AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Del Skrevet 28. august 2020 Hei. Firmaet jeg jobber i har varslet om nedbemanning. Jeg er er redd for at jeg er en av dem som vil bli sagt opp da jeg ikke har noe godt nettverk og er i tillegg utenlandsk selv om jeg har god ansiennitet og høy utdanning. Spørsmålet er hvor lenge jeg kan fortsette i jobben min da for meg er hver eneste måned på jobb svært viktig. Jeg jobber turnus, og har fri akkurat nå, og etter friuken min skal jeg ha ferie, og så noe fri igjen. Jeg lurer på om jeg kan få innkalling til drøftingsmøte under friukene/ferien min? Så vidt jeg forstår så har jeg krav på minst 7 virkedager, og ideelt 14 kalenderdager på meg for å bli forberedt til møtet. Skal denne tiden renne fra jeg kommer tilbake på jobb eller når jeg har mottatt innkalling til møtet? Kan man altså få innkalling under ferie? Kan man bli sagt opp under ferie? Eller må de bare vente til jeg kommer tilbake på jobb? Anonymkode: 5413b...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Del Skrevet 28. august 2020 Drøftelsesmøte heter det vel... Anonymkode: 5413b...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Del Skrevet 28. august 2020 Du kan fint bli sagt opp når du har ferie, eller få innkallingen. lovverket sier heller ingen ting om 7 eller 14 dager, de som står der er at Arbeidstaker må få nødvendig tid på å forberede seg, og eventuelt skaffe rådgiver eller tillitsvalgt til å bistå i møtet. Det er helt opp til arbeidsgiver å vurdere hva som er rimelig tid. Anonymkode: 30f2a...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Del Skrevet 3. september 2020 På 28.8.2020 den 23.43, AnonymBruker skrev: Du kan fint bli sagt opp når du har ferie, eller få innkallingen. lovverket sier heller ingen ting om 7 eller 14 dager, de som står der er at Arbeidstaker må få nødvendig tid på å forberede seg, og eventuelt skaffe rådgiver eller tillitsvalgt til å bistå i møtet. Det er helt opp til arbeidsgiver å vurdere hva som er rimelig tid. Anonymkode: 30f2a...7bf Men hvordan får man da innkallingen på ferie sånn praktisk sett hvis man er utilgjengelig på jobbmail f. eks.? Ingen kan jo forplikte meg til å sjekke min jobbmail eller være tilgjengelig på ferie? Anonymkode: 5413b...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwerty123 Skrevet 3. september 2020 #5 Del Skrevet 3. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan får man da innkallingen på ferie sånn praktisk sett hvis man er utilgjengelig på jobbmail f. eks.? Ingen kan jo forplikte meg til å sjekke min jobbmail eller være tilgjengelig på ferie? Anonymkode: 5413b...f37 Din arbetsgivare har säkert din privata mailadress, telefonnummer och postadress. Så dom kan skicka mail, SMS eller brev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #6 Del Skrevet 3. september 2020 Om oppsigelsen skyldes deg så kan du argumentere imot, drøye tiden med å være syk, på ferie, i perm etc, men når det skyldes nedbemanning så er det lite du kan gjøre eller utsette. Har firmaet dårlig råd, så har de dårlig råd og ingen ting å gjøre med det. Anonymkode: 61a1b...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2020 #7 Del Skrevet 3. september 2020 Arbeidsgiver må forvisse seg om at innkalling til drøftelsesmøte kommer frem til deg "i god tid". Du skal ha mulighet til å drøfte situasjonen før oppsigelsesen løper, men da må du også varsle din arbeidsgiver om hvordan du vil bli kontaktet i denne saken mens du har fri og ferie. I dagens teknologiske verden kan jo møtet også fint holdes digitalt. Ikke delta i et slikt møte uten tillitsvalgt tilstede. Ikke godta oppsigelse med oppsigelse kortere enn det som står i kontrakten din. Det er nemlig ikke lov og det er viktig å forstå at selv om arbeidsgiver sier deg opp, vil du først få dagpenger fra den dagen oppsigelsestiden din i henhold til kontrakt opphører. Pass på at du ikke går i den fellen at du sier ja til redusert oppsigelsestid uten kompensasjon - de må gjerne la deg gå før tiden (såkalt opphør av arbeidsplikt) men de skal betale deg hele perioden frem til oppsigelsestidens utløp MINST!. Dersom du er i slutten av 50-årene må du sette deg inn i hva slags betydning sluttpakker og oppsigelsestid har for din fremtidige pensjon. Spesielt avtalefestet pensjon er det svært viktig å ikke skrive fra seg ved et uhell. Ikke signer noe som helst første gang du leser det - be om tid til å lese avtale eller protokoll sammen med en person som kan hjelpe deg til å forstå hva du signerer. Avtalefriheten står sterkt her i landet, og dersom du signerer på en oppsigelse kan ikke tillitsvalgte eller rettsapparat hjelpe deg dersom det viser seg at du helst ikke ville bli sagt opp eller ikke liker betingelsene for oppsigelsen. Joda, er oppsigelsen usaklig, så kan den bestrides, men det skal SVÆRT MYE TIL dersom du har signert. Jeg snakker her av erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #8 Del Skrevet 3. september 2020 On 8/28/2020 at 4:59 PM, AnonymBruker said: Hei. Firmaet jeg jobber i har varslet om nedbemanning. Jeg er er redd for at jeg er en av dem som vil bli sagt opp da jeg ikke har noe godt nettverk og er i tillegg utenlandsk selv om jeg har god ansiennitet og høy utdanning. Spørsmålet er hvor lenge jeg kan fortsette i jobben min da for meg er hver eneste måned på jobb svært viktig. Jeg jobber turnus, og har fri akkurat nå, og etter friuken min skal jeg ha ferie, og så noe fri igjen. Jeg lurer på om jeg kan få innkalling til drøftingsmøte under friukene/ferien min? Så vidt jeg forstår så har jeg krav på minst 7 virkedager, og ideelt 14 kalenderdager på meg for å bli forberedt til møtet. Skal denne tiden renne fra jeg kommer tilbake på jobb eller når jeg har mottatt innkalling til møtet? Kan man altså få innkalling under ferie? Kan man bli sagt opp under ferie? Eller må de bare vente til jeg kommer tilbake på jobb? Anonymkode: 5413b...f37 Ja, men rimelig frist. Men regelen er at da regnes dagen som arbeidsdag og ikke ferie. Anonymkode: 2755b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 6. september 2020 #9 Del Skrevet 6. september 2020 Du kan se de lovmessige kravene i paragraf 15 av Arbeidsmiljøloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_17 Det står at man så langt praktisk mulig skal få drøftet saken. Dvs at det avhenger av bedriftens situasjon. Er det nedbemanning grunnet vanskelige økonomiske kår, så er neppe ferie til hinder for å få innkalling til drøftingsmøte. Det er vel også vanskelig å si at du var ukjent med situasjonen og gjøre deg utilgjengelig. Eneste muligheten er å sjekke hvilke tilbud arbeidsgiver muligens kan ha for å få forlenget tiden lengst mulig for å få tid til å søke andre jobber. Det er jo heller ikke sikkert at du blir sagt opp. Og hvilke kriterier som blir lagt til grunn for utvelgelsen skal være kjent og drøftet med tillitsvalgte. Kanskje du kan be om innsikt i disse via din tillitsvalgte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå