Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 28. august 2020 Jeg har lenge irritert meg over fattige folk (ikke folk med lav økonomi, men direkte fattige) som får barn men, jeg har ikke sagt noe frem til nå. Sånn er saken, hele trinnet til barnet mitt (10ende) skal på tur til våren. Den turen har en prislapp på 1500 kr pr hode, og nå ser det ut til at det ikke blir noen tur pga at vi mangler en del penger og folk sier de ikke har råd og gjemmer seg bak gratisprinsippet. Denne turen har til våren, da den skal betales vært planlagt i 2,5 år!! Hva i himmelens navn feiler det folk som ikke greier å spare 1500 kr på 2,5 år? Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om flere tusen liksom men, 1500 ærlig talt. Jeg fatter ikke hvordan så ubemidlede mennesker tror at de er gode foreldre. Skjønner de ikke at barn koster penger og at de ødelegger livet til ungene sine ved og aldri ha råd til noen ting?? Alltid skal det klages og tigges, jul, 17 mai, påske, ferier, klasse avslutning og what not. Er vi fler som syntes dette er fullstendig håpløst eller går den jevne nordmann rundt og syntes det er greit at folk uten forsørger evne får barn? Anonymkode: a2e3d...c06 125
Populært innlegg Aragorn ll Elessar Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 28. august 2020 81
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 28. august 2020 Er du seriøs?! Ikke alle har god råd, mange som bruker opp pengene til nødvendig forbruk og ikke har noe å spare. Kom deg ned av din høye hest! Anonymkode: a1f26...c05 67
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 28. august 2020 Vel. Det er ganske mange som temmelig uvventet mistet jobben i mars. Og da havner 1500 kr til klassetur ganske langt nede på prioriteringslista. Anonymkode: e7a26...7a6 152
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Enig. Helt fullstendig enig.. 1500kr er IKKE MYE. Og tenk hvor gøy for klassen? Selvfølgelig blir det jo litt mer mtp evt leie av ski, mat o.l men om det har vært planlagt i 2,5 år så er det ingen unnskyldning. Anonymkode: a4825...136 35
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du seriøs?! Ikke alle har god råd, mange som bruker opp pengene til nødvendig forbruk og ikke har noe å spare. Kom deg ned av din høye hest! Anonymkode: a1f26...c05 Jada. Men 1500 kr på 2,5 år er 60 kr ish pr mnd. Hvis du har så dårlig råd at du ikke kan bruke 60 kr ekstra i mnd på barnet ditt så har du faktisk ikke råd til å ha barn. Anonymkode: a2e3d...c06 125
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Helt enig. Da jeg var liten på 60-70 tallet sparte vi hver måned i årevis til leirskole, vil påstå at folk var mye fattigere da! At folk ikke skal klare å spare - i ditt tilfelle - 10 kroner i uka til en slik tur er helt absurd. Anonymkode: d67f2...7dc 40
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 Hvis de ikke klarer å spare 1500 kroner på 2,5 år så er det jo virkelig synd på de da. Men jeg har brukt den at skolen skal være gratis må jeg innrømme forventet at de har andre aktiviteter for de som ikke har utstyret, for det er aktiviter på skolen som de legger fram som at alle skal ha. Og for oss var fullstendig uaktuelt å kjøpe skøyter til barnet mitt for to utedager, da jeg VET at barnet mitt nekter å gå med det. For ja, vi har prøvd.. Anonymkode: adb05...2e9 18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Helt fullstendig enig.. 1500kr er IKKE MYE. Og tenk hvor gøy for klassen? Selvfølgelig blir det jo litt mer mtp evt leie av ski, mat o.l men om det har vært planlagt i 2,5 år så er det ingen unnskyldning. Anonymkode: a4825...136 Må ikke koste noe for å ha det gøy Anonymkode: b3ad0...7c7 13
Populært innlegg powerpuffen Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #12 Skrevet 28. august 2020 (endret) Vet du, når vi gikk i 10 klasse så var vi veldig enige alle sammen om at vi IKKE skulle ha egenandel om vi skulle på en slik reise. Vet du hva vi gjorde? Vi jobbet for fellesskapet. Vi samlet flasker, solgte diverse greier og sto på - selv om ikke alle deltok like mye i dugnaden så var målet at alle skulle få være med, uansett hva de hadde å stille med. Det greide vi og INGEN trengte å betale en eneste krone i egenandel. Vi hadde til og med penger til overs. Så nei, det er ingenting å irritere seg over. Hva med å initiere til noe som bidrar til fellesskapet? Man kan ikke forvente at alle legger ut av egen lomme... Endret 28. august 2020 av Sprinkle 107
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Det er ganske mange som temmelig uvventet mistet jobben i mars. Og da havner 1500 kr til klassetur ganske langt nede på prioriteringslista. Anonymkode: e7a26...7a6 Vel, nå er koronaen i Norge en 6 mnd gammel krise. Foreldre uten forsørger evne har vært krise i Norge mye lengre enn det. Anonymkode: a2e3d...c06 16
youcancallmejune Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Jeg synes ikke slike fellesreiser skal være en del en av ungenes skolegang. Det må være både sårt og pinlig for de som sliter økonomisk og barna deres å være de som ødelegger for de andre. Jeg synes heller vi som har god råd kan reise med ungene våre, også dannelsesreiser av den typen ungdomsskoleelever tar. Når det er noe vi synes de bør ha med seg tar vi dem med dit, enkelt og greit. 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #15 Skrevet 28. august 2020 Vi har god råd, men nekter slike opplegg av prinsipp. Norsk grunnskole skal være gratis og jo mer foreldre godtar av en tusenlapp her og en tusenlapp der, jo mer vil gratisprinsippet utvannet og vi ender opp med store ulikheter til slutt. Jeg ser det derfor som mitt ansvar å protestere, for det er mye lettere for meg enn de som faktisk har dårlig råd. Anonymkode: 52b5a...105 143
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Her fikk 10. Klassene penger fra kommunen til klassetur. Fly t/r og 4 netter på hotell i Polen. 1500 kr er ikke så veldig mye, men turen blir jo dyrere når de skal ha lommepenger og kanskje mangler noe utstyr til turen. Har man flere barn kan dette bli en stor ekstrautgift. Anonymkode: 59533...4fe 17
Populært innlegg smilo Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #17 Skrevet 28. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge irritert meg over fattige folk (ikke folk med lav økonomi, men direkte fattige) som får barn men, jeg har ikke sagt noe frem til nå. Sånn er saken, hele trinnet til barnet mitt (10ende) skal på tur til våren. Den turen har en prislapp på 1500 kr pr hode, og nå ser det ut til at det ikke blir noen tur pga at vi mangler en del penger og folk sier de ikke har råd og gjemmer seg bak gratisprinsippet. Denne turen har til våren, da den skal betales vært planlagt i 2,5 år!! Hva i himmelens navn feiler det folk som ikke greier å spare 1500 kr på 2,5 år? Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om flere tusen liksom men, 1500 ærlig talt. Jeg fatter ikke hvordan så ubemidlede mennesker tror at de er gode foreldre. Skjønner de ikke at barn koster penger og at de ødelegger livet til ungene sine ved og aldri ha råd til noen ting?? Alltid skal det klages og tigges, jul, 17 mai, påske, ferier, klasse avslutning og what not. Er vi fler som syntes dette er fullstendig håpløst eller går den jevne nordmann rundt og syntes det er greit at folk uten forsørger evne får barn? Anonymkode: a2e3d...c06 Jeg har et forslag siden du har så mye penger. Du dekker de 1500 for de barna som ikke har råd. Så kanskje du får se hvordan det føles å skulle dekke ting du egentlig ikke har råd til. 92
Gjest ti10 Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 (endret) Folk har andre utgifter, noen har flere barn, vaskemaskinen ryker, bilen må på EU-kontroll osv. Og det er vel sjelden det kun er de 1500 det kommer an på. De trenger passende klær, kanskje ekstra ringetid, noe ekstra med seg som de i utgangspunktet deler med andre hjemme, lommepenger osv. Det er ikke så kjekt å reise på tur og ikke kunne ha med seg noen lommepenger for å kjøpe seg noe eller bli med på det de andre gjør. Og med de holdningene du viser i dette innlegget, ser jeg kanskje ikke for meg at dine barn er de mest inkluderende og forståelsesfulle når det gjelder å reise på tur med klassekamerater som må gå for alternativene som er enten gratis eller koster lite. Endret 28. august 2020 av ti10 .
Populært innlegg Leo Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #19 Skrevet 28. august 2020 Nå er det fullt mulig å havne i økonomisk uføre etter at man har fått barn og man ikke akkurat levere dem tilbake fordi livet tar noen uventede vendinger før de når 10. klasse. 63
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada. Men 1500 kr på 2,5 år er 60 kr ish pr mnd. Hvis du har så dårlig råd at du ikke kan bruke 60 kr ekstra i mnd på barnet ditt så har du faktisk ikke råd til å ha barn. Anonymkode: a2e3d...c06 Er forsåvidt enig i at de fleste burde kunne skrape sammen 1500 kroner på såpass langt varsel. Men jeg er ikke enig i at dette handler om å kunne sette av 60 kroner per mnd over 2,5 år. Det er da ikke sånn folk flest bruker penger. Feks nå skal barnet mitt snart ha ny vinterdress, da kjøper jeg den til 1500 kroner nå. Men jeg har ikke satt inn 60 kroner på konto hver måned de siste 2,5 årene, øremerket ny dress. Anonymkode: a07b7...14c 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå