Gjest HAA25 Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Skal pusse opp min første kjøkken, og hadde tenkt til å la de vegghengt skapene være da disse er nyere enn de andre. Men når jeg måler dørene som henger på så er de 0,5 - 1 cm mindre enn skapene. Altså 59 i bredde f.eks, er dette normalt? Eller står det bare 60 cm på nye skapdørerer for enkelhetensskyld? har ikke funnet noen nye dører med de målene?
Gjest loveli Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 (endret) Kjøkkenleverandrørene skifter dessverre standarder på egne skap innimellom og gamle skap er for store eller små til nyere fronter. Hvor er det gamle kjøkkenet fra? Hvis du ikke skal ha mange skap på rad så er det ikke sikkert det blir veldig tydelig at det er en forskjell dersom du tar utgangspunkt i midten. Følgefeilen blir knapt synlig da. Og 60cm bredt skap er ikke nødvendigvis akkurat 60cm bredt nei. Det er bare en standardisert måte å si det på. 60cm brede skap har ikke samme eksakte mål hos IKEA, EPOQ, Kvik, osv. Alle har forskjellige mål. Antakeligvis for å forhindre at man trikser og mikser om hverandre. IKEA skiftet standard i 2013, så de gamle frontene til 60skap osv passer ikke til nyere skap... Endret 28. august 2020 av loveli
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Hos EPOQ står det f.eks 60 cm og 45 cm. Men dem er 59 cm og 44 cm. Anonymkode: 66746...52b
Gjest HAA25 Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Det var egentlig det jeg tenkte var greien, har en mistanke om at det er Ikea men er usikker. Det har bodd 2 andre før meg som også har vært involvert i kjøkken endringer. Men så at innmaten og skuffene var Ikea på de nedre skapene, så tenkte at kanskje de øvre også var det. Da må jeg jo nesten bare prøve å se om det går, og hvis ikke finne en annen plan. Passer de nye frontene til gamle skap? eller må alt ikea byttes?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, HAA25 skrev: Passer de nye frontene til gamle skap? eller må alt ikea byttes? Mest sannsynlig passer frontene, ja. Det er mange som kun bytter fronter, og lar skrogene gå igjen. På tvers av leverandører. Du må måle og se om leverandøren som selger nye fronter har fronter som passer dine mål. Kanskje kan du oppleve at et skrog faktisk ikke har dør som passer. Så mål frontene, og se om nettbutikken selger disse. Er du usikker, så send mail til dem å spør. Anonymkode: 66746...52b
Gjest HAA25 Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Har målt alt så får bare ta med meg målebånd, eventuelt kjøpe og teste på noen av skapene. Det var bare et skrog som var litt rar størrelse så får se om jeg finner en front til det.
Gjest loveli Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Husk også å måle høyde. Ikea har helt annen høyde enn Kvik. Da snakker vi ikke bare 1cm forskjell, men nærmere 10.
Gjest HAA25 Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Høyden stemmer med Ikea, har målt alt bredde, høyde og dybde. det var bare den 0,5-1 cmeren som gjorde meg så usikker på hva greien var
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå