Gå til innhold

Er dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen hjelpe meg med lovverk/ regler rundt depositumskonto? I følge loven er utleieren lovpålagt til å opprette et depositumskonto med mitt navn som skal være avsperret der ingen av partene kan ta dem ut. Det viser seg at jeg har både sendt depositum og hele alle måneders leie til samme konto ... så er dette lovlig?

Anonymkode: 5a5ec...ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal være med i banken og opprette en depositum konto som skal stå i ditt navn. Huseier skal betale det koster å opprette denne kontoen. 

Din huseier gjør noe ulovlig. Ingen garanti for at du får igjen depositum pengene Den dagen du flytter ut. 

Anonymkode: 496c9...9ba

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være med i banken og opprette en depositum konto som skal stå i ditt navn. Huseier skal betale det koster å opprette denne kontoen. 

Din huseier gjør noe ulovlig. Ingen garanti for at du får igjen depositum pengene Den dagen du flytter ut. 

Anonymkode: 496c9...9ba

Problemet er at jeg selv som individ var ikke klar over dette, men etter å ha blitt svindlet, leste jeg i regel og lovverk rundt det, og kom fram til at utleieren er pålagt til å opprette et depositumskonto. Det betyr da med andre ord at utleieren har skrevet sin egen private konto UNDER depositum konto, og dermed har jeg sendt både depositum og alle måneders leie til samme konto. Ts

Skrevet

Jeg har alt av bevis og dokumenter lagret på mobilen. Han skal svi for dette, og jeg skal sørge for at han aldri noensinne gjør dette mot noen igjen. Takk for svar 👍 Ts

Skrevet

Takk for svar :) ts 

Skrevet

Du gir en skriftlig beskjed til utleieren om at du ønsker at depositumet skal settes på en korrekt depositumkonto i henhold til Husleieloven § 3-5, hvis vedkommende ikke går med på dette så varsler du om det du da har betalt i "depositum" blir å regne som forskudd på husleie.

Depositum på depositumkonto er en sikkerhet både for utleier og leietager, men når det blir betalt direkte til utleieren så er det å regne som forskudd på husleie. Altså så er det utleieren som mister sin sikkerhet. 

Anonymkode: c6c06...587

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar folkens :)

Skrevet

Jeg har betalt direkte til huseiere flere ganger, men aldri fått problemer av den grunn. Nei, det er ikke lov, men mest sannsynlig får du ingen problemer med å få pengene tilbake.... tror de gjør det for å slippe å betale for depositumskonto, tror den koster en del å lage

Anonymkode: 9be37...96b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt direkte til huseiere flere ganger, men aldri fått problemer av den grunn. Nei, det er ikke lov, men mest sannsynlig får du ingen problemer med å få pengene tilbake.... tror de gjør det for å slippe å betale for depositumskonto, tror den koster en del å lage

Anonymkode: 9be37...96b

Da vil jeg påstå du har hatt flaks. En huseier som ikke bryr seg om kravet om egen depositumskonto tar ofte litt lett på andre ting også.  

Anonymkode: 3f711...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...