Gå til innhold

Hvem kan bestemme faddere i kristen barndåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Barnefar valgte å avslutte forholdet tidlig i graviditeten, da hadde vi allerede valgt faddere. 3 hver. 

Etter bruddet står jeg nå alene om omsorgen, og relasjoner har forandret seg. 

Hans familie er ikke kristne, men medlem av kirken. De er alternative, og har heller ingen spesielt forhold til barnet.

Jeg ønsker derfor å endre faddere, da barndåp og det religiøse rundt faddere er viktig for meg. Far er IKKE enig. 

Jeg har den daglige omsorgen, men vi har felles foreldreansvar.  Kan jeg avgjøre dette selv, siden vi ikke er gift? 

Anonymkode: 12fb9...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke når dere har delt foreldreansvar. 

Anonymkode: 91736...3da

• Liker 11
Skrevet

Her bør du helt klart la far velge noen "egne" faddere dersom dette er viktig for ham. Med felles foreldreansvar kan du juridisk sett heller ikke bestemme dette alene. Selv om du har den daglige omsorgen nå, antar dette er en baby - så ønsker du vel at barnet skal ha tett relasjon til far og hans familie? Barnet vil ha "dine" faddere i tillegg, derfor bør og kan du være raus.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Skjønner at du er mer kristen enn faren til barnet, TS, men jeg tror du bør la far få lov til å være med å velge fadder også - selv om han ikke er kristen og dere ikke er sammen, så er han barnets far og har også en stemme. 

Anonymkode: 5fe6c...474

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror at du bør tenke litt fremover. 
Når ble barnet født? Du forteller at du er alene om omsorgen. Hvor ofte er far sammen med barnet? 
Mye kan forandre seg over tid, og mest sannsynlig vil dere begge etablere dere i nye forhold over tid, og kanskje får dere flere barn hver for dere. 
Er det naturlig å involvere flere av fars familie i en barnedåp ? Velg hver sin fadder som ganske sikkert vil være tilstede for barnet gjennom oppveksten . Feks onkel/ tante , dvs dere foreldre sine søsken. 
Å skape en kunstig relasjon med mange faddere når dere ikke er sammen lenger blir bare en unødvendig påkjenning . 
Regner med at det tar tid før far kan ha barnet i lengre perioder med overnatting . 

Anonymkode: c76a9...033

• Liker 2
Skrevet

Du kan egentlig ikke omgjøre dette, og hvis du gjør det, så blir det nok baluba. Kan umulig være verdt en langvarig konflikt. 

• Liker 1
Skrevet

Nå skal de sies at far også får velge faddere, men at det er EN av hans tre jeg er sterkt uenig i, og ikke kan stå inne for å ha valgt som fadder for mitt barn. 

Jeg sporte enkelt om jeg kunne avgjøre dette selv, eller ikke.

Meninger rundt dette er det ingen grunn til at dere kommer med. Jeg blir å ta det videre med presten. Takker til dere som holdt dere saklig og svarte på SPØRSMÅLET mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Er alltid vanskelig, men står far på fødselsattesten også? Dere har delt omsorg, men du har det daglige? Da er det nok slik at begge skal bestemme her. Du skal vel ha dåpssamtale med presten? Snakk med ham - det er ikke første gang de håndterer slike saker. Når det gjelder faddere så må det være noen som er medlem av et kirkesamfunn som anerkjenner dåpen også. 
Når det gjelder valg av fadder så kan man ikke fjerne en fadder etter at dåpen er gjennomført,  MEN det er ikke noe problem å legge til en fadder i etterkant. 
Lykke til. Skjønner at det er en vanskelig situasjon. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal de sies at far også får velge faddere, men at det er EN av hans tre jeg er sterkt uenig i, og ikke kan stå inne for å ha valgt som fadder for mitt barn. 

Jeg sporte enkelt om jeg kunne avgjøre dette selv, eller ikke.

Meninger rundt dette er det ingen grunn til at dere kommer med. Jeg blir å ta det videre med presten. Takker til dere som holdt dere saklig og svarte på SPØRSMÅLET mitt. 

Med mindre vedkommende er dømt for noe alvorlig, tenker jeg denne kamelen er det verdt å svelge. Faddere har kun en funksjon overfor barnet, og det er å lære barnet om tro og kristendom. Det kan de andre fem fadderne fint klare. 

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Ulven skrev:

Med mindre vedkommende er dømt for noe alvorlig, tenker jeg denne kamelen er det verdt å svelge. Faddere har kun en funksjon overfor barnet, og det er å lære barnet om tro og kristendom. Det kan de andre fem fadderne fint klare. 

I tillegg så kan man se på valg av fadder som en tillitserklæring fra forelder til den det gjelder. At den man velger til fadder er en man ønsker skal ta del i barnets oppvekst. Slik sett har valg av fadder en rolle utover akkurat den kristne oppdragelsen, som i mange tilfeller uansett ikke praktiseres. Derfor bør mor la fars ønske om fadder veie like tungt som hennes egne. Om det er nødvendig å ha seks faddere er jo et annet spørsmål. Personlig ville jeg valgt en eller to fra hver gren av familien. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel den som melder til dåp som bestemmer. Jeg meldte på med min mail og sendte inn faddere 

Anonymkode: 35f20...e59

Skrevet (endret)

Men jeg sliter med å forstå hele saken din . 
Er en av fars faddere homofil eller lign siden du er så negativ? 
Det må være noe veldig spesielt ille siden du kan sabotere far på den måten?

Og ja, hvis barnet er født etter 1.1.20 så har far automatisk foreldreansvar og kan påvirke retten til å melde inn barnet i et trossamfunn . 
Jeg antar at det gjelder barnedåp ... 

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg sliter med å forstå hele saken din . 
Er en av fars faddere homofil eller lign siden du er så negativ? 
Det må være noe veldig spesielt ille siden du kan sabotere far på den måten?

Og ja, hvis barnet er født etter 1.1.20 så har far automatisk foreldreansvar og kan påvirke retten til å melde inn barnet i et trossamfunn . 
Jeg antar at det gjelder barnedåp ... 

Ble nok litt i overkant følsom og irritert, når det fra min side har vært tøft at far IKKE stiller opp for barnet. Så får jeg til svar at det virker som far burde fått omsorgen.. Det gjør vondt for en mor som virkelig prøver å involvere en far :)

Jeg stilte spørsmål for å få svar på om jeg KAN eller IKKE kan, enkelt og greit :)

Endret av Perelandra
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble nok litt i overkant følsom og irritert, når det fra min side har vært tøft at far IKKE stiller opp for barnet. Så får jeg til svar at det virker som far burde fått omsorgen.. Det gjør vondt for en mor som virkelig prøver å involvere en far :)

Jeg stilte spørsmål for å få svar på om jeg KAN eller IKKE kan, enkelt og greit :)

Far har like mye rett å velge faddere. Du har 3 faddere fra din side som du har valgt og han 3 fra sin side.

Hva er problemet? At du ikke liker den ene fadderen? Hva om barnefar ikke liker dine utvalgte faddere? 

Gud, ikke noe rart krig eksisterer. La det vær! 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Barnefar valgte å avslutte forholdet tidlig i graviditeten, da hadde vi allerede valgt faddere. 3 hver. 

Hans familie er ikke kristne, men medlem av kirken. De er alternative, og har heller ingen spesielt forhold til barnet.

Jeg ønsker derfor å endre faddere, da barndåp og det religiøse rundt faddere er viktig for meg. Far er IKKE enig. 

Jeg har den daglige omsorgen, men vi har felles foreldreansvar.  Kan jeg avgjøre dette selv, siden vi ikke er gift? 

Men om du står mutters alene med omsorgen og han kun betaler bidrag, forstår ikke jeg at han ikke bare lar deg bytte, For bryr han seg egentlig da... 

Gjest theTitanic
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Du kan ikke endre det, og det vil være urimelig av deg. Hvor religiøse de er blir litt for tynt grunnlag å dumpe faddere på. Plutselig er de ikke bra nok, men de var det før? 

En fadder har jo ikke noe mer å gjøre med barnet i praksis enn hvemsomhelst annen dere velger at skal ha omgang med det. Det er bare en seremoniell og egentlig helt ubetydelig sak. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene om å oppleve at far ikke stiller opp. 
Nå har jeg voksne barn, men levde i mange år med at far forsvant for så å dukke opp når barna var voksne og jobben med å oppdra barna var gjort. Dette rundt barnedåpen kan virke veldig stort og betydningsfullt akkurat nå, men åra går og det dukker opp nye hendelser og milepæler i barnets liv som er viktigere enn noen faddere som en mest sannsynlig ikke vil ha kontakt med i det lange løp, bortsett fra konfirmasjonen . 
Men far har full rett til å påvirke spørsmålet om dåp eller ikke dåp. 
Tipper at han vil bare benytte seg av retten til å bestemme siden det er hans barn også. 
Gi det tid . Da ser du om han er den faren som er  så opptatt av barnets ve og vel og formaliteter som han er akkurat nå. 

Tror jeg hadde tonet ned antall faddere og heller satset på en fin liten sermoni med få faddere som du kan stole på på sikt ... 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Skrevet

Selv om deres relasjoner til hverandre har endret seg, har neppe deres relasjoner til fadderne dere selv har valgt, endret seg. Du er vel ikke mer kristen nå enn før? Synes ikke du bør krangle på dette, det skaper bare unødvendig konflikter. 

Men jeg må innrømme at jeg synes det er voldsomt med seks faddere til et barn. Er det valget tatt for ikke å utelukke og risikere å fornærme noen, eller tror dere virkelig at barnet kommer til å ha et nært forhold til alle seks gjennom oppveksten? Synes det virker litt unødvendig, det er ikke så mange jeg kjenner som har et nært forhold til fadderne sine. Det har gjerne glidd ut i løpet av barndommen, også når det gjelder slektninger ...

Skrevet
På 28.8.2020 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene om å oppleve at far ikke stiller opp. 
Nå har jeg voksne barn, men levde i mange år med at far forsvant for så å dukke opp når barna var voksne og jobben med å oppdra barna var gjort. Dette rundt barnedåpen kan virke veldig stort og betydningsfullt akkurat nå, men åra går og det dukker opp nye hendelser og milepæler i barnets liv som er viktigere enn noen faddere som en mest sannsynlig ikke vil ha kontakt med i det lange løp, bortsett fra konfirmasjonen . 
Men far har full rett til å påvirke spørsmålet om dåp eller ikke dåp. 
Tipper at han vil bare benytte seg av retten til å bestemme siden det er hans barn også. 
Gi det tid . Da ser du om han er den faren som er  så opptatt av barnets ve og vel og formaliteter som han er akkurat nå. 

Tror jeg hadde tonet ned antall faddere og heller satset på en fin liten sermoni med få faddere som du kan stole på på sikt ... 

Jeg fatter ikke at du mener at han har full rett til dette når han driter i barnet sitt. Er så enig i ts. Hvis du vil bytte. Bytt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...