Gå til innhold

Dere som har Toller Retriever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre litt fra dere som har erfaring med Toller😊 Hvordan er det å ha denne rasen? Jeg har hørt mye forskjellig, at den er stresset, propell, krevende, men også det motsatte, at det er en fantastisk rase. Jeg har også møtt flere Tollere på tur, og de er alle så herlige. Så jeg har jo fått et veldig godt inntrykk av rasen, men jeg har foreløpig ikke møtt på noen kranglefanter😅

Er det en ekstra krevende rase? Noe for en førstegangseier? Vet at det selvsagt vil variere mellom individene, og at valg av oppdretter er viktig. 

Og til sist, er det en oppdretter dere kan anbefale? Eventuelt noen man bør holde seg unna? 

Anonymkode: 0f7d3...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av dem kan reagere på biler og sykler, joggere alt som går i fart. Sitter dypt og tar lang tid å trene bort. Gjør du sånn tramping i bakken og draing i halsbåndet så blir de agressive.

Anonymkode: a2d12...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dem kan reagere på biler og sykler, joggere alt som går i fart. Sitter dypt og tar lang tid å trene bort. Gjør du sånn tramping i bakken og draing i halsbåndet så blir de agressive.

Det visste jeg ikke! Hva er grunnen til at de reagerer på alt i fart? Har hørt at border collie f.eks kan reagere på dette pga gjeteinstinktet, men trodde ikke dette var et «problem» hos Tollere. 

Har ingen planer om å trampe i bakken og dra i halsbånd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp med hund og hatt flere Tollere og dette er bare tullete skrevet. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt mye forskjellig, at den er stresset, propell, krevende, men også det motsatte, at det er en fantastisk rase. Jeg har også møtt flere Tollere på tur, og de er alle så herlige.

Tollere er for viderekommende hundeeiere, altså folk som har hatt hund før og blant annet vet hvordan de skal stimulere hunden mentalt. Tollere som blir eller er frustrerte har ikke fått tilstrekkelig stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, padawan said:

Jeg har vokst opp med hund og hatt flere Tollere og dette er bare tullete skrevet. 

Tollere er for viderekommende hundeeiere, altså folk som har hatt hund før og blant annet vet hvordan de skal stimulere hunden mentalt. Tollere som blir eller er frustrerte har ikke fått tilstrekkelig stimuli.

Eller hvile. Mange lar ikke hundene sine sove nok, og lærer dem heller ikke ro. En hund skal sove 18+ timer i døgnet for å ha det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det visste jeg ikke! Hva er grunnen til at de reagerer på alt i fart? Har hørt at border collie f.eks kan reagere på dette pga gjeteinstinktet, men trodde ikke dette var et «problem» hos Tollere. 

Har ingen planer om å trampe i bakken og dra i halsbånd😊

Tollere kan også bli gjetete. Det kan alle hunder bli, men ekstra vanlig hos mer intelligente hunder. Veldig bra at du ikke har tenkt til å være slem mot hunden din.

Begynn å lese Turid Rugaas. Det vil hjelpe deg masse i både valg av rase og for en relasjon med din fremtidige hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det du må ta stilling til er hvorfor du vil ha en toller? Hva skal den brukes til?

De fleste toller oppdrettere ønsker valpekjøpere som skal bruke hunden til noe. Det kan være jakt, lydighet, rally, agility, spor osv osv. Hvis du bare ønsker en rolig og snill familiehund eller turkompis så finnes det mange andre raser der ute

Anonymkode: f07db...024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje mange blir lurt av at toller er den minste retrieveren? De er hunder som må brukes, det holder ikke med en kort luftetur. 

Besøk oppdrettere, les deg gjennom internett, snakk med folk, hør om du får møte opp på retrievertrening. Tenk gjennom hva du kan tilby hunden, helt realistisk (gjelder alle raser). Møt mange ulike individ fra ulike oppdrettere før du bestemmer deg. Mye av dette er jo litt vrient nå i koronatiden, men prøv å skaffe deg et godt grunnlag før du bestemmer deg. 

Anonymkode: 0070e...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...