AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 I klassen til sønnen min (3. klassing) går det en gutt som stadig ødelegger for resten av klassen. Han er et uromoment, forstyrrer alle de andre elevene hele tiden, blir stadig sendt ut på gangen eller til rektor, og gir nok i det hele tatt læreren veldig mye frustrasjoner. I fjor begynte han dessuten å plage min sønn, tidvis ganske grovt. Det kan dreie seg om klyping, sparking, slag, trusler osv. Dette har fortsatt nå i 3. klasse, selv om læreren gjorde mye for å forsøke å stoppe dette allerede i fjor. Disse to ukene etter skolestart har det allerede skjedd fire episoder der min sønn er blitt plaget stygt av denne gutten. Jeg vet at denne gutten har det litt trøblete hjemme av flere årsaker- og det er vel godt mulig han også har en diagnose av noe slag. Men det skal jo uansett ikke gå utover min sønn, og jeg begynner å føle meg frustrert og litt maktesløs siden skolen tydeligvis ikke greier å få en ordentlig slutt på dette. Læreren er en ganske streng, godt voksne og erfaren dame som elevene generelt har stor respekt for, og også liker godt. Men denne gutten har nok ikke respekt for noen, og bryr seg tydeligvis lite om konsekvenser som settes for ham. Jeg har snakket med moren hans om dette et par ganger, og hun sier hun skal ta det opp med ham og sørge for at det blir slutt på plagingen. Men det hjelper jo ikke- gutten bare fortsetter... Jeg skal selvsagt ta det opp med læreren IGJEN, men jeg føler det hele tiden bare blir «dette tar vi selvsagt på største alvor, for dette SKAL vi få slutt på!», men så fortsetter det jo bare likevel Skulle så ønske denne gutten bare kunne ha blitt plassert på spesialskole eller noe- bare få han bort fra klassen. Han ødelegger for hele klassen HVER dag, og aller mest for min sønn, som trakasseres så mye av ham. Hva gjør man med sånne barn? Og hvordan skal man greie å få en slutt på denne oppførselen? Anonymkode: 0ddec...01c 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Jeg ville kontaktet rektor. Dette er ikke greit. Anonymkode: 08321...828 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Aktivitetsplan! Det stiller krav til skolen, som er de eneste som kan forhindre dette. Noe må alle tåle, men ingen skal tåle plaging fra andre over tid. Dere må dog være helt sikker på at ditt barn ikke gjør noe for å sette opp det andre barnet. Viktig å utelukke, det gjøres ikke i ondskap, men noen barn er enklere å "starte" enn andre. Og det benytter overraskende mange barn seg av. Anonymkode: db939...e98 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aktivitetsplan! Det stiller krav til skolen, som er de eneste som kan forhindre dette. Noe må alle tåle, men ingen skal tåle plaging fra andre over tid. Dere må dog være helt sikker på at ditt barn ikke gjør noe for å sette opp det andre barnet. Viktig å utelukke, det gjøres ikke i ondskap, men noen barn er enklere å "starte" enn andre. Og det benytter overraskende mange barn seg av. Anonymkode: db939...e98 Ja, la oss for all del gå mange runder først for å bli helt sikre på at det ikke er offeret som har skylda! Anonymkode: 08321...828 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Husker det var en sånn gutt på min skole i starten av barneskolen, bare han prøvde å kvele meg i hvert friminutt til jeg svimte av... jeg måtte til slutt ha friminuttene inne med en lærer fordi lærerene ikke klarte å hanskes med ham/holde kontinuerlig oppsyn for å se til at han ikke kvalte meg. Anonymkode: c7676...4f0 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, la oss for all del gå mange runder først for å bli helt sikre på at det ikke er offeret som har skylda! Anonymkode: 08321...828 Verden er aldri, og kommer aldri til å bli så svart/hvit. Men jeg anbefaler aktivitetsplan. Anonymkode: db939...e98 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Guttungen min har også en slik psyko og ondskapsfull unge i klassen sin. Jeg forstår ikke hvorfor slike ekle drittunger bare blir sendt bort?! Da jeg var liten ble slike unger dradd i ørene og sendt bort på spesialskole. I dag klapper vi dem på hodet og lar de mobbe og herje brutalt! Anonymkode: 5d64c...b43 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Vi hadde også "en slik" i klassen. Det var en lettelse da han ble flyttet i spesialklasse store deler av tiden. Anonymkode: 8c52f...eb0 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Be om møte med lærer, rektor og to vitner. Her sier du at de MÅ få slutt plagingen, dersom dette ikke blir gjort går du videre til kommunen. Anonymkode: e984b...3f7 1
jabx Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I klassen til sønnen min (3. klassing) går det en gutt som stadig ødelegger for resten av klassen. Han er et uromoment, forstyrrer alle de andre elevene hele tiden, blir stadig sendt ut på gangen eller til rektor, og gir nok i det hele tatt læreren veldig mye frustrasjoner. I fjor begynte han dessuten å plage min sønn, tidvis ganske grovt. Det kan dreie seg om klyping, sparking, slag, trusler osv. Dette har fortsatt nå i 3. klasse, selv om læreren gjorde mye for å forsøke å stoppe dette allerede i fjor. Disse to ukene etter skolestart har det allerede skjedd fire episoder der min sønn er blitt plaget stygt av denne gutten. Jeg vet at denne gutten har det litt trøblete hjemme av flere årsaker- og det er vel godt mulig han også har en diagnose av noe slag. Men det skal jo uansett ikke gå utover min sønn, og jeg begynner å føle meg frustrert og litt maktesløs siden skolen tydeligvis ikke greier å få en ordentlig slutt på dette. Læreren er en ganske streng, godt voksne og erfaren dame som elevene generelt har stor respekt for, og også liker godt. Men denne gutten har nok ikke respekt for noen, og bryr seg tydeligvis lite om konsekvenser som settes for ham. Jeg har snakket med moren hans om dette et par ganger, og hun sier hun skal ta det opp med ham og sørge for at det blir slutt på plagingen. Men det hjelper jo ikke- gutten bare fortsetter... Jeg skal selvsagt ta det opp med læreren IGJEN, men jeg føler det hele tiden bare blir «dette tar vi selvsagt på største alvor, for dette SKAL vi få slutt på!», men så fortsetter det jo bare likevel Skulle så ønske denne gutten bare kunne ha blitt plassert på spesialskole eller noe- bare få han bort fra klassen. Han ødelegger for hele klassen HVER dag, og aller mest for min sønn, som trakasseres så mye av ham. Hva gjør man med sånne barn? Og hvordan skal man greie å få en slutt på denne oppførselen? Anonymkode: 0ddec...01c Jeg skjønte selv før jeg leste at gutten har det trøblete hjemme at det hele koker ned til hva som skjer hjemme hos ham. Jeg regner med at barnevernet er involvert der? Har du vurdert å sende bekymringsmelding? Det er hårreisende at barn som er ødelagt hjemme får terrorisere andre barn. Slike barn må få hjelp, og de må fjernes fra andre barn så lenge de ikke klarer å la være å terrorisere dem.
jabx Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttungen min har også en slik psyko og ondskapsfull unge i klassen sin. Jeg forstår ikke hvorfor slike ekle drittunger bare blir sendt bort?! Da jeg var liten ble slike unger dradd i ørene og sendt bort på spesialskole. I dag klapper vi dem på hodet og lar de mobbe og herje brutalt! Anonymkode: 5d64c...b43 Du skjønner vel at det ikke er barnet selv som har skylden for hvordan han eller hun er? Barnet er et produkt av problemene det har hjemme. Enda mer vold er ikke løsningen, men andre barn må naturligvis beskyttes mot slike. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, jabx skrev: Du skjønner vel at det ikke er barnet selv som har skylden for hvordan han eller hun er? Barnet er et produkt av problemene det har hjemme. Enda mer vold er ikke løsningen, men andre barn må naturligvis beskyttes mot slike. Problemet er at de andre barna ikke blir beskyttet mot slike! Man kan jo tenke seg selv dersom man skulle gått på jobb hver dag, der en kollega var spenna gæren hver eneste dag. Sparket, slo, spyttet mobbet og trakasserte, vedkommende hadde fått sparken umiddelbart. Men barna våre, de må bare finne seg i slik for det er så synd på det stakkars barnet... Anonymkode: 5d64c...b43 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Vi hadde 5-6 slike i ungdomsskoleklassen, det var mildt sagt utfordrende. Skolen hadde fått det for seg at disse skulle samles. Ingenting hjalp til et par av dem ble sendt på spesialskole. Anonymkode: b5724...b73
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttungen min har også en slik psyko og ondskapsfull unge i klassen sin. Jeg forstår ikke hvorfor slike ekle drittunger bare blir sendt bort?! Da jeg var liten ble slike unger dradd i ørene og sendt bort på spesialskole. I dag klapper vi dem på hodet og lar de mobbe og herje brutalt! Anonymkode: 5d64c...b43 Fordi ingen skal måtte føle seg annereldes. Alle skal være like, forskjell er tabu. I dag blir alle krenka og prøver skolen å sende han vekk vil vel foreldrene anmelde skolen, Anonymkode: da9ab...602
Nysgjerrig95 Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttungen min har også en slik psyko og ondskapsfull unge i klassen sin. Jeg forstår ikke hvorfor slike ekle drittunger bare blir sendt bort?! Da jeg var liten ble slike unger dradd i ørene og sendt bort på spesialskole. I dag klapper vi dem på hodet og lar de mobbe og herje brutalt! Anonymkode: 5d64c...b43 Jeg håper virkelig ikke denne kommentaren er seriøs.
Nysgjerrig95 Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be om møte med lærer, rektor og to vitner. Her sier du at de MÅ få slutt plagingen, dersom dette ikke blir gjort går du videre til kommunen. Anonymkode: e984b...3f7 Virker jo ut som at de gjør så godt de kan. Hva tenker du de skal gjøre, binde han fast?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 Opplæringsloven 9A plikter skolen og sikre elevene ett trygt skolemiljø. Har du meldt inn bekymring burde det blit laget en aktivitetsplan og tett kontakt med dere og oppfølging av dette. Anonymkode: 9c636...07b 1
malifika Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Det der er en av de verste problemstillingene som finnes syntes jeg. Sønnen din og andre skal ikke akseptere og bli plaget men, samtidig kan man ikke bare sende bort utfordrende barn heller. Læreren og de andre voksen personene på skolen har et ansvar for å spille alle gode, selv de mest "ondskapsfulle" barna. Hvis man skal sende bort alle barna som gjør faenskap på spesialskoler så vil de kun være sammen med likesinnede og lære seg til å bli mer utagerende og krevende, og derfor bør de gå på vanlig skole med "normale" barn slik at de lærer å oppføre seg normalt. Dette er nok ikke et barn i utgangspunktet som ER vanskelig men han HAR det nok vanskelig. Elsk meg mest når jeg fortjener det minst er det noe som heter. Selv om du forståelig nok sikkert har lyst til å kverke hele ungen, så prøv og hold hodet kaldt og hjertet varmt. Inviterer han hjem og vis han godhet. Kanskje han ikke får noe godt med seg hjemmefra, da er det vanskelig å være god selv. Utover det så må du bare fortsette å ta det opp med skolen, bruke alle kanaler for det er til syvende og sist skolens ansvar og ivareta alle.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 5-6 slike i ungdomsskoleklassen, det var mildt sagt utfordrende. Skolen hadde fått det for seg at disse skulle samles. Ingenting hjalp til et par av dem ble sendt på spesialskole. Anonymkode: b5724...b73 Sånn var det hos oss!! Også ble vi stille, snille jenter plassert mellom disse gutta for å liksom forhindre at de skulle gire opp hverandre. Gikk glipp av så mye undervisning pga dette!! Anonymkode: eb024...c31 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #20 Skrevet 29. august 2020 Tusen takk for alle svar! Jeg kjenner godt til opplæringslovens paragraf 9A og aktivitetsplikten, men har vært usikker på hvor alvorlige/«grove» saker det må være snakk om før vi kan kreve rettigheter i henhold til den paragrafen. Jeg tror ikke min sønn gjør noe for å plage denne gutten, eller trigge aggresjonen hans. Det mener heller ikke læreren. Hun mener heller at sønnen min nok dessverre er et ekstra lett offer. Han er en rolig, forsiktig og konfliktsky gutt, som også er puslete (litt liten og tynn) sammenlignet med de andre guttene i klassen. «Bøllen» er en av de høyeste og sterkeste guttene i klassen. Når det gjelder det at gutten har det litt trøblete hjemme, så vil jeg ikke si akkurat hva det dreier seg om, for å ikke identifisere noen. Men familien er ressurssterk og foreldrene er veldig hyggelige folk, så jeg har vanskelig for å tro at det dreier seg om vold e.l (men jeg kjenner altså til noe annet ved familiesituasjonen som jeg tenker at gutten kan synes er vanskelig å håndtere). Når det gjelder det forholdet jeg kjenner til, synes jeg det er rart skolen ikke for eksempel henviser til BUP (men det kan de selvsagt ha gjort, uten at moren har fortalt meg om det). Jeg føler forøvrig vi har gjort «alt rett» m.h.t denne gutten hele veien. Helt fra 1. klasse har vi invitert ham mye hjem til oss, og jeg har alltid pratet mye med moren, hatt en god tone med henne, og føler jeg kjenner henne ganske godt. Hun har også invitert min sønn hjem til dem flere ganger (og han har da alltid vært der og hatt det fint). Men nå vil ikke sønnen min leke med denne gutten mer, etter en vond episode som skjedde da han skulle være med sønnen min hjem rett før sommerferien. Uff nei, dette er urolig vanskelig, men mulig jeg får bringe ønsket om aktivitetsplan på bane for læreren, ja. ts Anonymkode: 0ddec...01c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå