AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Her er enda en artikkel med syting fra sykepleierne: https://www.dagbladet.no/meninger/pass-deg-for-sykepleieryrket/72762400 Nå må det være nok! Hvor mye syting skal vi tåle? Anonymkode: 73bb2...36a 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Hadde latt være å lese jeg. Kjenner utrolig mange sykepleiere og ingen av de syter eller klager. Anonymkode: b7181...674 11
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er enda en artikkel med syting fra sykepleierne: https://www.dagbladet.no/meninger/pass-deg-for-sykepleieryrket/72762400 Nå må det være nok! Hvor mye syting skal vi tåle? Anonymkode: 73bb2...36a Hvor mye syting skal dere tåle? Hvor mye mener du sykepleierne skal tåle da? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0851e...253 12
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er enda en artikkel med syting fra sykepleierne: https://www.dagbladet.no/meninger/pass-deg-for-sykepleieryrket/72762400 Nå må det være nok! Hvor mye syting skal vi tåle? Anonymkode: 73bb2...36a Er du kvalm, trenger du kanskje en sykepleier? Ånei, vi mangler 6000 sykepleiere, så det kom ingen da du lå og spydde i ditt eget sengetøy og dro i snora. Kanskje det ble litt syting på deg da? Anonymkode: 441d3...51d 15
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Jeg kjenner flere sykepleiere, men jeg kjenner ingen sykepleiere som syter og klager. 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Er drittlei sytinga til sykepleiere jeg også, meh Anonymkode: b4a54...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Bare vent til du blir eldre med sykdom og alderdommen innhenter deg, det kommer til å være så manko på sykepleiere og pleiepersonell at tanken er skremmende. Barn og unge kommer til å bli prioritert, det er sikkert, for det kommer ikke til å være nok hender til å hjelpe alle. 2020 er det internasjonale året for sykepleiere og jordmødre. Sava for et år vi fikk. Anonymkode: 672aa...05e 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er enda en artikkel med syting fra sykepleierne: https://www.dagbladet.no/meninger/pass-deg-for-sykepleieryrket/72762400 Nå må det være nok! Hvor mye syting skal vi tåle? Anonymkode: 73bb2...36a Jeg leste artikkelen du linker til, og må innrømme at dette oppfattet ikke jeg som syting. Tvert imot argumenterer forfatteren saklig og hvis dette stemmer så er det noe som bør tas tak i. Det jeg ble overrasket over, er at makslønn nås etter hhv 10-16 år i yrket og at det ikke utbetales smusstillegg. Gjelder dette alle yrker i helsevesenet? Det burde vært en selvfølge med håndtering av smitte og ulike kroppsvæsker. Dette er akkurat sånne detaljer som utgjør en forskjell på status på yrker, jeg ønsker ikke å jobbe i helsevesenet etter å ha lest dette i hvert fall. Hvorfor mener du at sykepleiere syter, forresten? Anonymkode: b9074...a4d 8
Katten.2.0 Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Vi må tåle det fram til at både lønn, respekt og arbeidstid reflekterer viktigheten av yrket. 11
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 Det er jo en drittjobb da, så det skjønner jeg godt at de gjør. Tenk deg selv alt de må gjøre. Anonymkode: e517a...d49 3
herzeleid Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 Jeg tror vi må innse at vi vanskelig kan ha sykepleiere i "alle" stillinger, og presse ut ufaglærte og helsefagarbeidere og samtidig trygg, fast og full stilling til alle, god startlønn og god lønnsprogressjon. Så lenge en ønsker at en så stor andel av de ansatte, og på såpass lavt nivå, skal ha sykepleierutdanning må en innse at en kan ikke lønne "alle" veldig høyt fordi det rett og slett er for mange. Samtidig kjenner jeg en ung sykepleier som jobber en del og angivelig tjener rundt 600.000, med alle tillegg, i året og det synes jeg ikke er så veldig dårlig. Samtidig finnes det sykepleiere som tjener over millionen. Der jeg tror det er mest å hente er differensiering. Per nå virker sykepleiernes kamp å omfatte god startlønn for alle, god lønnsmessig progresjon med ansiennitet, god lønnsmessig progresjon ved videreutdanning, fulle stillinger samtidig som mange ønsker mindre stillinger og at flere av de ansatte skal ha sykepleierutdanning. Dette gjerne uten å gjøre mer enn "forventet" selv. Et slikt regnestykke tror jeg aldri vil gå opp. Kanskje er det ikke nødvendig at så mange har en bachelorgrad, som rent akademisk fremstår temmelig grunn, men at en kan differensiere arbeidsoppgaver mer etter utdanning og erfaring, og at alle ikke trenger å gjøre alt. Om sykepleiere med 3 års utdanning utgjør en mindre andel vil en også kunne lønne disse bedre. Kanskje bør en også legge opp til at erfaring, ansvar og innsats i større grad belønnes, slik at en har en god progressjon å se frem til, og kanskje vil det være lurt å belønne videreutdanning mer, slik at de ansatte har en gulrot å se frem til, en belønner ekstra innsats og kunnskap og gjør det mer attraktivt å stå i jobben. Det er i alle fall noen tanker jeg har. 4
Candiru Skrevet 29. august 2020 #12 Skrevet 29. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg ble overrasket over, er at makslønn nås etter hhv 10-16 år i yrket og at det ikke utbetales smusstillegg. Gjelder dette alle yrker i helsevesenet? Det burde vært en selvfølge med håndtering av smitte og ulike kroppsvæsker. Det gjelder 10 år hvis man er statlig ansatt eller i fylket, feks sykehus, og 16 år som kommunalt ansatt, feks sykehjem. Det med smusstillegget er jo helt sykt, jeg håndterer avføring, oppkast, slim, puss, blod, urin mm på daglig basis. Anonymkode: b9074...a4d
Blålin Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 (endret) Jeg har sykepleiere rundt meg som tjener ganske godt. Mye mer enn en barnehagelærer (som ikke har alle tilleggene) og mer enn flere akademikere. Noen av disse liker også det som refereres til som ubekvemme arbeidstider. Når det er sagt mener jeg personlig at sykepleierutdanningen er mer krevende enn f.eks. barnehagelærerutdanningen. De av sykepleierne som trives med ubekvem arbeidstid, er vinnerne. Dette vet man jo også når man tar fatt på utdanningen. En annen fordel for mange, er at man ofte enkelt kan bytte vakter. Noen av de jeg kjenner kan enkelt ta seg småturer- og ferier i løpet av året fordi de har denne fleksibiliteten. For noen er dette et pluss. Endret 29. august 2020 av Blålin 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 Jeg er lei av alle disse trådene for å rakke ned på sykepleiere. Sier mer om deg som drar alle over en kam på den måten, enn om sykepleierne som taler sin sak. Ser noen nevner kvelds- og helgetillegg, så er ikke det så mye å skrive hjem om altså.. det er snakk om en 50 lapp i timen. Anonymkode: 27be7...17f 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 Jeg er sykepleier og er en av de som tjener godt på papiret, nærmere millionen enn 500000 når alle tillegg er medregnet. Men jeg jobber alt for mye. Kanskje 60 i uka i snitt, har ikke regnet nøyaktig på det. Doble vakter, fra 15 til 08 neste dag støtt og stadig. Og vet du hva- det er ikke fordi jeg trenger pengene eller har spesielt lyst på dem en gang. Jeg kan ikke bare gå og etterlate kritisk syke pasienter uten en sykepleier. Det er fordi ingen kommer og avløser meg! Vi kan ringe rundt hvis noen blir syke, og ingen kan komme. Jeg blir ringt til tidlig om morgenen hver eneste fridag, og hører desperasjonen i stemmen til kollegene mine som ringer. De ringer meg fordi jeg er flink, fordi jeg ikke har barn, fordi jeg takler en akuttsituasjon. Og jeg sier ofte nei også- hadde jeg villet kunne jeg jobbe 100 timer i uka. Ikke en eneste gang har sjefen min kommentert hvor mye jeg og mange andre jobber, spurt om vi er slitne, om vi har det bra. Ledelsen bare godkjenner timene, uten å stille spørsmål. Vi er tross alt unntatt arbeidsmiljøloven. Jeg jobber til info et «kult» sted der det ikke er vanskelig å rekruttere sykepleiere, men der det krever mye opplæring slik at vi ikke kan bruke vikarbyråer. Den eneste måten å bli kvitt dette problemet på sikt er å heve lønna. Og helt enig med de som synes at det kunne vært flere stillinger for helsefagarbeidere og hjelpepleiere i sykehus- jeg har bare gode ting å si om mine kolleger med slik utdanning. Hilsen sykepleier med 56 timers arbeidsuke denne uka, hvis jeg slipper å gå dobbelt kveld/natt i morgen. Da blir det 66 timer. Anonymkode: 09d60...ee7 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 Er ingen som syter så mye som sykepleiere og lærere. Skulle tro de var de eneste som jobbet og ble slitne. Hører sjelden politi, barnevernsansatte eller vernepleiere syte og bære seg i media, streike og styre på Anonymkode: 25fcd...3f6 1
herzeleid Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ingen som syter så mye som sykepleiere og lærere. Skulle tro de var de eneste som jobbet og ble slitne. Hører sjelden politi, barnevernsansatte eller vernepleiere syte og bære seg i media, streike og styre på Anonymkode: 25fcd...3f6 Eller soldater for den del. Da snakker vi i mange tilfeller virkelig om å jobbe hardt og ta stor risiko.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 2 minutter siden, herzeleid skrev: Eller soldater for den del. Da snakker vi i mange tilfeller virkelig om å jobbe hardt og ta stor risiko. Men de får høyere grunnlønn, risikotillegg samt en rekke andre tillegg når de deltar i skarpe operasjoner. Så selv om en soldat kan tjene ganske dårlig i grunnlønn i Norge, så stiger den lønnen betraktelig når de deltar i misjoner med reell risiko. De fortjener hver krone av dette selvsagt. Anonymkode: 09d60...ee7 1
herzeleid Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de får høyere grunnlønn, risikotillegg samt en rekke andre tillegg når de deltar i skarpe operasjoner. Så selv om en soldat kan tjene ganske dårlig i grunnlønn i Norge, så stiger den lønnen betraktelig når de deltar i misjoner med reell risiko. De fortjener hver krone av dette selvsagt. Anonymkode: 09d60...ee7 Litt usikker på hva du mener med grunnlønnen her da du slik jeg leser deg skriver at de får både høyere og lavere grunnlønn? Så stemmer det godt at de får tillegg for skarpe operasjoner, men om en tar for seg risikoen og påkjenningene en del av soldatene utsettes for er det interessant hvor lite klaging en generelt hører offentlig fra den kanten sammenlignet med enkelte andre yrker. Så handler det kanskje til dels om at mange soldater har dette som et midlertidig yrke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå