AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Hvordan ble underlivet ditt påvirket etter fødsel? Når begynte ting å kjennes normalt igjen? Og når kjentes det greit å ha samleie? Selv har jeg ingen smerter, men jeg opplever at det har forandret seg veldig der nede etter fødsel. Jeg hadde flere rifter (grad 2) som ble sydd, og nå har dette blitt arrvev som kjennes stramt og ruglete ut i stedet for mykt. Jeg lekker urin, hvis jeg ikke kommer meg på toalettet raskt nok. Jeg har også fått en slags klump i skjeden, som jeg mistenker er livmorfremfall. Blir helt kvalm av tanken. Skal jo på 6-ukers kontroll og skal ta opp disse tingene, og så gjør jeg knipeøvelser minst tre ganger om dagen. Jeg er veldig spent på om og når ting kommer til å føles normalt igjen, og hvordan sexlivet blir nå fremover. Jeg skal hvertfall ikke prøve meg på noe før alt er undersøkt, og et eventuelt fremfall er fikset på. Men likevel vil jo det være stramt arrvev der nede, og det må jo gjøre vondt når det tøyes under sex... Anonymkode: 5bcb6...c10
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Hei 😊 Med min første trodde jeg også at jeg hadde nedfallen livmor, men det hadde jeg ikke. Var rett og slett ytterst i opningen som var annerledes enn før, og derfor såg det litt annerledes ut... Nå husker jeg ikke hvordan jeg så ut før fødsel 😊 knipeøvelser er uansett bra. Jeg hadde etter den ene fødselen problem med å holde på urin, men har hatt et svangerskapa og fødsel i ettertid uten å ha problem med å holde å urinen... Så det kan gå seg til 😊 det enda jeg hadde stor baby og ganske mye fostervann. Så alt sammen kan gå seg til 😊 Anonymkode: 4fc81...2ea
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Så kort tid etter fødsel så er det svært mye som vil gå seg til enda. Det er svært vanlig å lekke litt den første tida. Kroppen din utvidet seg i 9 måneder, den trenger tid på å trekke seg sammen igjen. Og du er full av hormoner som påvirker prosessen. Så ikke vær redd for at du ikke får kroppen din "tilbake", det er svært tidlig enda. Anonymkode: 679f6...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Arret mitt gjorde vondt i ca 6 mnd. Nå føles det som før og er ikke noe jeg kjenner eller tenker på. Anonymkode: 9e9fd...cfd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Ble klippet samt revnet innvendig og utvendig. De første 4 ukene var bare ALT mellom navlen og knærne dritvondt 😅 Deretter ble det gradvis bedre. Riftene var grodd fint til 6-ukerskontrollen, og klippet var i bedring. Klippet var dog vondt lenge, nå er det 10 mnd siden fødsel og det er ennå periodevis ubehagelig selv om det er riktig sydd og har grodd. Sex var ulidelig smertefullt de første 4 mnd, før det gradvis ble bedre og bedre. Godt var det ikke før etter 6-7 mnd 😅 Og nå er det myyyye bedre enn før fødsel! Og ja - arret er stramt og ruglete. Det er slik arr er, og et arr vil det alltid være. Det blir aldri like mykt og tøyelig som resten av huden der nede. Thats life. Men altså herlighet. Tenk hva kroppen din har gått igjennom, og at det bare er svært få uker siden!! Helsevesenet regner at det går ett år fra fødsel, før man kan forvente at kroppenner seg selv. Man får ikke hjelp med plager ifbm fødsel før etter et helt år har passert, fordi det aller meste går seg til av seg selv. Ha is i magen og tenk gjennom hva kroppen din har gjort. Selvsagt trenger den mer tid enn få uker på å bli normal igjen Anonymkode: 4ad95...08a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Ikke bekymre deg enda, kroppen må få tid til å reparere seg. Gratulerer med baby🥰 Anonymkode: 236fb...f38
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Ser ikke at jeg har født, på mitt underliv. Jeg har født 4 barn. Sex føltes ok etter 4 mnd, men mye bedre etter 6 mnd. Folk er forskjellige I guess Anonymkode: 6164f...8c2 1
Arkana Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Det er veldig tidlig ennå. Man må regne med at det kan ta opptil ett år å bli som normal igjen. Husk at kroppen ikke bare har vært gjennom en fødsel, men før det også brukt 9 mnd på å forandre seg, så du kan ikke forvente at alt vil sprette tilbake til normalen på noen få uker. Det er helt normalt at det føles rart og at man lekker i starten, særlig etter at man har revnet. Jeg har født tre barn, en av fødslene endte med en tredjegrads ruptur. Jeg husker ikke akkurat hvor lang tid det tok før underlivet føltes normalt, men det var minst et halvt år, i alle fall etter første fødsel. Viktigst av alt er uansett at alt ble normalt igjen. Det ser ut som før, det kjennes ut som før, sexlivet er som før. Fortsett med knipeøvelsene, du vil merke at kroppen kommer tilbake til seg selv etterhvert. Snakk med legen på kontrollen hvis du er bekymret.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 Vi alle er forskjellige. Jeg fikk revningsgrad 2, og vi hadde samleie første gangen rundt 6 uker etter fødsel. Jeg følte meg sår og vi måtte være forsiktige i starten, men det gjorde godt når vi var igang. Eneste problemet jeg hadde var at arret er ømt, så det svir og er sårt i dagesvis etter samleie. Nå er det 11 uker siden fødsel, og det er fremdeles sårt etter samleie, så vi hopper ikke akkurat på hverandre enda, men regner med det går seg til med tiden 😊 Anonymkode: 3909e...714
Forever22 Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Jeg har vært heldig i begge mine svangerskap. Har ikke måttet sydd et eneste sting 😅 så hos meg er alt normalt, som før svangerskapene ☺️ men jeg var mer hoven og hadde litt smerter en god stund etterpå nå med nummer 2 enn hva jeg hadde med første.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 Etter fødsel nummer to føltes underlivet mitt veldig rart. Hadde mye nedpress, og var sikker på at alt skulle ramle ut. Men etterhvert som tiden gikk ble det bedre, og det hjalp faktisk å ha sex som normalt igjen. Helt bra ble det når vi sluttet med amming, og syklusen normaliserte seg. Det er mye hormonelle forandringer, i tillegg til de fysisk (og psykiske)🙂 Anonymkode: 08d9e...2db
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Jeg har ikke hatt noen problemer i underlivet etter fødsel, men det tok likevel lang tid før samleie ble godt igjen, ca et halvt år. Anonymkode: 2aab4...a61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå