AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Jupp, det er et problem for meg. Vi har bare forelesninger som varer 4-5 timer. I utgangspunktet er det 3 kvarter med forelesning og så 15 min pause, men når foreleseren står midt oppi noe hender det at de vil avslutte poenget før pause. De første øktene går som regel greit, men mot slutten sovner jeg. Øynene mine bare glir igjen og det er like før hodet mitt dunker i pulten. Jeg prøver selvsagt å få nok søvn, men som småbarnsmor er det ikke alltid lett. Koffein hjelper ikke. Jeg går ut hver pause for å trekke luft. Noen gode tips? Anonymkode: d9d91...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Må legge til at det egentlig bruker å legges opp til en del refleksjon og gruppearbeid, men at det utgår nå pga smittevern. Det hadde hjulpet med slike avbrekk. Anonymkode: d9d91...ae7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Da er det vel ikke interessant nok. Anonymkode: cbf0d...64e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Haha. Jeg sovnet på forelesning. Flere ganger. Må du gå? Kanskje like greit å lese på egenhånd? Anonymkode: a4d0b...a6c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Uff, det er slitsomt. Frisk luft ved hver anledning. Kaldt vann, snacks, kaffe. Nå som jeg har forelesning over nett, har jeg flere ganger tatt en kjapp dusj i pausene for å våkne. Men det er ikke så lett å gjøre på campus. Anonymkode: 66bc1...27e 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Ett friskt eple hjelper mye på akutt søvn! Mye bedre enn kaffe. Anonymkode: 0aa37...e36
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Powernap i pausene. 10 minutter gjør underverker. Jeg følger best med om jeg har et enkelt strikketøy (strikker helt stille og sitter helt bakerst). Anonymkode: 765e2...8fe 1
Ava+, Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Har samme problem! Uansett hvor interessant emnet er så sovner jeg etter noen timer. Det hjelper å spise noe snacks, eller notere/tegne noe samtidig som jeg hører etter. Er ellers helt håpløst🤪 Et annet triks er å ta på opptak på mobilen, så om jeg dupper litt av så kan jeg høre på opptaket senere hva jeg gikk glipp av.
pia mater Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Strikking eller hekling! Ellers spilte jeg mye sudoku på telefonen. Går også an å tegne mens du tar notater.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 På kjedelige forelesninger hvor jeg ikke er avhengig av å notere så strikker jeg noe enkelt som sokker feks, jeg bruker så klart ikke pinner som bråker, å jeg strikker med hendene lavt i fanget. Men da må hjernen holde seg våken. Anonymkode: fb705...32e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Sove mer om natta hjalp meg, trengte 8 timer for å klare meg gjennom dagen. Kanskje irriterende for de andre, men hjelper å stille spørsmål. Ikke hele tiden, men et i timen feks. Visst du ikke er veldig glad i å snakke foran andre, får du litt adrenalin av det, du husker også bedre med adrenalin. Anonymkode: a3ff9...6f1 3
Heisann1234 Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Har det samme problemet, alltid vært sånn uansett hvor mye eller lite søvn jeg fikk i meg. Jeg synes det hjelper med koffein, frisk luft og småspising på druer, nøtter osv, også må jeg skrive notater for HÅND. Noen ganger så hjelper ingenting og jeg sovner rett og slett, veldig flaut og jeg liker ikke å fornærme stakkars foreleserne.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 Enkelt: jeg går ikke på sånne forelesninger. Nå er ikke jeg en forelesningstype i utgangspunktet, så det skal mye til før jeg ender opp med å gå på de, selv nå som nesten alt er digitalt. Hva er poenget hvis man nesten sovner og får et minimalt utbytte av det? Det eneste man gjør er å bruke unødig mye tid på noe som gjør det bare enda mer sliten. Jeg ser alltid forholdet mellom tiden man bruker på en læringsaktivitet og læringsutbyttet man får av det for å se om det er verdt det. Forelesninger er en veldig passiv læringsaktivitet med mindre foreleser tilrettelegger for studentaktivitet underveis, og da må man nesten være klar og aktivt følge med, eventuelt notere samtidig eller drive med annet sysselarbeid. I stedet for å presse seg til å være våken og klare å få med seg det som blir sagt ville jeg heller ha funnet en løsning rundt det og fått lest når du har overskudd til det og gått på på de forelesningene du tenker er viktigst for deg. Anonymkode: 93a6a...e22
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Jeg noterer mye (på pc), drikker red bull og spiser og beveger meg litt i pausene, det holder meg våken. Men helt enig, uansett hvor interessant det er så er det utrolig tungt med en hel dag i forelesning. Anonymkode: 8b381...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt: jeg går ikke på sånne forelesninger. Nå er ikke jeg en forelesningstype i utgangspunktet, så det skal mye til før jeg ender opp med å gå på de, selv nå som nesten alt er digitalt. Hva er poenget hvis man nesten sovner og får et minimalt utbytte av det? Det eneste man gjør er å bruke unødig mye tid på noe som gjør det bare enda mer sliten. Jeg ser alltid forholdet mellom tiden man bruker på en læringsaktivitet og læringsutbyttet man får av det for å se om det er verdt det. Forelesninger er en veldig passiv læringsaktivitet med mindre foreleser tilrettelegger for studentaktivitet underveis, og da må man nesten være klar og aktivt følge med, eventuelt notere samtidig eller drive med annet sysselarbeid. I stedet for å presse seg til å være våken og klare å få med seg det som blir sagt ville jeg heller ha funnet en løsning rundt det og fått lest når du har overskudd til det og gått på på de forelesningene du tenker er viktigst for deg. Anonymkode: 93a6a...e22 Jeg er enig, men mange studier har obligatoriske forelesninger. Anonymkode: cca97...e2c
Petrus Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 (endret) Be lærer om å legge inn brekk: fellestrim, song, leik, kviss mm. Endret 28. august 2020 av Petrus Feilstaving
stan Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 Legg deg tidligere. Få nok søvn. Forbered deg til forelesningen. Kutt ned på skjermbruk, en detoks fra avhengigheten av "lykkerusen" unyttig skjermbruk gir. Notér, ikke bare sitt og lytt. Da er du mer aktiv og det er lettere å holde fokus og være våken. Hvis foreleser bruker ord du ikke er helt sikker på betydningen av, skriv de ned og sjekk ut betydningen. Lag ordlister. Det er nyttig i de fleste fag. Uansett kvaliteten på forelesningene er det studentens ansvar å lære pensum. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig, men mange studier har obligatoriske forelesninger. Anonymkode: cca97...e2c Men der det er obligatorisk har man som regel en prosentgrense for oppmøte, typisk 80-85%. I så fall bør man planlegge og prioritere. Anonymkode: 93a6a...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå