Gå til innhold

Besteforeldre med ulik økonomi, hvordan håndtere gaver og bursdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine svigerforeldre har dårlig økonomi og svært lite å rutte med. En er ufør og den andre er minstepensjonist, det går såvidt rundt økonomisk for dem. Det hender at min mann må vippse over noen kroner i slutten av måneden. 

Mine foreldre har svært god økonomi og sitter godt i det. 

Problemstillingen er at barnet vårt fyller ett år snart. Han er det første barnebarnet på begge sider. Vi sitter å planlegger bursdag nå, min mann foreslår at vi skal invitere hele gjengen det vil si: mine foreldre, hans foreldre, mine søsken og hans søsken. Og holde ett selskap. Jeg har ikke sagt noe til mannen min enda, men tenker at forskjellene mellom mine og hans foreldre blir veldig store og tydelige hvis de er invitert sammen. Mine foreldre vil mest sannsynlig kjøpe en dyr presang, gi større gaver. Mine svigerforeldre har mest sannsynlig ikke råd til dette. Til jul fikk barnet vårt 10 000kr på sparekonto og masse dyrt ulltøy i gave av mine foreldre, av svigers fikk han en pysj. Vi er selvsagt takknemlig for alle gaver og forstår situasjonen. Men tenker for svigers sin del at det kan bli ubehagelig å være i selskap der forskjellene blir så synlige. Jul feirer vi jo hver for oss. 

Hva tenker dere? Går det greit å invitere alle i samme selskap? Eller burde vi ha to ulike selskaper, en med min familie og en med svigers? 

Anonymkode: 79fe3...aab

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett selskap selvfølgelig. 

• Liker 20
Skrevet

Det er jo ditt fokus på ulikheten som skaper ulikheten? Ser du ned på dine svigerforeldre for de har svakere økonomi enn dine foreldre? (Her vil du svare: «selvfølgelig ikke, men..» )

hvis nei, hvorfor dette fokuset da? Hva med å fokusere på dette antagelig særs sjarmerende individet som har bursdag?

Anonymkode: 7f1fb...5d0

• Liker 47
Skrevet

Ett selskap såklart

store forskjeller her også men det går fint

Anonymkode: c823b...3fb

• Liker 2
Skrevet

Ett selskap. Man kan ikke gå å skjerme alle andre 

Anonymkode: 1fb5a...7d4

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor tror du at du må beskytte svigers mot dine foreldres økonomi? De er voksne mennesker som helt sikkert vet at mange andre har bedre råd enn dem, slik alle lærer seg nokså tidlig i livet at det alltid er forskjeller. Jeg vil gjette på at det vil være mye sårere for svigers at dere gjør så mye ut av denne forskjellen at dere har to selskap fordi dere tror de ikke tåler at dine foreldre gir dyrere gaver, enn å være i et felles selskap hvor alle gaver blir satt pris på og ingen gjør noe nummer ut av verdien på dem.

• Liker 39
Skrevet

Tenker det er helt ok å ha ett selskap. Men ikke hause opp gaveopp-pakking av dyre ting fra besteforeldresett#1 som hovedattraksjon i selskapet liksom. 

Anonymkode: 12d3d...c63

• Liker 20
Skrevet

Ett selskap, men tenker at dine foreldre må få beskjed om å ta hensyn.

Anonymkode: b22fa...db1

• Liker 15
Skrevet

Foreldrene dine kommer med gaven dagen før selskapet. Evt. overfører penger til dere senere. 

Anonymkode: f476c...406

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett selskap, men tenker at dine foreldre må få beskjed om å ta hensyn.

Anonymkode: b22fa...db1

Enig i at dine foreldre bør få beskjed om å ta litt hensyn. Men vi pleier å ha to selskap da begge har store familier og vi får ikke plass til alle hjemme hos oss. Det går også helt fint. 

Anonymkode: 3613d...1c1

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine svigerforeldre har dårlig økonomi og svært lite å rutte med.............

Problemstillingen er at barnet vårt fyller ett år snart. ...................

Hva tenker dere? Går det greit å invitere alle i samme selskap? ..........

Herregud, noe så patetisk.  Tenker du sånn burde du valgt en mann med foreldre med samme økonimiske bakgrunn som dine.

• Liker 8
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine svigerforeldre har dårlig økonomi og svært lite å rutte med. En er ufør og den andre er minstepensjonist, det går såvidt rundt økonomisk for dem. Det hender at min mann må vippse over noen kroner i slutten av måneden. 

Problemstillingen er at barnet vårt fyller ett år snart. Han er det første barnebarnet på begge sider. Vi sitter å planlegger bursdag nå, min mann foreslår at vi skal invitere hele gjengen det vil si: mine foreldre, hans foreldre, mine søsken og hans søsken. Og holde ett selskap. Jeg har ikke sagt noe til mannen min enda, men tenker at forskjellene mellom mine og hans foreldre blir veldig store og tydelige hvis de er invitert sammen. Mine foreldre vil mest sannsynlig kjøpe en dyr presang, gi større gaver. Mine svigerforeldre har mest sannsynlig ikke råd til dette. Til jul fikk barnet vårt 10 000kr på sparekonto og masse dyrt ulltøy i gave av mine foreldre, av svigers fikk han en pysj. Vi er selvsagt takknemlig for alle gaver og forstår situasjonen. Men tenker for svigers sin del at det kan bli ubehagelig å være i selskap der forskjellene blir så synlige. Jul feirer vi jo hver for oss. 

Hva tenker dere? Går det greit å invitere alle i samme selskap? Eller burde vi ha to ulike selskaper, en med min familie og en med svigers? 

Egentlig så syntes jeg at det var litt smakløst av foreldrene dine å kjøpe så mye klær til ungen som gave... Det finnes grenser uansett hvor god råd man har. Også tid og sted for gaver. Tenker at det er vanlig høflig med en leke og eller klesplagg. Ang. sparing så vet jeg ikke helt, men er det noen man sier høyt om. Det er stort sett noen som har god og noen som har dårlig råd i familie. Og da er det oftest slik at de med dårlig råd kjøper dyrere gaver enn de kunne ha tenkt i utgangspunktet og de med god råd billigere. Til slutt blir balansen grei. 

Har du snakket om dere planer og tanker ang bursdag med foreldrene dine? Kanskje hvis de får vite det, tilpasser de seg nivå til dine svigerforeldre og alt blir veldig fint. De gjør det nok så lenge de har sosiale antenner og tenker seg litt om. Tar forbehold for at de ikke er blitt helt tullete av å ha fått et barnebarn. 

Anonymkode: 4a7ab...e96

• Liker 11
Skrevet

Det er vel bare å be foreldrene dine om å ikke fokusere så mye på gave.

Har egentlig aldri forstått meg på det tullet med å overføre meningsløse beløp til små barn. Meningen er vel at de skal brukes en gang i fremtiden når barnet har bruk for pengene til bolig. 10-15 tusen i året er ikke veldig mye. Mye bedre å gi et stort beløp når tiden er inne. Om man er redd for å dø før det blir aktuelt, får man ordne det med et testament.

• Liker 2
Skrevet

Er det så farlig at det blir litt forskjell i gavene da? Vi feirer ettårsdag neste helg og selv om økonomien er relativt lik, så er kulturen for gavegiving veldig ulik i min og hans familie. I hans familie er gavene beskjedne, fordi det ikke ligger i familiekulturen deres å bruke gaver for å verdsette andre. I min familie tar folk litt mer av, men jeg tenker at det også må være greit liksom. 

Selv tenker jeg at det er helt greit at familier er ulike og gir ulikt. Her må vi ikke være så redde for å bli krenket eller tenke at andre er det. Unger har nok mer godt av å se at man kan gjøre det ulikt, men fortsatt være like glad i hverandre tenker nå jeg. 

Anonymkode: 6b29a...80e

• Liker 10
Skrevet

Du skal virkelig ikke behøve å tenke på dette. Inviter familie, kos dere sammen. Det er voksne mennesker det er snakk om. Ikke barn som må beskyttes.

• Liker 2
Skrevet

Når min unge ble ett år var pappesken den gøyeste gaven. 

I dele familien i to av denne grunn mener jeg er helt unødvendig. Du har nå en god sjanse til å lære ditt barn (når det blir eldre) at verdien av ting ikke betyr alt. Takk like hjertelig for alle gavene og gå videre i livet. 

• Liker 10
Skrevet

Skal dere ha to selskap hver bursdag fram til enten hans eller dine foreldre dør da? Hva om dere får flere barn? Alltid fra hverandre i julen, eller flere julefeiringer? Det blir mange selskap etterhvert.. 

Folk er forskjellige, og har forskjellig økonomi. Det vet alle voksne. Folk må få gi den gaven de selv ønsker og kan gi, uavhengig av hva man vet om deres økonomi. Det er din jobb å lære ungen å være takknemlig for alle gaver, og mest av alt besøket. Hvis noen av foreldreparene gjør noe veldig stort ut av gaven, så er der lov å trekke dem til side å be dem oppføre seg. 

Ettåringen min syns eskene gavene kom i var det morsomste, så kanskje greit å holde gavene på et lavt nivå og heller sette inn penger på barnets konto hvis de vil gi så mye mer. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...