AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Når noe ikke er akutt så er skal man til fastlege. Når noe er akutt så skal man ringe 113 og sykehuset. Så når skal man egentlig bruke legevakten? Når noe her halv-akutt? Og hvordan skal noen uten medisinske kvalifikasjoner vite om en skade eller sykdom er akutt, halv-akutt eller ikke-akutt? Hva om jeg tar feil og barnet dør? Anonymkode: 5f6ea...c44 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Ring legevakten og spør om du er usikker. Det er helt greit. Om du har falt og slått deg og er usikker på om du trenger røntgen ringer du legevakta. Om du har falt og slått deg og det stikker ut en stor beinbit/ankelen står 90 grader så ringer du ambulanse. Det som ikke er greit er å ta kontakt med legevakten fordi det er mer praktisk å ta ting utenfor vanlig arbeidstid. Andre situasjoner man ikke burde ringe legevakt med er eks. dersom du har har en åpenbart ufarlig helseplage de siste 14 dager og finner ut at du er lei lørdags ettermiddag og ikke gidder å vente til fastlegen åpner. Anonymkode: 3552c...791 27
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Ring hvis du er usikker. Hvis barnet hsr veldig høy feber f eks. Hvis barnet brekker noe. Er det fare for liv ringer man 113. Ja. Det vente til mandag ringer du ikke legevakt. Anonymkode: 3141e...c8b 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når noe ikke er akutt så er skal man til fastlege. Når noe er akutt så skal man ringe 113 og sykehuset. Så når skal man egentlig bruke legevakten? Når noe her halv-akutt? Og hvordan skal noen uten medisinske kvalifikasjoner vite om en skade eller sykdom er akutt, halv-akutt eller ikke-akutt? Hva om jeg tar feil og barnet dør? Anonymkode: 5f6ea...c44 når noe ikke kan vente til fastlegen åpner, men det er ikke livstruende. Brukket arm for eksempel. Jeg har noen ganger fått svært smertefulle mellomørebetennelser som går fra 0 til 100 på en halv time. Da går jeg på legevakten hvis det skjer på ettermiddag, kved eller i helgen. Anonymkode: 3d52b...1ce 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ring legevakten og spør om du er usikker. Det er helt greit. Om du har falt og slått deg og er usikker på om du trenger røntgen ringer du legevakta. Om du har falt og slått deg og det stikker ut en stor beinbit/ankelen står 90 grader så ringer du ambulanse. Det som ikke er greit er å ta kontakt med legevakten fordi det er mer praktisk å ta ting utenfor vanlig arbeidstid. Andre situasjoner man ikke burde ringe legevakt med er eks. dersom du har har en åpenbart ufarlig helseplage de siste 14 dager og finner ut at du er lei lørdags ettermiddag og ikke gidder å vente til fastlegen åpner. Anonymkode: 3552c...791 Feil. Det er ikke gjeldende retningslinjer. Legevakten er ikke et koordineringspunkt og skal ikke brukes til å ringe for å spørre hvor man skal. Og om man har falt og brukket et en ankel er ingen livstruende skade. Her skal legevakten kontaktes. Anonymkode: e5f72...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 Jeg hadde innfluensa for noen år siden, lå rett ut en hel uke. Brått på natten våknet jeg opp og fikk nesten ikke puste og hostet opp blod, da dro jeg til legevakten selvom legekontoret åpnet dagen etter. Visste seg jeg hadde fått dobbeltsidig lungebetennelse. Anonymkode: efa70...67e 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #7 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det er ikke gjeldende retningslinjer. Legevakten er ikke et koordineringspunkt og skal ikke brukes til å ringe for å spørre hvor man skal. Og om man har falt og brukket et en ankel er ingen livstruende skade. Her skal legevakten kontaktes. Anonymkode: e5f72...ef4 Her er det faktisk du som tar feil. Dersom du ønsker rådgivning om din sykdom så er det helt innenfor å ringe 116117. Brukket ankel med åpenbar feilstilling er de aller fleste steder i landet ingen legevaktssak. Unntaket er kanskje Oslo der de har egen skadelegevakt, men om du har feilstilling og åpent brudd trenger du nok uansett hjelp til transport. Anonymkode: 3552c...791 13
Supermammsen75 Skrevet 29. august 2020 #8 Skrevet 29. august 2020 Når det ikke kan vente til dagene etter eller mandag
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #9 Skrevet 29. august 2020 4 minutter siden, Supermammsen75 skrev: Når det ikke kan vente til dagene etter eller mandag Da er det vel akutt og riktig instans er ambulanse/sykehus. Anonymkode: 5f6ea...c44
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ønsker rådgivning om din sykdom så er det helt innenfor å ringe 116117. Er du seriøs? Anonymkode: e5f72...ef4 2
Jodaneida Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel akutt og riktig instans er ambulanse/sykehus. Anonymkode: 5f6ea...c44 Er det livstruende så ringer man 113. Det er mange akutte ting man ikke dør av. Hvor man kan bli kjørt/kjøre selv til legevakt. 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #12 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel akutt og riktig instans er ambulanse/sykehus. Anonymkode: 5f6ea...c44 Skulle tatt seg ut om sykehusene skal ta i mot alt av lungebetennelser, streptokokkhalser, enkle skader etc bare fordi det ikke kan vente til mandag. Anonymkode: 3552c...791 17
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skulle tatt seg ut om sykehusene skal ta i mot alt av lungebetennelser, streptokokkhalser, enkle skader etc bare fordi det ikke kan vente til mandag. Anonymkode: 3552c...791 Alt dette kan vente til mandag Anonymkode: 5f6ea...c44
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel akutt og riktig instans er ambulanse/sykehus. Anonymkode: 5f6ea...c44 hvorfor det? det er mange ting som ikke kan vente til neste dag eller over helgen, selv om det ikke er livstruende. Et enkelt armbrudd for eksempel. Anonymkode: 3d52b...1ce 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs? Anonymkode: e5f72...ef4 Det er klart jeg er seriøs. Operatørene på legevaktstelefonen er sykepleier og gir veldig ofte rådgivning vedr. sykdom og kan godt bidra til å vurdere om ting kan tas med fastlegen. Anonymkode: 3552c...791 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alt dette kan vente til mandag Anonymkode: 5f6ea...c44 Lungebetennelse kan ikke alltid vente til mandag. Det kan oppstå akutt, og det kan blir farlig raskt. Jeg har en venn som døde av lungebetennelse på mindre enn et døgn, en ung, frisk mann. Jeg har også sittet i familieselskap og sett en frist person bli veldig syk av lungebetennelse i løpet av en snau time. Da venter man ikke til mandag. Anonymkode: 3d52b...1ce 16
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt dette kan vente til mandag Anonymkode: 5f6ea...c44 Nei. Anonymkode: 3552c...791 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lungebetennelse kan ikke alltid vente til mandag. Det kan oppstå akutt, og det kan blir farlig raskt. Jeg har en venn som døde av lungebetennelse på mindre enn et døgn, en ung, frisk mann. Jeg har også sittet i familieselskap og sett en frist person bli veldig syk av lungebetennelse i løpet av en snau time. Da venter man ikke til mandag. Anonymkode: 3d52b...1ce Da skal man til sykehus. Anonymkode: 5f6ea...c44
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 3552c...791 Jo. Hvem bestemmer? Du eller jeg? Anonymkode: 5f6ea...c44
Kitcat Skrevet 29. august 2020 #20 Skrevet 29. august 2020 Tror de fleste forstår at det er innafor å kontakte legevakt ved akutt sykdom/skade eller akutt forverring, psykisk sykdom/krise, voldtekt/voldsovergrep etc som oppstår utenfor fastlegens åpningstid. Er situasjonen livstruende så ringer man 113. Kan det vente til neste dag eller mandagen så venter man. I tillegg skal personer som oppholder seg midlertidig i en kommune hvor de ikke har fastlege alltid kontakte legevakt ved legebehov. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå