Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

poden fyller fire om ikke lenge, og for første gang skal vi ha et lite selskap hjemme der vi inviterer andre barn.

Jeg har jo ikke gjort dette før da, så lurer på om noen har noen gode ideer og tips å dele med meg?

Hvor lenge varer et selskap? Hvor lang tid i forkant sender dere ut innbydelser? Hva serverer dere? Organiserer dere lek, eller er det fri lek?

De blir rundt åtte stykker, med bursdagsbarnet.

Andre gode tips mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes tre timer er nok ;)

Pølser i brød/lompe, og kaker etterpå er vanlig i de bursdagene jeg har vært i. Noen steder har det vært organisert lek, andre steder ikke, men en kombinasjon er kanskje best?

Skrevet (endret)

Når datteren vår har blitt invitert til bursdagsselskap, så får vi invitasjon ca 4-5 dager i forveien. Da varer besøket i 2 timer og det er mer enn nok.

Hvis du planlegger leker e.l. så må selskapet gjerne vare litt lenger.

I de selskapene datteren vår har vært så har det ikke vært noen leker såvidt jeg vet. Eller kanskje de har lekt "fiskedam" der de fisker etter snopeposene.

Det har blitt servert pizza/hotdog, brus, kake og til slutt snopeposen.

Hvis du vil ha leker, så kan kanskje sitte halen på grisen, stol-leken eller noen andre passe ( det er de eneste lekene jeg kan komme på ).

Vi skal holde vårt første barnebursdag senere i år og jeg har begynt å planlegge allerede :ler:

Lykke til med selskapet! Det går sikkert fint ;)

Endret av Kittykat
Skrevet

Barneselskap kan være kjempegøy!

Jeg syns det er OK å styre unna pølsene, prøv å lage små kjøttkaker (kjøttbollestørrelse) og små rundstykker. Server dette som miniburgere sammen med annen pinnemat som ostebiter og masse frukt. Pleier å holde med bare litt kake etterpå, det er ihvertfall min erfaring.

Kjøp litersflasker med brus og sett barnas navn på glasset, billigere - og gjestene kan velge forskjellig brus for hvert glass eller, best av alt, blande smaker!

Nå om sommeren kan du kanskje servere noen ispinner i tillegg til kake? Evenetuelt lage porsjonsskåler med gele - gjerne i lag med forskjellige farger.

Det kan være greit å spørre bursdagsbarnet om h*n ønsker noen spesielle leker, men jeg tror barna setter pris på at noe er organisert - og gjerne at foreldrene deltar.

Tips er: flasketuten peker på når gavene skal åpnes - den som har gitt gave snurrer neste gang. På denne måten får alle sett gavene og bursdagsbarnet får takker hver enkelt.

Adjektivhistorie: du skriver en historie hvor alle gjestene og helst deg selv er nevnt minst en gang og så sier barna adjektiv. Det kan bli mye moro med "den fisete mammaen som hadde bakt den stripete kaken som smakte fryktelig rosa"! 4 åringer er i den alderen der dette kan være veldig gøy!

Hviskeleken: start med et ord som viskes videre og få et merkelig resultat i siste ende.

Videre kan det, hvis du vil ha godteposer, være ok å lage fiskedam. Det krevet bare en døråpning, noen tegnestifter og en pinne. Er det fint vær så dere kan være ute ville jeg heller lage skattekart.

Temabursdag kan jo også være artig - men nå har visst jeg kommet med nok forslag her...

Lykke til!

Gjest lindas ikke il
Skrevet

3 timer pleier og holde i masse vis, her blir de bedt til det, men er det nære venner av meg som kommer sitter de gjærne litt lenger.

hos oss har vi enten pølser eller pizzasnurrer, pølsene griller vi ute hvis været holder... dette serveres etter at alle er kommet og gavene pakket ut!

så er det fri lek en stund før kaker serveres. her har jeg erfart at det ikke spises mye!!! pleier å lage en langpanne sjokolade kake (slipper jeg og bake til dagen etter da fam pleier å komme), muffins og sjokolade kjeks!!! setter også gjærne fram en stor bolle poppcorn!!!

så får barna leke fritt...

helt til slutt har vi gjærne skattejakt, der de finner godteposer.

temaer er jo alltid gøy, karneval, sjørøver fest, gråtass fest eller for jenter prinsesse fest. hadde det når jenta fylte 3 i vinter... kjempe sukksess, 12 jenter fra 1 til 10 år!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, og tusen takk for svar :) .

Her var mange gode forslag, jeg må nok begynne planlegginga nå ja :)

Skrevet

...og gjest over var selvsagt meg (glemt å logge meg inn)

Skrevet

Tips til aktivitet: tegne til musikk - alle barna sitter med hvert sitt ark rundt et bord. Når musikken begynner, begynner alle å tegne på hvert sitt ark. Når musikken stopper, dyttes arket over til venstre. Når musikken begynner igjen, begynner du å tegne på arket du har fått. Dette gjøres til alle har tegnet på alle arkene. Litt komplisert forklart, men kjempegøy å se resultatet når det henges opp etterpå. En grei aktivitet når man vil roe ned ungene litt. E

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...