Gå til innhold

Fyllekjøring med el-sparkesykkel - hvordan tolke regelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her forutsetter jeg en sparkesykkel som er lovlig i Norge og defineres som sykkel. 

Veitrafikkloven § 21 sier: 

"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."

Hva er det egentlig som gjelder her? Jeg forstår det slik at man skal være "skikket" til å kjøre som et krav.

Men så var det dette med "hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol (...)"

Betyr dette at i det øyeblikket man er å betegnes som "påvirket", så blir man også automatisk "uskikket"? Eller kan man til en viss grad være påvirket, men likevel ikke i en slik grad at man blir "uskikket"?

Hvis man drikker f.eks. 2-3 halvlitere med øl så vil man gjerne føle seg lett brisen, kanskje bli litt høyere i røsten og slikt, og sånn sett er man jo "påvirket". Men jeg vil ikke nødvendigvis si at man er "uskikket". Jeg kjenner meg selv såpass godt med alkohol at jeg nok ville vurdert min egen tilstand til å være "skikket" sålenge jeg hadde følt meg oppegående og livlig. Hadde det derimot vært kveld der jeg var sliten i tillegg så ville jeg kanskje vurdert det annerledes.

Anonymkode: 44931...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samme nivå for promillekjøring for sparkesykler som for bil.

2-3 halvlitere gir promille. Du kan ikke kjøre sparkesykkel.

Anonymkode: 9e5d1...ce8

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

2-3 halvlitere gir promille. Du kan ikke kjøre sparkesykkel.

Sparkesykler er definert som sykler, stort sett. Da er det en skjønnsmessig vurdering, der blant annet toleranse og hvor du kjører vil spille inn. Den absolutte grensen gjelder motorvogn. Sparkesykler er spesifikt definert som sykkel.

Skrevet
Akkurat nå, ajarRun skrev:

Sparkesykler er definert som sykler, stort sett. Da er det en skjønnsmessig vurdering, der blant annet toleranse og hvor du kjører vil spille inn. Den absolutte grensen gjelder motorvogn. Sparkesykler er spesifikt definert som sykkel.

Man blir dømt for fyllekjøring på sykkel i Norge.

2-3 halvlitere er for mye.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på vekten, og hvor lang tid du drikker det på. Jeg kan drikke tre øl over en lang middag og fortsatt ligge under 0.2. Dama mi kan ikke det...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvis det skjer noe. Du blir aldri tatt i kontroll, slik som med bil

Skrevet

At noen engang vurderer dette.. 
Har du rørt alkohol? Hvis svaret er ja: Hold deg unna sykkel, sparkesykkel, bil, motorsykkel og alt annet enn apostlenes hester og kollektiv.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, ajarRun skrev:

Ja, der jeg tenker å kjøre, er det gode oversiktlige fortau eller sykkeltraséer. Det er nesten ikke folk ute. Det er kun et lite sted der veien er uten fortau må det kjøres i veibanen, der er det 60 sone og nesten ingen trafikk. Treffer sannsynligvis ikke en bil, maks 1-2. Jeg vil si det ikke er noe spesielt farlig.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Promillegrensen på 0.2 gjelder for motorvogn. Det vil da si alle de "ulovlige" sparkesyklene som går for fort, samt mopeder, bil og oppover i størrelse.

Lovlige el-sparkesykler, vanlige trøsykler og annet faller under en annen kategori som ikke har eksakt promillegrense. Det er kun paragrafen over som setter grenser på el-sparkesykler i forbindelse med alkohol, såvidt jeg vet.

Skrevet
7 minutter siden, AndreasBR skrev:

At noen engang vurderer dette.. 

Jo, det er nettopp det man gjør. Man vurderer det. Noen ganger vurderer man at det er greit, andre ganger ikke.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp det man gjør. Man vurderer det. Noen ganger vurderer man at det er greit, andre ganger ikke.

Da bør man fratas førerkort på alt om man må vurdere til å begynne med. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er avhengig av rullestol og bruker en stor elektrisk rullestol. Jeg har aldri prøvd elektrisk sparkesykkel. men jeg innbiller meg at de ikke er så veldig langt unna elektrisk rullestol, bare at jeg tror sparkesykkelen er litt mer vinglete og krever en enda mer årvåken "sjåfør" enn en stor elektrisk rullestol. En annen forskjell er at dere kan kjøre mye raskere enn meg, jeg har ikke lov til å kjøre fortere enn 9,9 km/t. Lovverket sier at det ikke er promillegrense for rullestolkjøring (dersom det hadde vært det ville det betydd at vi aldri kunne drikke, for vi kan jo ikke bare sette fra oss rullestolen og gå hjem). Under kjøreoppløringen ble det lagt vekt på at selvom det ikke finnes en promillegrense er det ikke lov å kjøre rullestol i sterkt beruset tilstand, og rullestolbrukere har faktisk blitt bøtelagt når de har vært på vei hjem fra byen. Så det er en balansegang. Jeg har kjørt hjem fra middagsselskaper der jeg har drukket et glass vin eller to og ikke følt meg videre beruset, for så å bli overrasket når jeg på vei hjem oppdaget at jeg var litt mer ustø enn jeg egentlig hadde trodd, eller oppdaget at reaksjonsevnen min var merkbart nedsatt. Så jeg har fullstendig sluttet å drikke alkohol andre steder enn hjemme hos meg selv. Anbefaler virkelig ingen å fyllekjøre med sparkesykkel, selvom du tror det går fint, helt til det plutselig ikke gikk fint lenger fordi det plutselig spratt frem en lydløs person fra en sidegate eller du kjørte på en stein du ikke så og mistet styringen. Det kan fort gå gærent. Bruk i det minste hjelm, så risikerer du å skade bare andre og ikke deg selv.

Anonymkode: a8758...80a

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, folk har til og med mistet førerkortet for bil pga sykling i påvirket tilstand. Men, da må man være sikkelig full og i grunnen sykle helt rabiat. Mye av det samme gjelder for bruk av elsykler.  Det blir et skjønnspørsmål der og da. Personlig hadde jeg glatt syklet etter 2-3 halvlitere og har gjort det etter en god del mer. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har forstått det slik at selv om man ikke trenger førerkort for å sykle, så kan man miste førerkortet for de samme typene ting som man ville gjort om man kjørte bil. F.eks. hvis man sykler ned noen i et fotgjengerfelt. Eller få prikkbelastning for å kjøre på rødt, bryte vikeplikt, andre trafikkregler og slikt.

Men angående alkohol så har jeg forstått det slik at man ikke kan miste førerkortet av å fyllesykle selv om man er "uskikket" i øyeblikket man blir tatt. Men politiet kan vurdere den generelle edrueligheten din og basert på dette beslaglegge førerkortet. Men det er vel heller hvis de mistenker stort forbruk av alkohol eller andre rusmidler vil jeg tro.

Skrevet

Vil tro det går under Veitrafikkloven § 3 som gjelder alle uansett om man har førerkort eller ikke, fører motorvogn, sykkel eller går.

Anonymkode: 463b4...e4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...