Gå til innhold

Mor sier jeg bør bo med svigers 1-2 år for å spare penger. Det sier svigers også.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det?

de mener at vi ikke vil få så mye penger igjen av å bo alene, og at vi bør bo med svigers for å spare penger?

jeg har alltid vært redd for å bo med svigers, men moren min mener det er positiv da hun skal lage mat for meg, og vi kan spare penger. 
Er ganske sikker på at sviger vil forvente et viss sum. 3-4000 kr. Jeg vet ikke.  Vi får hvertfall ikke bo 100% gratis der. I tilegg har jeg hørt fra typen hun lager dårlig mat. Og hun lager matretter jeg ikke liker. Så.... ser sånn sett ingen fordeler. Bedre jeg bor alene og lager eget mat?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 501fd...10d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At dersom du er voksen så bor du ikke med hverken foreldre eller svigerforeldre. Ikke i samme husholdning. 

Anonymkode: cf2ce...5bc

• Liker 21
Skrevet

Jeg må bare spørre: er du den brukeren som bor hjemme fordi foreldrene dine mener at du skal spare mange hundre tusen til bryllup, og at dere må bo med svigers etter dere er gift?

I så tilfelle tror jeg du vil angre deg veldig senere om du ikke gjør deg selv mer selvstendig nå, og tar dine egne valg. Du er din egen person, ingen andre skal bestemme over deg. 

Anonymkode: 581ba...018

• Liker 18
Skrevet

Lag deg et regnestykke: hvor mye må du og mannen spare for å nå sparemålet (hus, bil, whatever) deres? Hvor lang tid skal det ta? Del så sparesum på antall måneder, da har du et tall dere må spare hver måned. Har dere råd til å spare så mye hver måned hvis dere bor alene?

Kunnskap er makt, og økonomi er en av de viktigste grunnene til at par splitter opp. Lag et budsjett sammen med mannen din og bestem hva slags livsstil dere to ønsker å ha og hva det betyr av forbruk og sparing. Hør sammen på podcaster som "Pengesnakk" eller "Pengerådet" og diskuter underveis hva dere tenker om det som sies. 

Anonymkode: e3e43...22a

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Bedre jeg bor alene og lager eget mat?

Kommer an på hva som er mest viktig for deg (dere?).

Hva koster det å bo alene og stå for alle utgifter selv? 12000 kr/md? Hvis svigers skal ha 4000 kr/md, så sparer dere 8000 kr/md ved å bo hos svigers. Men vil du det? Eller vi du heller bo alene, lage og spise din egen mat, og betale det ekstra det koster? 

Hvis du er usikker kan dere legge ut med å bo hos svigers for å se om det går. Liker du ikke det, så kan du flytte. (Forutsatt at noen faktisk respekterer deg og dine ønsker). 

Anonymkode: 11870...62c

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare spørre: er du den brukeren som bor hjemme fordi foreldrene dine mener at du skal spare mange hundre tusen til bryllup, og at dere må bo med svigers etter dere er gift?

I så tilfelle tror jeg du vil angre deg veldig senere om du ikke gjør deg selv mer selvstendig nå, og tar dine egne valg. Du er din egen person, ingen andre skal bestemme over deg. 

Anonymkode: 581ba...018

Lurer jeg også på. Veldig mange tråder fra samme bruker isåfall 

Anonymkode: 9bcb5...ae2

• Liker 7
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om samme tema??? 

NEI ikke gift deg med den fyren. Ingen må bo med sviger mot sin vilje 

• Liker 9
Skrevet
25 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Hvor mange tråder skal du lage om samme tema??? 

NEI ikke gift deg med den fyren. Ingen må bo med sviger mot sin vilje 

Men moren min sier det og svigermor.

moren min sier bo med svigermor, hun skal lage mat for deg, gjøre ting for deg. Du kan gå ut med mannen din mens hun gjør husarbeid. Hun er veldig snill jeg kjenner henne. Dere kan gå ut du og mannen, Ellers vil du stresse med å lage mat og husarbeid at dere ikke vil ha så mye tid. Bli bedre kjent med den familien. Spar penger for møbler og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket land er de fra? 

Anonymkode: 239fb...ccd

• Liker 1
Skrevet

Du bor i Norge nå, TS. Du trenger ikke hverken å gifte deg eller å bo sammen med noen andre enn deg sjøl, om du ikke vil.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Lorieen skrev:

Du bor i Norge nå, TS. Du trenger ikke hverken å gifte deg eller å bo sammen med noen andre enn deg sjøl, om du ikke vil.

Vil gifte meg, men vil bo alene. Men ble usikker nå...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil gifte meg, men vil bo alene. Men ble usikker nå...

Hvis du er over 18, så bestemmer du over deg selv. Hva moren din, bestemoren din, tanta til din far, mannen din, svigermoren din og kusina til hennes oldemors brors venns elsker sier, spiller ingen rolle.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

moren min sier bo med svigermor, hun skal lage mat for deg, gjøre ting for deg. Du kan gå ut med mannen din mens hun gjør husarbeid. Hun er veldig snill jeg kjenner henne. Dere kan gå ut du og mannen, Ellers vil du stresse med å lage mat og husarbeid at dere ikke vil ha så mye tid. Bli bedre kjent med den familien. Spar penger for møbler og slikt.

Men herregud, du er da myndig? 

Drit i mor og svigermor. De bestemmer ikke over ditt liv

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det du eller moren din som bestemmer hvor du bor?

Hvis du er så uselvstendig at du ikke klarer å velge selv hvor du bor så er du ikke moden for ekteskap.

• Liker 3
Skrevet

Bo ikke med foreldre eller svigerforeldre. Det vil garantert bli konflikter.

Anonymkode: 40146...77a

• Liker 1
Skrevet

På tide å bli voksen. Du bør ikke bo med dem.

Skrevet

TS, jeg har "verdens søteste" svigerforeldre. Helt sant, de er bare helt fantastiske. Svigermor varter opp med de mest fantastiske retter. Svigerfar er kul, og har super humor. 

Men skulle jeg bodd i deres hus mer enn 3 dager, hadde det blitt et helvete. 

Jeg forstår det slik fra andre tråder at du er fra en annen kultur, og er derfor ekstra usikker. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert på kulturen du kommer fra, men vil likevel påstå at dersom du og din kommende ektemann bosetter dere hos svigers, er dere begge under "full kontroll". Det er dem som bestemmer. Deres hus = deres regler. 

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 6e41b...abc

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg har "verdens søteste" svigerforeldre. Helt sant, de er bare helt fantastiske. Svigermor varter opp med de mest fantastiske retter. Svigerfar er kul, og har super humor. 

Men skulle jeg bodd i deres hus mer enn 3 dager, hadde det blitt et helvete. 

Jeg forstår det slik fra andre tråder at du er fra en annen kultur, og er derfor ekstra usikker. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert på kulturen du kommer fra, men vil likevel påstå at dersom du og din kommende ektemann bosetter dere hos svigers, er dere begge under "full kontroll". Det er dem som bestemmer. Deres hus = deres regler. 

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 6e41b...abc

Takk for inspirasjon, kan du fortelle hvorfor du ikke kunne tenkt deg å bo med dem i mer enn 3 dager? Har du ekslemper? 😋 

Skrevet

Hvor mange tråder om dette behøver du?

Anonymkode: f26ac...092

• Liker 3
Skrevet

Du har jo lagd mange tråder nå, om samme tema med litt variasjon. Enten er det mannen din som vil bo med svigers for å spare til bil, ellers så er det for å spare til bryllup. Har du ikk elagd nok tråder nå?

Anonymkode: e1f54...a37

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...