Gå til innhold

Hvordan går man frem for å sjekke fruktbarhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem for å sjekke om man kan bli gravid? Må man kontakte fastlege for å få henvisning til gynekolog? Hva slags undersøkelse blir gjort for å finne ut om alt er som det skal? Noen som kan fortelle om denne prosessen? 

Anonymkode: 1ac52...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke så mye, men start hos gynekolog og få henvisning til å få tatt en blodprøve som heter amh-test.  den sier noe om egg og generell fruktbarhet tror jeg 

Anonymkode: a126d...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor lenge dere har være prøvere.

Under 1 år: Ta kontakt med en privat gynekolog. Koster ca. 1000-1500 kr. Da får man en utredning i form av ultralyd av eggstokker/livmor, blodprøver og samtaler om syklusen. Ut fra hva man finner legger man en plan for veien videre. Da jeg gjorde dette etter 4 månders prøving ble det avdekket at jeg hadde pcos (cyster på eggstokkene), ustabil syklus og da sjelden eggløsning. Jeg fikk medisin på resept etter dette.

Over 1 år: Ta kontakt med fastlegen og du får henvisning til gynekolog. Trenger ikke si så mye hos fastlegen annet enn at dere har vært aktive prøvere et helt år og ingenting har skjedd. Avhengig av hvor du bor tar det ca. 2 uker før man får time hos en gynekolog. Utredningen videre foregår på ca. samme måte som over. Men ofte blir mannens sæd testet på dette tidspunktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannens sæd bør dere få testet først av alt! Det er den «enkleste» testen av de alle og du får svar på dagen :) 

Anonymkode: a735c...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...