Gå til innhold

Livredd for å få barn pga barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 27 år som ofte tenker at jeg er redd for å få barn pga ting jeg leser om barnevernet. Fra jeg var 8 år var jeg selv i barnevernet, helt til jeg ble 18. Jeg jobber som spesialpedagog i PPT, og kunne aldri gjort noe mot mine barn når jeg får det men kjenner tanken på at barnevernet skulle bli innblandet gjør meg livredd. Vet ikke engang hvorfor jeg er redd for dette, da jeg som sagt vet at det ikke er noe jeg ville gjort som tilsier at de skal komme. 

Har også ett familiemedlem (konen til min far) som var veldig stygg med meg som barn. Hun fortalte ting om meg til andre og tilslutt kontaktet personene som hun fortalte ting til barnevernet, for å si hvordan hun holdt på. Er redd hun skal dikte opp ting når jeg får barn eller anmelde meg for å være ekkel - selv om jeg ikke har noen kontakt med verken hun eller min far idag. 

I tillegg hadde jeg ett voldsomt sinne som barn/tenåring og dette står i barnevernsmappen min. Jeg ble mishandlet psykisk og fysisk og har ikke dette sinnet lenger som voksen, men er lilevel redd barnevernet skal komme å bruke ting mot meg fra jeg var barn. Hvorfor er jeg så redd? Innerst inne vet jeg at jeg ville vært en kjempe god foreldre, og gjort alt for mine barn den gangen jeg får det. Men klarer ikke kvitte meg med disse tankene 

Anonymkode: 26a82...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er en veldig vanlig redsel, problemet er at ingen tør å snakke om det fordi da «har man noe å skjule», noe som absolutt ikke er tilfellet.

Hvem som helst kan dessverre nok få barnevernet etter seg, men en liten trøst er at det skal som oftest en del til med mindre man har maks uflaks.

Anonymkode: 9780c...3f4

• Liker 9
Skrevet

Jeg har blitt meldt til bv hele 3 ganger opp gjennom årene av div merkelige individer, men bv var kjempefornøyd med meg som mor og henla  sakene hver gang. Så det jeg prøver å si er at bv slett ikke er noe farlige om man ikke har noe å skjule og tar åpent i mot dem og lar dem se at anklagene er grunnløse.

Anonymkode: 83143...45d

• Liker 12
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er en veldig vanlig redsel, problemet er at ingen tør å snakke om det fordi da «har man noe å skjule», noe som absolutt ikke er tilfellet.

Hvem som helst kan dessverre nok få barnevernet etter seg, men en liten trøst er at det skal som oftest en del til med mindre man har maks uflaks.

Nei, det er på ingen måte normalt å gå rundt og være redd for barnevernet. Beklager å måtte si det, men hvis man er det så fremstår man som mindre begavet og bør kanskje tenke seg godt om før man får barn uansett.

Normale folk går ikke rundt i resel for barnevernet.

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Nei, det er på ingen måte normalt å gå rundt og være redd for barnevernet. Beklager å måtte si det, men hvis man er det så fremstår man som mindre begavet og bør kanskje tenke seg godt om før man får barn uansett.

Jeg har flere venninner med barn som også er redd barnevernet. De er verdens beste mødre men kan eksempel være redd om barnet har slått seg og har blåmerker ofte

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, jabx skrev:

De som har vært innblandet i BV på en eller annen måte i løpet av oppveksten kan være redd for at deres barn igjen også skal bli innblandet. 

Et grovt sviktet barn kan være redd for å svikte barnet sitt på samme måte som de selv ble sviktet. De kan være redd for at de selv ikke skal være gode nok som foreldre og at det skal utløse at historien gjentar seg og traumene går i generasjoner.

• Liker 9
Skrevet

Jeg ble meldt til bv, og den første saksbehandleren var egentlig ganske tydelig på at de MÅTTE finne noe, fordi det var så mye... Heldigvis var barnefar med og tilbakeviste alle anklager, og hans foreldre var også interessert i samtaler, men bv sa nei. Skolen var også positiv til meg, selv om anklagene sa noe annet... Jeg sa at å vokse opp i mitt hjem var som å vokse opp i en krigssone, og det virket som de trodde at jeg ikke klarte å reflektere over og endre meg ift det...

Pga corona dro det ut i tid, og med ny saksbehandler og ny samtale med barna, ble saken henlagt. 

Det er skummelt når andre dikter opp historier eller tar ting ut av sammenheng og lar være å ta opp ting direkte med deg. Men så lenge du har en god mann og svigerfamilie, vil det gå bra. Du er bra nok som du er. 

• Liker 2
Skrevet

Æ9Vi ble meldt til barnevernet av hele familien min (mor + søsken som ikke har barn selv), som ikke liker at vi gjør ting annerledes enn hva mamma og pappa gjorde med oss for 20 år siden. 2 sider med detaljert info om alt vi gjør som er "feil" aka ikke A4. Som å amme 4-åringen, samsove, og bære barna.

Barnevernet var kjempehyggelige, og jeg har bare gode ting å si om mitt møte med dem. 

Anonymkode: c4684...a97

• Liker 7
Skrevet

Tidligere barnevernsbarn med tidligere sinneproblem her, inkl langvarig og kjip psykiatri-historie her. Var livredd barnehagen og helsestasjonen selvom jeg ikke gjorde galt, fordi jeg har den bagasjen jeg har. Men, etterhvert som barna har blitt større og man har utallige "vitner" på at de er glade, trygge og godt stimulerte barn, slapper jeg endelig av. 

Anonymkode: b4fcc...773

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Vært under barnevernet siden jeg ble født. 

Traumer, omsorgssvikt og har måtte jobbe mye med meg selv i ettertid, men har aldri fryktet barnevernet. 

Jeg vet nøyaktig hva mitt barn IKKE skal gjennomgå. 

Han får alt jeg trengte og ønsket. 

Har fått gode tilbakemeldinger fra alle hold om hvordan jeg er som omsorgsperson. 

Med mindre du utgjør en fare for deg selv, andre eller ungen bryr ikke barnevernet seg en døyt om deg. 

Du kan derimot bruke dine erfaringer til å bli en veldig god mamma. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Ikke tro på alt du leser.

Anonymkode: d36c0...767

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke tro på alt du leser.

Anonymkode: d36c0...767

Man skal heller ikke være naiv. Barn er det kjæreste man har så det er sunt være litt skeptisk.

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, jabx said:

Er det noen som fremstår som "mindre begavet" her så er det deg. Normalt begavede folk er i stand til å anerkjenne at mange i Norge har hatt vonde opplevelser med barnevernet og det har vært en del saker som faktisk kan forårsake redsel.

Anonymkode: e3198...7d4

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, jabx skrev:

Har du opplevd å bli meldt til barnevernet? 

Anonymkode: 23876...478

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere venninner med barn som også er redd barnevernet. De er verdens beste mødre men kan eksempel være redd om barnet har slått seg og har blåmerker ofte

Da er det noe galt med dem.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som fremstår som "mindre begavet" her så er det deg. Normalt begavede folk er i stand til å anerkjenne at mange i Norge har hatt vonde opplevelser med barnevernet og det har vært en del saker som faktisk kan forårsake redsel.

Anonymkode: e3198...7d4

At noen få har hatt vonde opplevelser betyr ikke at oppegående folk går rundt og er redde for barnevernet.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

At noen få har hatt vonde opplevelser betyr ikke at oppegående folk går rundt og er redde for barnevernet.

Du kjenner muligens ikke så mange oppegående folk, du er kanskje ikke en man betror seg til om visse ting heller.

Anonymkode: c175e...3f2

• Liker 3
Skrevet

Du er utdannet spesial pedagog og jobber i PPT. Bare det sier at du har enorm kunnskap om barn, og barnets utvikling. 
Det er mange som har vært under barnevernet som barn, men som allikevel blir sterke flotte mammaer. Du hadde aldri klart å gjennomføre studiene dine om du ikke var skikket. Kunnskapsmessig er du nok den beste moren et barn kan ha. 
barnevernet leter ikke etter mødre som var i barnevernet selv som barn. 

Anonymkode: 5a1c2...20f

• Liker 8
Skrevet
På 29.8.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en jente på 27 år som ofte tenker at jeg er redd for å få barn pga ting jeg leser om barnevernet. Fra jeg var 8 år var jeg selv i barnevernet, helt til jeg ble 18. Jeg jobber som spesialpedagog i PPT, og kunne aldri gjort noe mot mine barn

hei på deg!

Hei på deg TS!

Det høres ut som om du har reflektert tanker omkring dette. Og jobben din gjør jo at du sikkert er ekstra reflektert. Å bli utsatt for overgrep vil ikke si det samme som at man gjør det samme selv. Men du virker som om du virkelig går i deg selv. Og kanskje du skla oppsøke hjelp for å snakke om dine tanker.

Finn en bra mann og så får dere barn. Du blir en super mamma! Ha trua ❤️

Anonymkode: e79ba...4ea

Skrevet

Viktigste er mannen. Har du et bra farsemne du vil leve med, med eller uten barn? Snakk med ham, ikke her. Unngå andre med trøblete bakgrunn.. Og ppt-tjenesten? Da kjenner du til både barn og systemet. 

Anonymkode: 34bf4...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...