Loff77 Skrevet 30. august 2020 #61 Del Skrevet 30. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Grensa skal åpnes hvis smittetallet er under 20 per 100. Dette er en regel de har satt for å avgjøre om noe er rødt eller ikke. Smittetallet i Värmland er under det nå, og allikevel er det regnet som rødt. Anonymkode: c0c17...d98 De har 2uker fra rødt til gult mens andre veien bruker de 1 uke, så de åpner mot dem neste fredag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 30. august 2020 #62 Del Skrevet 30. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Grensa skal åpnes hvis smittetallet er under 20 per 100. Dette er en regel de har satt for å avgjøre om noe er rødt eller ikke. Smittetallet i Värmland er under det nå, og allikevel er det regnet som rødt. Anonymkode: c0c17...d98 Kan, ikke skal. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 30. august 2020 #63 Del Skrevet 30. august 2020 Forøvrig synes jeg de burde begynt å ha full grensekontroll hele året uavhengig av korona og fulgt opp att alle som handler tax free i Sverige virkelig har vært ute av landet i 24t som jo egentlig er regelen. Tenk hva det hadde betydd for kjøpmenn og arbedsplasser i Norge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #64 Del Skrevet 30. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Grensa skal åpnes hvis smittetallet er under 20 per 100. Dette er en regel de har satt for å avgjøre om noe er rødt eller ikke. Smittetallet i Värmland er under det nå, og allikevel er det regnet som rødt. Anonymkode: c0c17...d98 Jeg tenker at de vurderer litt nå. Sist ble det lukket igjen etter to uker etter åpningen på grunn av økt smitte, nå vil de sikkert se at smitten holder seg lav en uke til før de åpner igjen. Det er ikke bare bare å åpne, lukke, åpne, lukke osv gang på gang. Det er en ulempe både for den svenske befolkningen/handelsstanden, og de norske reisende. Anonymkode: 0583f...64b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #65 Del Skrevet 30. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at de vurderer litt nå. Sist ble det lukket igjen etter to uker etter åpningen på grunn av økt smitte, nå vil de sikkert se at smitten holder seg lav en uke til før de åpner igjen. Det er ikke bare bare å åpne, lukke, åpne, lukke osv gang på gang. Det er en ulempe både for den svenske befolkningen/handelsstanden, og de norske reisende. Anonymkode: 0583f...64b Synes Norge burde bli enige med EU om like regler for alle land for åpning/lukking. Slik det er nå er det bare rot og kaos når hvert enkelt land forandrer sine regler fra uke til uke. Anonymkode: 7e412...1ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #66 Del Skrevet 30. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær så barnslig. Du kan umulig ha unngått å få med deg hva som skjer både i inn og utland. Anonymkode: d26c0...660 Jeg har fått med meg hva som skjer. Regelen for at et land/ grense er å anse som rødt er som tidligere nevnt i tråden at det er mer enn 20 per 100 000 smittet. Dette er noe myndighetene har fulgt hele veien. Men nå på fredag så valgte de og fortsatt holde grensa til Värmland rød til tross for at det kun er 10 per 100 000 smittet, og da skal det i følge reglene anses som gult. Altså, myndighetene følger ikke sine egne regler. Når man samtidig stadig leser om handelslekkasje til Sverige, og det i tillegg til og med har vært spørsmål om å senke avgifter på blant annet tobakk og alkohol her i Norge for å komme mer på lik linje med Sverige, så trenger man ikke å være Einstein for å skjønne hva som egentlig foregår. Anonymkode: c0c17...d98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 30. august 2020 #67 Del Skrevet 30. august 2020 8 timer siden, Drizzt skrev: Hehe, så morsomt formulert, men helt enig. Hele Sverige bør forbli rødt iallefall en god stund fremover. Vi så hva som skjedde da grenseområdene ble åpne og hvor mye smitte som ble importert i landet samtidig med billige tobakk og alkohol. At norske brødhuer ikke evner tenke på andre enn seg selv og andres behov enn sine egne behov for billig alkohol og tobakk, er bare trist. Jeg var sterkt imot grønnfargeleggingen av deler av Sverige tidligere. Vi så hva som skjedde. Brødhuene strømmet til grensehandel og smittetallene økte. En hel kommune måtte stenge ned. Individualisme er best. Jeg tar vare på meg. Du tar vare på deg. Din sikkerhet er ikke mitt problem. Det er ditt problem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #68 Del Skrevet 30. august 2020 2 timer siden, Loff77 skrev: De har 2uker fra rødt til gult mens andre veien bruker de 1 uke, så de åpner mot dem neste fredag Det var 2 uker fra rødt til gult nå fredag som var. Anonymkode: c0c17...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 30. august 2020 #69 Del Skrevet 30. august 2020 På 29.8.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev: Da det i går ble vedtatt at de ikke åpner grensa til f.eks Värmland som har så lavt smittetall nå at det ikke går for å være rødt, og i følge reglene skulle vært åpnet, så mistet jeg respekten. Fikk bekreftelse på min tidligere mistanke om at dette handler mest om politikk og økonomi, og det gjør resten av koronahysteriet også. Det er ikke noe vits å si noe annet. Anonymkode: c0c17...d98 Har du tenkt tanken at myndighetene også lærer av folks oppførsel?! Det at noe er lov, er ikke det samme som at det er lurt/at du bør gjøre det. Sikkert ikke isolert sett noe problem å f eks dra på handletur til Sverige, men når mange gjør og køer tett blir det jo ett problem, som det også er her hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #70 Del Skrevet 30. august 2020 19 minutter siden, AndreasBR skrev: Individualisme er best. Jeg tar vare på meg. Du tar vare på deg. Din sikkerhet er ikke mitt problem. Det er ditt problem. Sånn i ytterste konsekvens da. Du blir syk, men vil på kjøpesenteret og hoster vilt rundt deg. Smitter ca femti stykker. Ikke ditt problem at de andre var der, de kunne jo bare holdt seg hjemme! Må bare applaudere. Anonymkode: bf3dd...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #71 Del Skrevet 30. august 2020 3 minutter siden, Missfitness skrev: Har du tenkt tanken at myndighetene også lærer av folks oppførsel?! Det at noe er lov, er ikke det samme som at det er lurt/at du bør gjøre det. Sikkert ikke isolert sett noe problem å f eks dra på handletur til Sverige, men når mange gjør og køer tett blir det jo ett problem, som det også er her hjemme. Når smittetallet er så lavt der, så er det ingen fare. Folk fra Stockholm og lenger inn drar ikke dit for å handle. Eneste faren må være at man møter på folk i Oslo og rundt der hvor det faktisk er mye smitte her til lands. Men dit kan man dra uten karantene midt i rushtiden. Anonymkode: c0c17...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #72 Del Skrevet 30. august 2020 På 29.8.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev: Da det i går ble vedtatt at de ikke åpner grensa til f.eks Värmland som har så lavt smittetall nå at det ikke går for å være rødt, og i følge reglene skulle vært åpnet, så mistet jeg respekten. Fikk bekreftelse på min tidligere mistanke om at dette handler mest om politikk og økonomi, og det gjør resten av koronahysteriet også. Det er ikke noe vits å si noe annet. Anonymkode: c0c17...d98 Vi skal leve med viruset i lang tid og da må tiltakene mot viruset stå seg over tid og ha aksept i befolkningen. Hvis ikke, får vi akkurat det som nå skjer i deler av befolkningen: De gir mer og mer blaffen. De norske politikerne evner åpenbart ikke å ta dette inn over seg, dessverre. Anonymkode: 7e412...1ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #73 Del Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi skal leve med viruset i lang tid og da må tiltakene mot viruset stå seg over tid og ha aksept i befolkningen. Hvis ikke, får vi akkurat det som nå skjer i deler av befolkningen: De gir mer og mer blaffen. De norske politikerne evner åpenbart ikke å ta dette inn over seg, dessverre. Anonymkode: 7e412...1ba Skal dette fungere må man etterhvert skille på harryhandel og rene ferieturer med barbesøk etc, og på de som har behov for å reise for nær familie, eiendom, jobb etc. Den type reiser medfører mye mindre risikabel oppførsel hav gjelder smitterisiko, og det burde vært skilt tydeligere på hva man gjør på tur og hvordan og hvorfor man reiser, ikke utelukkende gjøre områder «forbudte«. Når smitten mange steder er høyere her hjemme blir dette veldig vanskelig å akseptere for mange. Å si at de som protesterer gjør dette fordi de vil ha billig sprit og tobakk er provoserende banalt. Anonymkode: 65595...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #74 Del Skrevet 30. august 2020 38 minutter siden, AndreasBR said: Individualisme er best. Jeg tar vare på meg. Du tar vare på deg. Din sikkerhet er ikke mitt problem. Det er ditt problem. Det er bare å flytte til et uland i Afrika uten velferdsstat og et fungerende politi, så får du drømmesamfunnet ditt. Anonymkode: 1c3ca...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 30. august 2020 #75 Del Skrevet 30. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn i ytterste konsekvens da. Du blir syk, men vil på kjøpesenteret og hoster vilt rundt deg. Smitter ca femti stykker. Ikke ditt problem at de andre var der, de kunne jo bare holdt seg hjemme! Må bare applaudere. Anonymkode: bf3dd...76a fantasi-scenario... Hvorfor skulle jeg reise på kjøpesenteret hvis jeg "hostet vilt rundt meg" ? Smitte 50 stk? Ikke mer, håper jo på 200-300 stykker. Kanskje vi kan komme oss videre. Det ville ikke vært mitt problem at de andre ikke tok vare på seg selv nei, helt riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #76 Del Skrevet 30. august 2020 3 timer siden, Loff77 skrev: Forøvrig synes jeg de burde begynt å ha full grensekontroll hele året uavhengig av korona og fulgt opp att alle som handler tax free i Sverige virkelig har vært ute av landet i 24t som jo egentlig er regelen. Tenk hva det hadde betydd for kjøpmenn og arbedsplasser i Norge Man kan det selv om man har kun tatt en dagstur, men da for "kun" 3000. Har du vært der i over 24 timer så kan du ta med deg ting tollfritt for 6000. Så nå dreit du deg ut. Anonymkode: 8c92a...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 30. august 2020 #77 Del Skrevet 30. august 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan det selv om man har kun tatt en dagstur, men da for "kun" 3000. Har du vært der i over 24 timer så kan du ta med deg ting tollfritt for 6000. Så nå dreit du deg ut. Anonymkode: 8c92a...27b Nå tenkte jeg på tobakk og alkohol, det ville nok lagt en demper på harry handelen, er selvfølgelig klar over varekjøpsgrenser. Uansett kunne de forøvrig satt alt til 0.- er ingen fornuft i att folk skal handle i utlandet. Kan ha mva og toll på alt. Folk skal ha norske trygder/lønninger og godene i Norge men skal betale Svenske priser, latterlig Endret 30. august 2020 av Loff77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 30. august 2020 #78 Del Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, Loff77 skrev: Nå tenkte jeg på tobakk og alkohol, det ville nok lagt en demper på harry handelen, er selvfølgelig klar over varekjøpsgrenser. Uansett kunne de forøvrig satt alt til 0.- er ingen fornuft i att folk skal handle i utlandet. Kan ha mva og toll på alt. Folk skal ha norske trygder/lønninger og godene i Norge men skal betale Svenske priser, latterlig Tobakk og alkohol i Sverige er ikke tax-free.. Må på flyplassen for å få tax-free. Du vet jo ikke hva du prater om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 30. august 2020 #79 Del Skrevet 30. august 2020 12 minutter siden, AndreasBR skrev: Tobakk og alkohol i Sverige er ikke tax-free.. Må på flyplassen for å få tax-free. Du vet jo ikke hva du prater om. Oi tøff du😂 er hele 17år eller 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #80 Del Skrevet 30. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For en nedrig kommentar. Alle de som rakker ned på harryhandlerne i alle disse trådene, har ikke skjønt at dette handler om bevegelsesfrihet - ikke om å handle billig bacon. Jeg er ofte i Sverige pga jobb (og gidder aldri stoppe for å handle mat på veien), jeg kan fint klare meg uten disse jobbreiser - men det er faktisk ikke greit at myndighetene detaljstyrer våre liv! Og det for et virus som åpenbart ikke er så farlig som det virket å være i mars/ april. Det er faktisk ikke rart at folk begynner å stille spørsmål om den egentlige grunnen, når det er 16 (!!) innlagte på sykehus, og der har dødd noen ytterst få aldershjemspasienter. Nå må ting gå tilbake til normalen. Anonymkode: 26a01...8c0 Takk, akkurat slik jeg tenker også. Ts Anonymkode: c0c17...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg