Gå til innhold

Er det ufint å ikke spise kaker i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skeiet ut forrige helg og det ødela for over halve uka etterpå for å prøve å komme på rett vei ned i vekt. Har ikke lyst å gå i pluss etter denne helga. Men er bedt på bursdag med typisk kaker, kaffe og brus. Evnt grillet pølser. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f5ef9...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spist litt kake. 

• Liker 6
Skrevet

Nei det er det ikke

• Liker 3
Skrevet

Det å spise det man blir servert er liksom noe av det sosiale limet. Det går faktisk an å spise uten å sprenge budsjettet. Det kommer an på mengden og ingenting annet. Du kan ta en mindre porsjon mat og en bitteliten flis av et kakestykke. Når det gjelder kaker, er det smaken som teller, ikke å spise seg mett. 

Anonymkode: 2646e...2e6

• Liker 13
Skrevet

Spis det du selv vil, det er ikke ufint å ikke spise kake. 

• Liker 9
Skrevet

Takk for råd😃

Anonymkode: f5ef9...39b

Skrevet

Spis kake og vær mer aktiv og kutt ned på noen ting den dagen... 

• Liker 2
Skrevet

Man MÅ ikke spise kake nei :) men i norge blir man sett rart på om man ikke ønsker å trøkke i seg masse sukker og fint hvetemel. 

jeg kan fint ta meg ett lite stykke, men å spise 2-3 stk gjør jeg ikke, da føler jeg meg ekkel i kroppen hele dagen etter 

Anonymkode: fa36c...7f8

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke ufint. 
Jeg har ikke spist kake på 8 år, uansett om jeg har vært i selskap. 

• Liker 8
Skrevet

Må da gå an å si nei takk uten at noen blir fornærmet. Er ikke alltid jeg orker kake, så jeg sliter ikke med å si nei takk i bursdager. Sitter ikke å trykker kake i trynet hvis jeg ikke har lyst på.. Her har nesten alle vennene og familien til meg og guttungen bursdag fra oktober til januar. Det er snakk om iallfall 15 bursdager + våre egne feiringer... Er drittlei kake etter de første to bursdagene jeg...😫

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser kake i bursdager fordi de bursdagene er sjeldnere enn den over. Det var en periode det var kakekjør på jobben, og da pleide jeg ta et lite stykke som småspiste på så lenge sammenkomsten varte for sosial syns skyld. Kastet halvparten i søpla etterpå, ingen som la merke til det. 

Godt med kake, men det er noe som er forbeholdt spesielle anledninger, ikke annenhver dag etter lunsj kl.14. Hadde ikke brydd meg om den ene bursdagen, TS, dersom det blir lenge til neste gang. Kos deg 🙂 

Anonymkode: 11172...b09

• Liker 2
Skrevet

For det første er det ikke ufint å takke nei til kake :) 

Men sånn ellers: jeg tror ikke folk tenker over hva andre spiser. Jeg legger i hvertfall ikke merke til det, om det ikke er personer som høylytt proklamerer at de ikke spiser sukker e.l.

Jeg har selv latt være å spise kake mange ganger (er ikke så glad i det) eller bare tatt et minimalt stykke. Ingen som har kommentert det noen gang.

Gjør det du føler er riktig for deg der og da! 

Anonymkode: fb764...98f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spist en liten bit kake, drukket svart kaffe og vann. Ganske ofte er det frukt i kake-bursdager også. Er du redd for å spise for mye usunt ville jeg spist noe sunt før jeg skulle dra. Synes det er litt uhøflig å ikke smake noe, men helt greit om du ikke vil spise mengder.

Anonymkode: abd42...c50

• Liker 3
Skrevet

Når det er til familie (typ foreldre/søsken etc) så spør jeg alltid om jeg kan ta med noe, f.eks en skål med fruktsalat.

Jeg spiser ikke kake, det vet de jeg besøker - dersom de ikke legger til rette for det, så synes dem det er ok at jeg tar med en litt stor bolle med fruktsalat (selvsagt som alle gjestene kan forsyne seg med). 

Anonymkode: cf99d...b75

• Liker 1
Skrevet

Ta en kaffekopp og ikke fokuser på at du ikke spiser kake eller pølse. Bare si nei takk om du blir tilbudt det, og lyv og si at du ikke er sulten.

Anonymkode: 402c5...9b0

Skrevet

Nei det er ikke ufint. Jeg foretrekker mat, hater kake. Jeg vil snu på det: jeg synes det er ufint om det kun serveres ett alternativ (kake) i bursdag. Man kan i det minste skjære opp litt frukt. Stiller de ikke med alternativer, får heller bare vertskapet se på at jeg ikke spiser noe.

Jeg husker en gang i en familiebursdag der de voksne kun fikk servert kake. Jeg så det stod pølser på komfyren, og spurte om jeg kunne ta, men pølsene var visst kun til barna 🤦‍♀️ Jeg var temmelig sulten da jeg dro derfra, for å si det sånn... 

Anonymkode: 389b8...856

• Liker 5
Skrevet

Nei.

Folk må få spise eller la være å spise det de vil. :) 

Skrevet

Forstår ikke at det må være mengder, eller ingenting, da går man jo bare på en smell, eller går rett tilbake til tidligere vekt i det slankingen er ferdig.

Jeg ser det på jobb og i selskap, når det er kake, da har du tre varianter av de som stadig er på slankeren, de- / dropper kake, står og ser skrått og miserabelt på kaka  / tar et gigastykke ("bare ett") / tar litt, og litt til, og litt til. 

Samme skjer til lunsj. Da har vi pizza som varmmat hver fredag. Det er brødmat og salatbar også, så man har valget. Slankefolket gjør en av to;  tar salat fra salatbaren, uten mettende ingredienser, og kommer gjerne med kommentarer om at jeg kan spise "hva som helst", Eller; tar to pizzastykker, med mengder rømmedressing på, og cola. Det å ta ett pizzastykke, med mye salat, og drikke vann til, er visst helt umulig. 

Så mitt tips om du vil lykkes på sikt: Spis et sunt og mettende måltid før du drar i selskap, dropp pølser (si du nettopp har spist), ta ett kakestykke og kos deg med det, drikk vann og kaffe. 

Anonymkode: d0b12...d99

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha spist kake, men begrenset mengden. Men nå er jeg opptatt av å spise normalt og ikke ha noe nei-mat. Du går ikke i pluss eller opp i vekt bare på grunn av ett usselt kakestykke på en bursdag. 

Så begrens deg når det gjelder hva du forsyner deg med. Du MÅ jo ikke spise kake. Men det ene, lille kakestykket er ikke det som gjør at du ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: feff5...ae5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...