Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid pleid å avtale et møte med sjefen ansikt til ansikt de gangene jeg sier opp jobben, siden jeg mener det er rett. Problemet er at jeg må si opp før tirsdag, men kalenderen til sjefen er helt fullbooket på mandagen. Jeg lurte derfor på om det hadde vært upassende om jeg ringte på søndag og ga oppsigelse over telefon? Får litt dårlig samvittighet over å gi dårlige nyheter på en søndag og via telefon. Jeg kunne ha ringt etter jobb på mandagen, men tror han og sjefene planlegger å legge kabalen for ressurser fremover den dagen, og det blir jo litt dumt om jeg venter med å si i fra til etter de er ferdige planleggingen. Hva tenker dere?

Anonymkode: 5179b...e1c

Skrevet

Hvorfor må du siopp? En oppsigelse skal helst være skriftlig og du må jobbe ut oppsigelse tiden.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Heidi40 said:

Hvorfor må du siopp? En oppsigelse skal helst være skriftlig og du må jobbe ut oppsigelse tiden.

Ja jeg vet det, men må si opp før tirsdag på grunn av oppsigelsestid. Dersom jeg sier opp etter tirsdag må jeg jobbe en ekstra måned på grunn av at oppsigelsestiden starter fra 1. i måneden etter at du leverer oppsigelse. Og skal jo så klart levere skriftlig, men det er jo utrolig frekt å bare sende en mail/brev om oppsigelse uten å gjøre det muntlig først. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg informerte min sjef om at jeg hadde fått ny jobb over telefonen. Fikk jobbtilbud sent i måneden, var nødt til å si opp innen 1. og sjefen min var ikke på kontoret. Sendte skriftlig oppsigelse etterpå. 

Anonymkode: 3eb94...b59

• Liker 3
Skrevet

Send epost og be om samtale når sjefen har anledning er mitt råd

Skrevet
12 minutter siden, Bonitapia said:

Send epost og be om samtale når sjefen har anledning er mitt råd

Ja, men jeg må si opp før tirsdag, og han er som sagt helt opptatt mandagen....

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tebker du at det er bedre å ringe han i helgen, på fritiden hans er så mye bedre? Det skal være ganske så prekært om man gjør det. 

Anonymkode: b6f08...274

Skrevet

Jeg ville nok ha forsøkt å ringe på mandag og samtidig sendt en e-post med skriftlig oppsigelse. 

Anonymkode: f4d3e...8e7

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor sender du skriftlig oppsigelse, du trenger ikke si dette ansikt til ansikt. Så får sjefen innkalle til møte når det er tid i kalenderen og dere avtaler detaljer for oppsigelsestiden 😊 

• Liker 3
Skrevet

Du kan vel sende skriftlig oppsigelse og så ringe sjefen og fortelle det. Da har du ditt på det tørre både formelt (skriftlig oppsigelse) og "kollegialt" (personlig samtale, siden du synes det blir for brutalt å bare sende oppsigelsen).

Skrevet
Just now, Bonitapia said:

Derfor sender du skriftlig oppsigelse, du trenger ikke si dette ansikt til ansikt. Så får sjefen innkalle til møte når det er tid i kalenderen og dere avtaler detaljer for oppsigelsestiden 😊 

Det er utrolig frekt å bare sende en skriftlig oppsigelse uten å snakke med sjefen først... Kan ikke forestille meg at folk syne det er greit med mindre man har et problem med arbeidsgiver.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tebker du at det er bedre å ringe han i helgen, på fritiden hans er så mye bedre? Det skal være ganske så prekært om man gjør det. 

Anonymkode: b6f08...274

Nei, det er jo derfor jeg lurer. Alternativet er å si i fra etter jobb på mandag. Han og lederen hans pluss andre skal diskutere ressursbehov på mandagen, og jeg vet at jeg er en av de som skal diskuteres. Føler det blir litt pinlig for han å dra tilbake til lederen sin og si at de må gjøre all planleggingen på nytt igjen. Tror dere ikke at det hadde vært bedre for han å få beskjed på søndagen, før han drar inn i ledermøtet? Er jo ikke sånn at han aldri jobber i helgen heller, ser han sender ut mailer i helgen av og til. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig frekt å bare sende en skriftlig oppsigelse uten å snakke med sjefen først... Kan ikke forestille meg at folk syne det er greit med mindre man har et problem med arbeidsgiver.

Nei, det er jo derfor jeg lurer. Alternativet er å si i fra etter jobb på mandag. Han og lederen hans pluss andre skal diskutere ressursbehov på mandagen, og jeg vet at jeg er en av de som skal diskuteres. Føler det blir litt pinlig for han å dra tilbake til lederen sin og si at de må gjøre all planleggingen på nytt igjen. Tror dere ikke at det hadde vært bedre for han å få beskjed på søndagen, før han drar inn i ledermøtet? Er jo ikke sånn at han aldri jobber i helgen heller, ser han sender ut mailer i helgen av og til. 

Men du må jo nesten tilpasse det utgangspunktet du har. Jeg regner nå med at det er en grunn til at du ikke har snakket med han før, og når mandagen er den eneste og siste arbeidsdagen du kan si opp og han ikke er tilgjengelig må du nesten gjøre det sånn og be om en samtale i etterkant. 

• Liker 1
Skrevet

Får man plutselig ny jobb og har tidspress på månedskifte så må man nesten sende. Jeg har mottatt flere oppsigelser pr epost pga uheldig månedsskifte i helg. Så tar vi en prat ved anledning om detaljene. Kommer nok mye an på type jobb, er man f. eks kun 2 ansatte så ser jeg at man kan ha mer personlig forhold til sjefen enn i et firma med 50 😊 

Men om du kvier deg veldig til å si opp skriftlig så kan du f. eks sende epost i helgen der du skriver at du har noe viktig å ta opp. Får du da møtet først tirsdag så er det ikke noe problem å levere oppsigelse da vil jeg tro, 1 dag fra eller til bør ha lite å si 😊

Skrevet

Jeg hadde gjort som du tenker, ringt på søndag og sendt oppsigelsen skriftlig etterpå. Synes det er helt fair å gjøre det på den måten når man ikke har mulighet til å treffes. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, badevakta skrev:

Jeg hadde gjort som du tenker, ringt på søndag og sendt oppsigelsen skriftlig etterpå. Synes det er helt fair å gjøre det på den måten når man ikke har mulighet til å treffes. 

Det er nå mange sjefer som synes det er ganske frekt å ringe på fridagen deres. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nå mange sjefer som synes det er ganske frekt å ringe på fridagen deres. 

Vel, har man tatt på seg en lederjobb så innebærer det ofte å måtte være tilgjengelig utenom 8-16. Synes TS har gode argumenter for å ringe søndag. 

• Liker 5
Skrevet

Send en tekstmelding om h*n har mulighet til å ta en prat på søndag og om h*n kan ringe deg. Litt avhengig av forholdet deres så kan du skrive at det gjelder overgang til ny jobb og oppsigelse. Deretter tar du praten hvis h*n ringer deg opp. Er ikke leder villig til å prate på søndag eller du ikke får svar innen søndag kveld så sender du oppsigelse skriftlig, så kan dere heller ta praten til uka. 

Anonymkode: 8b4b6...875

Skrevet

Du sender en mail, en oppsigelse bør være skriftlig. Av bevismessige hensyn sender du den skriftlig. Sier du opp muntlig så kan det bli ord mot ord. Send oppsigelse via mail idag , så har sjefen din den ihvertfall imorgen som da er innenfor frist på 01.september.. Jeg er selv sjef, og hadde ikke godtatt oppsigelse via telefon på en søndag. 

Anonymkode: d3ec4...5b2

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Bonitapia skrev:

Får man plutselig ny jobb og har tidspress på månedskifte så må man nesten sende. Jeg har mottatt flere oppsigelser pr epost pga uheldig månedsskifte i helg. Så tar vi en prat ved anledning om detaljene. Kommer nok mye an på type jobb, er man f. eks kun 2 ansatte så ser jeg at man kan ha mer personlig forhold til sjefen enn i et firma med 50 😊 

Men om du kvier deg veldig til å si opp skriftlig så kan du f. eks sende epost i helgen der du skriver at du har noe viktig å ta opp. Får du da møtet først tirsdag så er det ikke noe problem å levere oppsigelse da vil jeg tro, 1 dag fra eller til bør ha lite å si 😊

En dag fra eller til har faktsisk ofte alt å si, det betyr at du må jobbe en ekstra måned. Det er ikke tidspress her, det er lørdag idag, vedkommende kan sende en mail med oppsigelse så er problemet løst. Så kan de ta en prat når sjefen har tid . Sjefen får den da i august som betyr at oppsigelsestiden starter tirsdag 01.september. Er sjefen vrang og du  sier opp på tirsdag så har sjefen retten på sin side til at oppsigelsestiden starter 01.oktober 

Anonymkode: d3ec4...5b2

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok ha forsøkt å ringe på mandag og samtidig sendt en e-post med skriftlig oppsigelse. 

Samme her. Jeg ville ikke ringt i helga.

Anonymkode: d8fdb...b5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...