AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #21 Skrevet 28. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, de kan kreve det. Som noen skriver over her, gjelder sosialhjelp for husholdningen. Avhengig av samboer inntekt og eiendom kan du avslag eller få utbetalt en redusert sum, da samboer anses å kunne forsørge deg midlertidig. Til tider ser vi historier der par flytter fra hverandre på grunn av dette regelverket. Anonymkode: 0fbc9...04d feil feil feil. Samboere har ingen forsørgingsplikt overfor hverandre. Det er KUN ektefeller som har det. Anonymkode: f6263...dc9 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #22 Skrevet 28. august 2020 Det står også i rundskriv 35 etter sosialtjeneste loven; "4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år." Anonymkode: f6263...dc9 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #23 Skrevet 28. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav må jo vite hvilke utgifter husholdningen har. Når det kommer til husleie og felleutgifter så kan de kreve at samboeren din betaler dette hvis han tjener mye mer enn søkende partner. Eller synes dere som mener de ikke har noe med det, at det er greit å betale halve husleien og fellesutgiftene hvis mannen tjener gode penger? I såfall kan den ene parten tjene millioner og likevel så får partneren penger. Hvis det søkes om livsopphold som i mat, så er det riktig at samboer ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre. Ts hvorfor mener du det er rart? Hvis du leser over hva jeg har skrevet så forstår du at det er husholdningens samlede inntekt som gjelder. Eller har du bare søkt for mat? Anonymkode: 504d2...fd2 Men det er jo det som er forskjell på samboere og gift. Ekteskapsmotstandere forstår ikke dette. Ja, hvis du er samboer med en som tjener millioner, har han ikke plikt til å betale for din husleie. At de fleste gjør det er en ting, men man har ingen plikt til det. Hvis man er gift derimot, lignes man sammen skattemessig og anses for å være en (1) økonomisk enhet. Så før dere sier at giftemål er bare teit papir som ikke betyr noen ting - her er en av de mange juridiske forskjellene. Anonymkode: 552d4...262 8
Mrs Robinson Skrevet 28. august 2020 #24 Skrevet 28. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hvor stor stillingsbrøk. Studenter med deltidsjobb får ingenting. Anonymkode: 552d4...262 Studenter får heller ikke sosialstønad, som er spørsmålet i HI
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #25 Skrevet 28. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere felles barn? hvis ikke så kan de ikke kreve det. Anonymkode: ed6e6...a36 Jeg er gift , vi har ingen barn og Nav krevde det samme som meg. Fikk da utbetalt 8000 kr i dagpenger når jeg var arbeidsledig . Anonymkode: 57fd0...0ff
rundfirkant Skrevet 28. august 2020 #26 Skrevet 28. august 2020 (endret) Spoiler Endret 28. august 2020 av rundfirkant Feil post
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #27 Skrevet 28. august 2020 Hei igjen. Takk for mange svar, ser det er en del uenighet. Samboer er permittert, så redusert inntekt. Jeg har vært student og skulle nå starte i jobb 100% men de har gått konkurs. Så da sitter jeg uten noen ting i den perioden frem til jeg finner meg jobb. Ser noen spurte men nei, de krevde faktisk ingenting av meg annet enn hva status på mine kontoer var. Jeg har selvfølgelig også sendt ved dokumentasjon på alt vi har av utgifter. her var jeg ikke interessert i å diskutere hva jeg burde få eller hva nav burde gjøre, det har vi alle våre meninger om. Jeg har også hatt mine meninger i mange år, men nå sitter jeg her og ting er ikke så lett som man tror. Jeg var interresert i om noen visste om dette er lov og hvorfor. Vi har sendt inn alt nå, man er jo nødt, men kjentes rart ut. Anonymkode: 00468...c58 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #28 Skrevet 28. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Moren min måtte søke sosialhjelp en periode, og da krevde de kontoutskrift fra broren min som bodde hjemme. Han hadde AAP og fikk utbetaling hver 14. dag, så de månedene han hadde 3 utbetalinger fikk mamma ingenting. Det er ikke lov, men de gjør sånt hele tiden likevel... Anonymkode: 553ce...2f2 Levde de to på en minsteutbetaling av AAP? Det er langt under fattigdomsgrensen. Anonymkode: 7eb4d...9de 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #29 Skrevet 28. august 2020 får ikke noe ut av dette, blir ikke klok av svarene som kommer ut her. Anonymkode: 156e4...a95
Leo Skrevet 28. august 2020 #30 Skrevet 28. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: får ikke noe ut av dette, blir ikke klok av svarene som kommer ut her. Anonymkode: 156e4...a95 Kort oppsummert så er samboere uten felles barn i forbindelse med sosialstønad å betrakte som to selvstendige juridiske og økonomiske enheter på lik linje med med andre som deler en boenhet slik som man f.eks. gjør når man bor i kollektiv. Samboere har altså ingen plikt til å forsørge hverandre, betale den andres andel av husleie osv. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #31 Skrevet 28. august 2020 2 timer siden, Leo skrev: Kort oppsummert så er samboere uten felles barn i forbindelse med sosialstønad å betrakte som to selvstendige juridiske og økonomiske enheter på lik linje med med andre som deler en boenhet slik som man f.eks. gjør når man bor i kollektiv. Samboere har altså ingen plikt til å forsørge hverandre, betale den andres andel av husleie osv. Så en samboer teller ikke. Men en mor som søker bostøtte eller sosialstønad må bruke av sine barns sparepenger før hun får hjelp? Søker man bostøtte så regnes alle som bor i huset med. Søker en mor sosialstønad og bor sammen med barn enten de er voksne eller under 18 år, må mor bruke både konfirmasjonspenger og sommerjobbpengene til ungene før de får hjelp. Men en samboer kan i praksis tjene millioner, det psiller ingen rolle... Jeg vet det heter at samboere ikke har forsørgelsesplikt ovenfor hverandre, men det kan predikes om det. Like fult følger ikke NAV dette. Og som ts sier, så nytter det ikke å nekte. Anonymkode: 504d2...fd2
Skiftenøkkel Skrevet 28. august 2020 #32 Skrevet 28. august 2020 Det der var jeg og daværende samboer ut for. Jeg jobbet, hun ikke. De skulle ha ligningspapir og lønnsslipper fra meg. Husker ikke om jeg ringte eller sendte epost, men budskapet var kyss meg i ræva, pent innpakket. Man skal ikke være redd for å ta kampen med NAV, de har godt av å få kjørt seg litt. 5
Leo Skrevet 29. august 2020 #33 Skrevet 29. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så en samboer teller ikke. Men en mor som søker bostøtte eller sosialstønad må bruke av sine barns sparepenger før hun får hjelp? Søker man bostøtte så regnes alle som bor i huset med. Søker en mor sosialstønad og bor sammen med barn enten de er voksne eller under 18 år, må mor bruke både konfirmasjonspenger og sommerjobbpengene til ungene før de får hjelp. Men en samboer kan i praksis tjene millioner, det psiller ingen rolle... Jeg vet det heter at samboere ikke har forsørgelsesplikt ovenfor hverandre, men det kan predikes om det. Like fult følger ikke NAV dette. Og som ts sier, så nytter det ikke å nekte. Anonymkode: 504d2...fd2 Bostøtte og sosialstønad er to forskjellige ting som er omfattet av forskjellige regelverk. De problemstillingene du nevner med barnas konfirmasjonspenger og inntekt er tatt inn i det rundskrivet jeg tidligere har lagt ut link til og som da altså er den rettskilden NAV skal forholde seg til. Det samme er hjemmeboende barn over 18 år. Og jo, det nytter å nekte med henvisning til nettopp dette rundskrivet. Samboere har heller ikke rett til innsyn i hverandres økonomi så den som er samboer med en person de ikke har felles barn med og som søker sosialstønad kan rett og slett nekte å gi fra seg slike opplysninger. 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #34 Skrevet 29. august 2020 På 28.8.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev: Har dere felles barn? hvis ikke så kan de ikke kreve det. Anonymkode: ed6e6...a36 joda det kan de. om det er sosialstønad feks Anonymkode: 80646...228
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #35 Skrevet 11. april 2022 Litt samme problemstilling da samboers AAP går ut snart, håper det går greit å fortsette i denne tråden. Vi har felles barn men ikke felles økonomi. Helt uaktuelt å la nav få mine kontoutskrifter, kommer heller ikke til å forsørge han (har dratt lasset de 4 årene på AAP hvor han ble nektet alt av omskolering og sertifikat, men ble sendt flere ganger i året på ct og mr for noe som ikke kan bli bra eller opereres). Fed up av hele nav og hvor dårlig systemet er. Regner med de kommer til å prøve seg på at jeg må forsørge osv...men holder det å vise faktiske utgifter på boliglån, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, nett/tv, barnehageplasser o.l? Han står også som eier på 40% av huset selv om jeg betaler alle utgifter, kan NAV kreve at vi selger? Heller mot at vi må gå fra hverandre til ting er mer stabilt om nav er såpass firkantet. Anonymkode: 66f37...c69 1
Leo Skrevet 11. april 2022 #36 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Litt samme problemstilling da samboers AAP går ut snart, håper det går greit å fortsette i denne tråden. Vi har felles barn men ikke felles økonomi. Helt uaktuelt å la nav få mine kontoutskrifter, kommer heller ikke til å forsørge han (har dratt lasset de 4 årene på AAP hvor han ble nektet alt av omskolering og sertifikat, men ble sendt flere ganger i året på ct og mr for noe som ikke kan bli bra eller opereres). Fed up av hele nav og hvor dårlig systemet er. Regner med de kommer til å prøve seg på at jeg må forsørge osv...men holder det å vise faktiske utgifter på boliglån, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, nett/tv, barnehageplasser o.l? Han står også som eier på 40% av huset selv om jeg betaler alle utgifter, kan NAV kreve at vi selger? Heller mot at vi må gå fra hverandre til ting er mer stabilt om nav er såpass firkantet. Anonymkode: 66f37...c69 Etter at denne tråden ble starten er karenstiden på AAP i praksis fjernet så han vil ikke bli stående uten inntektssikring (En av de tingene vi kan skrive på plusskontoen for sittende regjering...). Jeg kan bekrefte at systemet er dårlig, men han skal nå enten får forlenget AAP eller måtte søke ny periode på AAP. På sosialstønad skal han ikke! 1 1
ajarRun Skrevet 11. april 2022 #37 Skrevet 11. april 2022 Leo skrev (1 minutt siden): Etter at denne tråden ble starten er karenstiden på AAP i praksis fjernet så han vil ikke bli stående uten inntektssikring (En av de tingene vi kan skrive på plusskontoen for sittende regjering...). Jeg kan bekrefte at systemet er dårlig, men han skal nå enten får forlenget AAP eller måtte søke ny periode på AAP. På sosialstønad skal han ikke! Wut, så man kan få AAP for alltid igjen?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #38 Skrevet 11. april 2022 1 minutt siden, Leo said: Etter at denne tråden ble starten er karenstiden på AAP i praksis fjernet så han vil ikke bli stående uten inntektssikring (En av de tingene vi kan skrive på plusskontoen for sittende regjering...). Jeg kan bekrefte at systemet er dårlig, men han skal nå enten får forlenget AAP eller måtte søke ny periode på AAP. På sosialstønad skal han ikke! Oi hvor kan vi finne informasjon på dette? Siste beskjed han fikk er at AAP går ut men han får ikke søke sosialhjelp før AAP er utløpt. Jeg har veldig lite peiling på alt som har med NAV å gjøre og synes det er vanskelig å være helt sikker etter å ha lest på siden deres. Prøver å få en seniorstilling på jobb slik at han kan ta ferdig videregående og studere (har fagbrev nå men fungerer ikke pga. helsa), men det blir ikke før til etter nyttår. Anonymkode: 66f37...c69
Leo Skrevet 11. april 2022 #39 Skrevet 11. april 2022 ajarRun skrev (Akkurat nå): Wut, så man kan få AAP for alltid igjen? Nei. Det har aldri vært ment som en løsning "for alltid". Selv om det for noen har tatt en vending som kan minne om det. Enkelte historier er faktisk helt utrolige. Men meningen er nå at man skal få AAP mens man er under behandling/utreding og avklaring mot uføretrygd og/eller arbeid. At det noen ganger kan virke som det varer "for alltid" er når NAV aldri blir enig med seg selv når nok er nok eller når de rett og slett er uenig med seg selv. 1
ajarRun Skrevet 11. april 2022 #40 Skrevet 11. april 2022 Leo skrev (2 minutter siden): Nei. Det har aldri vært ment som en løsning "for alltid". Selv om det for noen har tatt en vending som kan minne om det. Enkelte historier er faktisk helt utrolige. Men meningen er nå at man skal få AAP mens man er under behandling/utreding og avklaring mot uføretrygd og/eller arbeid. At det noen ganger kan virke som det varer "for alltid" er når NAV aldri blir enig med seg selv når nok er nok eller når de rett og slett er uenig med seg selv. Det er sjeldent sammenheng mellom intensjonen og effekten av lovendringer venstresiden finner på. Er det en makstid på APP nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå