreasBR skrev: "Å nei, sønnen min har et liv... EEEEEEEK" Dette er sånn jeg opplever dette.. Du skriver først at han er 18, og så prøver du legge deg opp i hva han driver med på sin fritid. Er det dine penger han drikker opp ? La nå gutten være i fred, han har lov å drikke om han vil. Så lenge han bor i hennes hus så kan hun legge føringer på orden og diverse. Flytter han for seg selv, fritt frem da. Her er alkohol ikke akseptert så lenge barna bor her. Samboer og jeg er avholds, og jeg har fått nok med den alkoholiserte eksen min i mange år. Fylla er ikke en menneskerett. Vil de ta et par øl med kompisene når de er på besøk hos dem, vær så god. Men noen fulle folk vil jeg ikke ha hjemme hos meg. Anonymkode: 22a59...486 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #12 Skrevet 29. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er jo bare ungdommen. La han nå kose seg så lenge det ikke går utover skole og arbeid. Har vi ikke alle levd som vi var udødelige i den alderen? Anonymkode: 9f647...999 Nei, jeg har aldri drevet med fyll da jeg var ungdom. Kjenner flere som er slik. Edru russ er for øvrig i vinden nå, så flere har skjønt det. Anonymkode: 22a59...486 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 Det høres helt normalt ut. Anonymkode: f8a33...57b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 Det gjorde jeg også. Så godt som hver helg fra jeg var 16 til jeg var kanskje 27.. Idag har jeg samboer, barn, fulltidsjobb, høyere utdanning og hus, drikker en øl i ny og ne og er takknemlig for alt jeg rakk å oppleve før voksenlivet tok meg 😉😆 Anonymkode: b3108...c9a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 Sånn var jeg også på videregående og noen år ut i 20-årene 🙂. Masse moro 🙂. Men passet skole/studier/ekstrajobber, trente og gjorde aldri noe galt. Syns ikke man kan hindre en 18-åring å ha det gøy i helgene. Men en annen ting er at det er Corona nå..... Syns det er skummelt med festing med mye alkohol. De holder ikke avstand, spriter ikke hender osv. Så jeg ville ha vært bekymret pga det. Anonymkode: 72a26...1dc
GammelKaktus Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 Hm, han har vært ute og festet alle helgene i august og det er det? Jeg hadde ikke vært bekymret, er da normalt at det blir litt festing når man er blitt 18,. Så lenge han klarer å følge opp skole og jobb så ser jeg ikke problemet. 4
Million Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 (endret) Sånn var jeg også i store deler av ungdommen. Nå er jeg over 50, men da jeg var tenåring og ung i tjueårene, var det stort sett alkohol hver helg. En helg uten fest og drikking var en "død helg" og sinnsykt kjedelig, noe som måtte unngås for enhver pris Ungdommen fester og drikker, sånn er det bare. Jeg ville ikke prøvd å hindre en myndig person i noe slikt, i alle fall ikke så lenge han betaler for moroa selv også. Det er sånn de omgås, det er sånn venner i den alderen har det gøy, veldig ofte. Endret 29. august 2020 av Million 2
AndreasBR Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge han bor i hennes hus så kan hun legge føringer på orden og diverse. Flytter han for seg selv, fritt frem da. Her er alkohol ikke akseptert så lenge barna bor her. Samboer og jeg er avholds, og jeg har fått nok med den alkoholiserte eksen min i mange år. Fylla er ikke en menneskerett. Vil de ta et par øl med kompisene når de er på besøk hos dem, vær så god. Men noen fulle folk vil jeg ikke ha hjemme hos meg. Anonymkode: 22a59...486 Høres ut som du holder barna dine tilbake.. Stakkars,, 6
Kittykat Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 18, har siden starten av august vært ute å drukket hver helg. Han går nå siste året på vgs De verste helgene er han ute både på fredag og lørdag. Ellers er han veldig pliktoppfyllende, går bra på skolen og har deltidsjobb (så jeg sponser ikke drikkinga på noen måte). Dersom jeg prøver å ta dette opp med han sier han at må få gjøre det han har lyst til. Er det å drikke hver helg på grensen til å være alkoholiker? Hvilke krav kan jeg stille til en 18 åring som fortsatt bor hjemme? I dag kom han hjem midt på natta og slik har det vært hver helg.. Anonymkode: be884...61f Du må her se på sammenhengen med drikkingen. Er han ute og er sosial med venner og drikker i hyggelig sammenkomst eller drikker han seg stupfull hver helg? Men det å drikke hver helg er ikke på grensen til å bli alkoholiker, vil jeg si. Det er når man higer etter alkoholen hver dag, at det blir et stort problem. På min samboer sin side av familien, så har det vært et par alkoholikere. Vi har en sønn på 18 år, som også går ut og er sosial med venner og da blir det også litt alkohol. I russetiden i sommer så syntes vi han drakk litt mye, for det var en del russefeiring flere dager på rad. Da tok vi oss en prat med han og snakket litt om familiehistorien på min samboer sin side av familien. Men selv om han bor under vårt tak, så bestemmer ikke vi om han får gå ut og drikke eller ikke. Vi kan bare oppfordre han til å ta det rolig. Og det har han jo gjort.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #20 Skrevet 29. august 2020 Han er 18 og kan gjøre som han vil. Ikke lek helikoptermamma Anonymkode: 599a9...c60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå