AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #1 Skrevet 29. august 2020 Jeg har per i dag omsorgsrett for et barn som er biologisk barn til min slektning, som ble gravid veldig ung. Vi har hele tiden hatt tett kontakt med biologisk mor og oppdratt barnet til å kalle biomor for "mamma" da planen alltid har vært at barnet skal få vite hvor det kommer fra. Barnet og biomor har mye kontakt, men barnet ser per nå på meg som nærmeste omsorgsperson. Planen har alltid vært at barnet skal få velge selv hvem hen vil bo hos når hen blir eldre, så vi har hele tiden prøvd å holde båndene mellom barn og biomor så nærme som mulig i påvente av at biomor skal bli litt eldre. Nå er biomor i nytt forhold og gravid igjen med ny barnefar. Nå snakkes det om at biomor + ny familie skal flytte til en annen kant av landet uten dette barnet. Jeg synes dette er veldig trist da jeg ønsker at dette barnet skal føle seg ønsket hos sin mor og ikke forlatt. Samtidig så tør jeg ikke å pushe for hardt på biomor da jeg er redd for at hun forhastet skal prøve å få omsorgen tilbake. Dette er selvfølgelig et mål for meg også, men jeg føler ikke at barnet er klar ennå. Hva blir "rett" eller "feil" i denne situasjonen med utgangspunkt i barnets beste? Jeg tror at det beste ville vært å utsette flyttingen med 1-2 år og intensivere samværet mellom mor og barn slik at de får en enda nærmere relasjon før de flytter med barnet. Men er usikker på om familievernkontoret har myndighet til å kreve dette i så fall. Anonymkode: 3bb31...961 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #2 Skrevet 29. august 2020 Ingen kan kreve av en mor eller en far at de må ha samvær med sine barn. Anonymkode: 2a695...b4d 4
Oslodamen Skrevet 29. august 2020 #3 Skrevet 29. august 2020 Hvorfor ønsker de å flytte til en annen kant av landet? Og hvorfor akkurat nå? Det er vanskelig å ha en mening om situasjonen uten å vite noe om dette. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at barnet kan føle seg sviktet og forlatt av biologisk mor hvis hun flytter langt bort med sin nye familie, men ingen kan stoppe henne i å flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #4 Skrevet 29. august 2020 Jeg tenker det ville vært utrolig dårlig gjort mot barnet om hun nå eller senere skal flytte fra deg! Mor har biologiske bånd, men hun er jo bare en perifer person på alle andre måter. Anonymkode: 2f97f...f16 5
GammelKaktus Skrevet 29. august 2020 #5 Skrevet 29. august 2020 Selv ville jeg tenkt at barnet har det best hos deg, når mor velger å nå flytte til andre siden av landet så tenker jeg at hun prioriterer seg selv og egne ønsker og ikke utifra hva som er best for hennes førstefødte. Barnet har det nok best der hen er vokst opp og der hen har tilknytning, altså hos deg, ikke hos mor som kommer og går. 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #6 Skrevet 29. august 2020 Takk for svar. Mor sier at hun ønsker omsorgsrett, men at det ikke passer nå. Hun mener derfor at barnet kan flytte inn med dem senere. Jeg mener at dette blir veldig dumt når de nå flytter langt unna. Barnet er såppas ungt at telefonsamtaler ikke er nok til å bygge god relasjon. Jeg lar gjerne barnet bo hos meg så lenge det er til barnets beste, men ser likevel at min alder ikke er den beste å oppdra barn i. Tror barnet etter hvert vil kreve mer stimuli enn det får her. Mitt mål har hele tiden vært å hjelpe barn og mor sammen igjen på en god måte, men ser at mors nye familiesituasjon kommer litt i veien, særlig når de skal flytte. Ønsker av personvernshensyn ikke å gå i detaljer om hvorfor de vil flytte, men vi bor langt ute i distriktet, så det å flytte langt unna er ikke uvanlig i den alderen barnemor er i nå. Anonymkode: 3bb31...961
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #7 Skrevet 29. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Mor sier at hun ønsker omsorgsrett, men at det ikke passer nå. Hun mener derfor at barnet kan flytte inn med dem senere. Jeg mener at dette blir veldig dumt når de nå flytter langt unna. Barnet er såppas ungt at telefonsamtaler ikke er nok til å bygge god relasjon. Jeg lar gjerne barnet bo hos meg så lenge det er til barnets beste, men ser likevel at min alder ikke er den beste å oppdra barn i. Tror barnet etter hvert vil kreve mer stimuli enn det får her. Mitt mål har hele tiden vært å hjelpe barn og mor sammen igjen på en god måte, men ser at mors nye familiesituasjon kommer litt i veien, særlig når de skal flytte. Ønsker av personvernshensyn ikke å gå i detaljer om hvorfor de vil flytte, men vi bor langt ute i distriktet, så det å flytte langt unna er ikke uvanlig i den alderen barnemor er i nå. Anonymkode: 3bb31...961 Høres ut som biomor fremdeles er ganske ung? Og ikke tenker over tilknytningsproblemer osv. Stakkars ungen, tenker jeg Høres ut som ungen nå ikke er 100% ønsket hos verken deg eller biomor, men forhåpentligvis er ikke det noe ungen selv forstår ennå. Kan familievernkontor/bv som sikkert allerede er koblet inn, forklare dette med problemer med tilknytning til biomor? Anonymkode: fa7db...c05
GammelKaktus Skrevet 29. august 2020 #8 Skrevet 29. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Mor sier at hun ønsker omsorgsrett, men at det ikke passer nå. Hun mener derfor at barnet kan flytte inn med dem senere. Jeg mener at dette blir veldig dumt når de nå flytter langt unna. Barnet er såppas ungt at telefonsamtaler ikke er nok til å bygge god relasjon. Jeg lar gjerne barnet bo hos meg så lenge det er til barnets beste, men ser likevel at min alder ikke er den beste å oppdra barn i. Tror barnet etter hvert vil kreve mer stimuli enn det får her. Mitt mål har hele tiden vært å hjelpe barn og mor sammen igjen på en god måte, men ser at mors nye familiesituasjon kommer litt i veien, særlig når de skal flytte. Ønsker av personvernshensyn ikke å gå i detaljer om hvorfor de vil flytte, men vi bor langt ute i distriktet, så det å flytte langt unna er ikke uvanlig i den alderen barnemor er i nå. Anonymkode: 3bb31...961 Hvordan i all verden tenker mor at hun skal opprettholde en kontakt med barnet da? Jeg har inntrykk av at barnet ikke er i skolealder ennå, så denne kontakten med mor er jo viktig hvis hun skal ende opp med å ivareta barnet på et tidspunkt. Hvordan skal de opprettholde en relasjon når hun velger å flytte så langt bort fra barnet, har hun tenkt på dette? Barnet kan jo ikke flytte til henne hvis det ikke får en mulighet til å bli trygg på henne, Barnet kan fort ende opp med å føle seg som en kasteball her... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå