Gå til innhold

Dere som er gode på veiing av mat og telling av kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg regne ut sånn ca kalorier og evnt plotte inn i lifesum når jeg lager dette:

Steker løk i smør, hvitløk, buljong, fløte og rømme, kokt blomkål tilslutt. 

lager stor porsjon, mat til 8 stk. 

Anonymkode: 96984...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo veie hvor mye du bruker av hver ingrediens og så regner den ut hvor mange kalorier måltidet er. 

Anonymkode: cbb9d...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over har helt rett.

Du veier beholderen du skal servere i (tara).

Du veier og logger hver ingrediens etterhvert som du tilsetter dem.

Du veier maten i serveringsfatet (brutto).

Du trekker fra vekten av serveringsfatet (netto).

Antall porsjoner = antall gram netto.

Nå har du kalorier per 100 gram av retten du har laget.

Du veier opp det du forsyner deg med og logger mengden. Nå har du kaloriene i din porsjon.

Eller så kan du spise til du er mett, og kanskje nøye deg med bare en liten sjokolade til kveldsfilmen.

Anonymkode: 2f982...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oppskrift-funksjonen i Lifesum ganske mye. Da legger jeg inn alle ingrediensene jeg bruker (og veier selvfølgelig alle ingrediensene). Deretter angir jeg antall porsjoner. Da får jeg opp hvor mange kalorier det er i hver enkelt porsjon. 

Anonymkode: 94ae2...537

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ikke maten, men blir litt ca det jeg legger inn i Lifesum. 

Noen som har Lifesum premium? Verdt å ha?

Anonymkode: cf1d8...86a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yazio og der ligger det gjerne inne hvor mange kalorier det er i diverse ferdigmåltider, så da finner jeg noe som "føles" riktig.

I dag har vi for eksempel hatt hjemmelagde hamburgere til middag, jeg veide ingenting men la inn en stor McDonald's-burger. Tror ikke det var helt skivebom. 

Tidligere i uken hadde vi pad thai, og jeg la inn på øyemål 200 gram av en gjennomsnittlig take away-pad thai som allerede lå inne i appen. 

Så mitt tips er å finne en ferdigrett av blomkålsgrateng/blomkålssuppe/stekt blomkål/hva du enn lagde, og bruke anbefalt posjonsstørrelse (om det ligger inne). Velg gjerne en som ligger høyt i kaloriinnhold, siden du brukte smør og fløte i oppskriften. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på at mye mat endrer vekt ved tilberedning. Blomkål vil f.eks. veie mindre kokt enn rå. Men nå er det veldig lite kalorier i blomkålen da. I oppskriften din vil smør og fløte utgjøre mesteparten. 

Ellers hender det jeg også finner noe tilsvarende hvis jeg er borte og er usikker, men over til kan det utgjøre et stort avvik. Poenget med å bruke app og regne kalorier er jo både å spise riktig mengde og å lære seg porsjonsstørrelser. Da må man faktisk gjøre den jobben. 

Anonymkode: 2e1db...43c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...