Gå til innhold

Jenta får ikke leke med dukker, fordi moren er redd for dukker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min niese får ikke lov å eie/ leke med dukker fordi moren er redd dukker! 

Jeg vet dukker er brukt i skrekkfilmer, men det er jo litt andre type dukker. Skjønner ikke hvor denne fobien kommer fra med min svigerinne, men jeg synes det er helt borti natta. 

Anonymkode: 4bcba...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ikke leke med andre leker da? Jeg var livredd dukker som liten, arva en bråte etter søsteren min, men tvang foreldrene mine til å kaste alle fordi jeg hadde mareritt om dem hver natt. Er masse annet fint å leke med, sikkert ennå mer nå til dags. Jeg synes fortsatt dukker er ekle.

Anonymkode: 0058d...b80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigerinnen din er så redd for dukker, bør hun gå til terapi.

Anonymkode: f16f2...9c2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun faktisk så redd burde hun kanskje prøve psykolog. Og mors frykt kan jo faktisk smitte over på barn også. Hva skjer hvis moren skal hente i barnehagen og ser en dukke? Friker hun ut eller?

Endret av Humle Brumle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk som er redd for dukker synes jeg er helt merkelig. Hvis man har et barn som ønsker å leke med dukker, så synes jeg at man skal ta seg sammen og la barnet få lov til det, eller søker hjelp hos psykolog. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Humle Brumle skrev:

Er hun faktisk så redd burde hun kanskje prøve psykolog. Og mors frykt kan jo faktisk smitte over på barn også. Hva skjer hvis moren skal hente i barnehagen? Friker hun ut eller?

Moren bare ler av det og sier at hun er redd for dukker, derfor må alle gjemme dukkene når hun er der. 

Datteren på 6 år elsker dukker, men må leke med de hos oss og besteforeldrene. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Moren bare ler av det og sier at hun er redd for dukker, derfor må alle gjemme dukkene når hun er der. 

Datteren på 6 år elsker dukker, men må leke med de hos oss og besteforeldrene. 

Ts

Men hva skjer hvis du ikke gjemmer dukkene? Panikk anfall? Svimer hun av? Stikker hun av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at moren er redd for dukker. Eller slanger. Eller veps.

Men med en gang psykiske vansker/fobier/redsler hos foreldre går utover barna så er man nødt til å gjøre noe med vanskene sine. 

Jeg ville forsøkt å komme i posisjon til å snakke med moren. Ikke kritisere, men spørre om hun tenker det påvirker barnet for eksempel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne moren må jo få hjelp. Det skal jo ikke gå ut over barnet hennes.

Jeg har sønn og datter, og begge de har jo hatt dukker, og hatt sin periode hvor de lekte mye med de. 

Anonymkode: 7d11b...407

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jeg hadde hatt en skikkelig trist gutt hjemme om jeg var redd for lekebiler.

Jeg synes man skylder barna sine å jobbe med fobier som går ut over dem. La gå at man ikke klarer å komme i mål med en gang, men det er noe med å anerkjenne at man legger urimelige begrensninger på andre mennesker.

Å bare blåse det bort, er effektivt å si at mors følelser er viktigere enn barnets. Nå lærer hun barnet at siden mamma har mer dramatiske følelser enn henne, må barnet føye seg, og i ytterste konsekvens kan barnet lære at hennes følelser ikke er viktige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Voksne folk som er redd for dukker synes jeg er helt merkelig. Hvis man har et barn som ønsker å leke med dukker, så synes jeg at man skal ta seg sammen og la barnet få lov til det, eller søker hjelp hos psykolog. 

Ts

En fobi er en fobi.

Bland deg uten om hva din søster gjør i sitt eget hjem. Barn tar ikke skade av at de ikke har alle typer leker hjemme. 

Anonymkode: e85cd...bd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fobi er en fobi.

Bland deg uten om hva din søster gjør i sitt eget hjem. Barn tar ikke skade av at de ikke har alle typer leker hjemme. 

Anonymkode: e85cd...bd2

Nei, men barnet vil merke stresset og redselen veldig godt. Det kan smitte over på barn og det kan barn ta skade av. Foreksempel i form av at hun arver fobien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humle Brumle skrev:

Men hva skjer hvis du ikke gjemmer dukkene? Panikk anfall? Svimer hun av? Stikker hun av? 

Det vet jeg ikke, for jeg fikk vite det for 2 år siden da de flyttet til vårt sted. Har ikke hørt noen har sagt noe om at hun besvimer, får panikkanfall eller må stikke av, bare det at hun ikke liker dukker og synes de er skremmende.

Det var jentungen som sa til oss at hun ikke får lov til å ha dukker hjemme, fordi mammaen er redd for dukker. Jeg spurte min mann om dette og trodde at det var tull, men han sa at hun har vært redd for dukker siden hun var liten, og at vi ikke får lov til å gi niesen vår dukker. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er livredd for dukker, men barnet mitt får fortsatt ha de. Det er jeg som må jobbe med det. Samme med at jeg har skikkelig sosialangst, jeg dropper da ikke foreldremøter o.l av den grunn. Barnet skal ikke tape fordi jeg har irrasjonelle fobier

Anonymkode: 4182c...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er livredd for dukker, men barnet mitt får fortsatt ha de. Det er jeg som må jobbe med det. Samme med at jeg har skikkelig sosialangst, jeg dropper da ikke foreldremøter o.l av den grunn. Barnet skal ikke tape fordi jeg har irrasjonelle fobier

Jeg leker riktignok ikke med dukker med henne, men hun får ha de og leke med de. Jeg velger bare å ikke ha veldig mye med akkurat de dukkene å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fobier er vel ikke slik at man MÅ gå til psykolog for dem. Jeg skrev over her at jeg synes dukker er ekle. Synes edderkopper er mye verre, og engster meg mye mer for dem (vet de ikke er farlige, men tror det er relativt vanlig å ikke like edderkopper). Tviler på at folka her inne ville krevd at jeg skulle gått i seriøs psykologisk terapi for edderkoppangst, så hva er greia med at det ikke er greit å være ubekvem rundt noen typer leker? Finnes SÅ mye annet enn dukker å leke med nå til dags.

Anonymkode: 0058d...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...