AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 Har to gutter med 10 mnd mellomrom, en har begynt på skole nå, den andre har siste år i bhg. De er vokst opp nesten som tvillinger. Minstemann har alltid vært før eldstemann, både språklig og motorisk. Han har hatt sine bestevenner blandt de som i år har begynt på skole, og er nå trist og lei seg og føler seg alene igjen i bhg. Eldste, altså førsteklassingen, vil nå begynne på fotball. Han går allerede på friidrett for 2014 barn, noe som har vært ok for minstemann at han ikke har kunnet gå på. Men når han fikk høre at storebror ville begynne på fotball, knakk han helt sammen. Han elsker fotball og mestrer dette veldig bra. Han føler nok at det har vært mye forandring siste tiden, mye som storebror kan gjøre og ikke han. Så dette tok han veldig tungt. Er det innafor å høre med idrettsklubben om han kan være med storebror på treninger istedenfor å måtte vente et år? Eller er det uhørt og frekkt å spørre om noe slikt? Anonymkode: 7a64f...74e
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 28. august 2020 Jeg tror, at det er bra for storebror å få en arena der han er alene - uten lillebror. Det er også bra for lillebror å skaffe seg sin egen arena - med egne venner, på sin egen årskull, og utenfor storebrors vennekrets. Der han kan mestre på sin eget nivå, uten å konkurrere med storebror. Skjønner at lillebror er misunnelig, og du får trøste ham og forklare at når han begynner i første klasse, skal han også begynne på fotball. Anonymkode: 4f756...c38 53
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 Av hensyn til storebror ville jeg ikke latt lillebror begynne på fotball ennå. Vent et år, så kan han begynne med dem han går i klasse med. La storebror få utfolde seg og ha noe "eget" uten at lillebror er med og briljerer. Da kan lillebror heller begynne på annn ball-aktivitet i stedet. Anonymkode: b28d7...225 23
Susan Sto Helit Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 (endret) Det må være helt innafor å spørre. Så lenge dere aksepterer det svaret dere får uavhengig av hva det blir. Men husk at det kan være slik at treninger er greit, men at de ikke får ha med noen som er "for små" på kamper og turneringer når de begynner med det. (Ofte kan de søke dispensasjon, men det kommer litt an på.) Bare pass på at dere ikke hele tiden dytter minstemann inn på alle arenaer storebror er på. Det er ikke SÅ kult å spille fotball og oppleve at lillebror får spille på samme lag og er flinkere enn deg, alltid. Dere må på en eller annen måte la eldste få lov å være eldre og få lov til å gjøre ting minste er for liten til. (Selv om det bare er 10mnd mellom.) Det kan også være greit å begynne å ta kampen med lillebror om at han av og til må akseptere å være for liten. Ellers vil lillebror vokse opp med en forventning om at det bare er å klage, så fikser noen så han får lov likevel. Endret 28. august 2020 av Susan Sto Helit La til en setning. 11
Hactar Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Jeg ville nok heller prøvd å finne noe eget for lillebror. Det kan være godt for storebror å ha egne arenaer der han kan være seg selv uten å bli forbigått av lillebror hele tiden. 9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 Den problemstillingen har vi tenkt på, at ikke lillebror skal brillijere og ta plassen til storebror. Storebror er flink i friidrett og der får han gå alene. Han får også gå alene på overnatting og besøk til venner, på sykkeltur med venner. (Får lov å sykle alene i feltet her når de begynner på skolen) Så vi har laget et tydelig skille der. Men fotball er minste sin sport, interresse og lidenskap, men storebror egentlig ikke bryr seg og vil helst begynne fordi stlrstedelen av guttene i klassen skal gå på det. Storebror er veldig "robust", mens lillebror er mer sårbar og følelsesgutt. Det har blitt mye for han å takle, og det at han er minst er nå veldig tydelig. Han trekker seg unna, gråter mye, sinneutbrudd og sliter med å sove. Så alternativet er å høre om begge kan begynne, eller å forklare for storebror at det holder med en idrett i år, så kan han begynne på fotball til neste år. Er bare så usikker på om det er et veldig unormalt og frekkt spørsmål eller om det er innafor å høre? Anonymkode: 7a64f...74e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Hvorfor skal lillebror få være med storebror på aldersbestemt fotball? Fordi han er lei seg? Tenk så deilig for storebror å ha sitt eget, der han ikke trenger å konkurrere mot sin egen lillebror! Faktisk helt nødvendig! For begge! Hvis dere har behandlet dem som tvillinger, har dere egentlig lagt opp til noen smeller for lillebror, for de ER det jo ikke! La storebror få føle seg størst og blomstre nå, så jevner det seg ut til neste år! Ellers risikerer dere at lillebror ikke engang føler seg hjemme i "sitt" kull, men forventer å få følge de eldre videre. Finn på noe annet med yngste, og ikke syns synd på han. Framsnakk og fokuser på det han gjør også! Anonymkode: ef1be...0fa 25
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Tenker at lillebror kan få beskjed om at han må vente til neste år med fotball hvis det ikke finnes et eget lag for hans alder. Er jo bare å si at «nå er det storebror som er stor nok til å begynne og neste år er det din tur». Storebror må få føle på at han har noen arenaer alene, uten at lillebror skal henge seg på. Lillebror må også lære at det er en aldersforskjell på dem selv om de kan gjøre mye likt også. Hva med den dagen det ikke finnes alternativer og lillebror er vant med at alt ordner seg? At han kan være med på alt som storebror gjør. Ikke bra. Livet er til tider tøft og brutalt for de små. Anonymkode: 82a32...53c 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 Når jeg voks opp va jeg "storebror", ville latt lille bror vente. Hadde ingen problem i den alder men det bli et stort problem i eldre alder med mye krangling. Små søsken som da ikke forsto hvorfor jeg trengt avstand. Anonymkode: 66011...7c5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den problemstillingen har vi tenkt på, at ikke lillebror skal brillijere og ta plassen til storebror. Storebror er flink i friidrett og der får han gå alene. Han får også gå alene på overnatting og besøk til venner, på sykkeltur med venner. (Får lov å sykle alene i feltet her når de begynner på skolen) Så vi har laget et tydelig skille der. Men fotball er minste sin sport, interresse og lidenskap, men storebror egentlig ikke bryr seg og vil helst begynne fordi stlrstedelen av guttene i klassen skal gå på det. Storebror er veldig "robust", mens lillebror er mer sårbar og følelsesgutt. Det har blitt mye for han å takle, og det at han er minst er nå veldig tydelig. Han trekker seg unna, gråter mye, sinneutbrudd og sliter med å sove. Så alternativet er å høre om begge kan begynne, eller å forklare for storebror at det holder med en idrett i år, så kan han begynne på fotball til neste år. Er bare så usikker på om det er et veldig unormalt og frekkt spørsmål eller om det er innafor å høre? Anonymkode: 7a64f...74e Siden han allerede går på friidrett og ikke er eldre ville jeg ventet med fotball til neste år. Da vet han også mer om han vil være med av egen vilje eller kun fordi de andre går på det. 1 aktivitet er egentlig nok i den alderen. Og fotball tar mye tid. Anonymkode: 82a32...53c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal lillebror få være med storebror på aldersbestemt fotball? Fordi han er lei seg? Tenk så deilig for storebror å ha sitt eget, der han ikke trenger å konkurrere mot sin egen lillebror! Faktisk helt nødvendig! For begge! Hvis dere har behandlet dem som tvillinger, har dere egentlig lagt opp til noen smeller for lillebror, for de ER det jo ikke! La storebror få føle seg størst og blomstre nå, så jevner det seg ut til neste år! Ellers risikerer dere at lillebror ikke engang føler seg hjemme i "sitt" kull, men forventer å få følge de eldre videre. Finn på noe annet med yngste, og ikke syns synd på han. Framsnakk og fokuser på det han gjør også! Anonymkode: ef1be...0fa Som sagt, dette har vi tenkt på og løst på en grei måte. Storebror får lov å være størst, og får gjøre sine ting, og lillebror må tåle å være minst. Vi kjenner våre barn best, hva de tåler og hva de trenger, så jeg trenger ingen belæring eller synspunkter rundt dette. Etter vår vurdering er det fotball for begge i år, eller begge venter til neste år og får begynne på hvert sitt lag. Spørsmålet mitt var KUN om det er innafor å spørre om slikt? Noen som har vært borti det og hvordan har det løst seg? Anonymkode: 7a64f...74e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Den problemstillingen har vi tenkt på, at ikke lillebror skal brillijere og ta plassen til storebror. Storebror er flink i friidrett og der får han gå alene. Han får også gå alene på overnatting og besøk til venner, på sykkeltur med venner. (Får lov å sykle alene i feltet her når de begynner på skolen) Så vi har laget et tydelig skille der. Men fotball er minste sin sport, interresse og lidenskap, men storebror egentlig ikke bryr seg og vil helst begynne fordi stlrstedelen av guttene i klassen skal gå på det. Storebror er veldig "robust", mens lillebror er mer sårbar og følelsesgutt. Det har blitt mye for han å takle, og det at han er minst er nå veldig tydelig. Han trekker seg unna, gråter mye, sinneutbrudd og sliter med å sove. Så alternativet er å høre om begge kan begynne, eller å forklare for storebror at det holder med en idrett i år, så kan han begynne på fotball til neste år. Er bare så usikker på om det er et veldig unormalt og frekkt spørsmål eller om det er innafor å høre? Anonymkode: 7a64f...74e Mener du her at hvis lillebror ikke får være med må storebror slutte på fotball og vente til neste år? Det går jo ikke! Det at lillebror er sartere er ikke en god grunn til at storebror alltid må føye seg. Det er rart å spørre, men det skader jo ikke. Anonymkode: b4d8c...ae8 16
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som sagt, dette har vi tenkt på og løst på en grei måte. Storebror får lov å være størst, og får gjøre sine ting, og lillebror må tåle å være minst. Vi kjenner våre barn best, hva de tåler og hva de trenger, så jeg trenger ingen belæring eller synspunkter rundt dette. Etter vår vurdering er det fotball for begge i år, eller begge venter til neste år og får begynne på hvert sitt lag. Spørsmålet mitt var KUN om det er innafor å spørre om slikt? Noen som har vært borti det og hvordan har det løst seg? Anonymkode: 7a64f...74e Jeg ville ventet. For begge sin del faktisk. Jeg hadde ikke orket alt det styret det er med fotball hvis ungen ikke var særlig interessert, men bare vil være med fordi alle andre er med. Anonymkode: 82a32...53c 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener du her at hvis lillebror ikke får være med må storebror slutte på fotball og vente til neste år? Det går jo ikke! Det at lillebror er sartere er ikke en god grunn til at storebror alltid må føye seg. Det er rart å spørre, men det skader jo ikke. Anonymkode: b4d8c...ae8 Storebror har ikke begynt enda, og ja da venter de begge isåfall til neste år 😊 Han har friidrett, lekegruppe og vennebesøk å styre med og han vil ikke ta skade av å vente et år med å begynne. Anonymkode: 7a64f...74e 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du her at hvis lillebror ikke får være med må storebror slutte på fotball og vente til neste år? Det går jo ikke! Det at lillebror er sartere er ikke en god grunn til at storebror alltid må føye seg. Det er rart å spørre, men det skader jo ikke. Anonymkode: b4d8c...ae8 Han har jo ikke begynt på fotball enda, men har et ønske fordi «alle andre» er med. Så han trenger ikke slutte pga.lillebror Anonymkode: 82a32...53c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 La eldste ha sine aktiviteter uten at broren invaderer arenaen hans hele tiden. Mange klubber har også fotballag for førskolebarn. Anonymkode: 83a0a...c62
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, dette har vi tenkt på og løst på en grei måte. Storebror får lov å være størst, og får gjøre sine ting, og lillebror må tåle å være minst. Vi kjenner våre barn best, hva de tåler og hva de trenger, så jeg trenger ingen belæring eller synspunkter rundt dette. Etter vår vurdering er det fotball for begge i år, eller begge venter til neste år og får begynne på hvert sitt lag. Spørsmålet mitt var KUN om det er innafor å spørre om slikt? Noen som har vært borti det og hvordan har det løst seg? Anonymkode: 7a64f...74e Ok, ikke meningen å fornærme deg. Hvis spm ditt KUN var om det er ok å spørre, hvorfor all forklaringen omkring situasjonen? Du skriver jo en hel haug om alt rundtomkring selv.... Men NEI, det er ikke ok. Det heter ikke aldersUbestemt fotball😉 Om én får, finnes det nok en hel haug andre yngre som vil... Da følger du ditt eget råd, og så venter begge til neste år. Anonymkode: ef1be...0fa 7
molo80 Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Ser du spør om hva idrettsklubben hadde tenkt om dette, så da skal jeg svare på det. Jeg var med å starte opp lag for førsteklassinger og kan bare si med en gang ar dette ikke er helt innafor. Det er veldig mange små gutter i barnehagealder som kunne tenke seg å begynne et år tidligere på fotball. Om idrettsklubben sier ja til dere, står det ti andre i kø. Så med mindre dere er fra en veldig liten plass, så vil dette ikke gå gjennom. Men det er jo ingen ting i veien for at dere som foreldre kan ta med minsten og spille fotball med han mens storebror er på trening. Så får lillebror begynne til neste år når han er gammel nok. Vi hadde en lillebror som alltid var med å så på når storebror trente, han var mye flinkere enn mange på laget. Av og til når vi var veldig få på trening fikk han være med, der var stor stas. Ellers lånte han et mål og trente skudd med mora i mål. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 Dere som snakker om at lillebror invaderer hans arena hele tiden, at han tar plass, at han må få lov å være alene osv. Kjenner dere mine barn? For storebror setter faktisk pris på å tilbringe tid med lillebror. De har et supert forhold, og storebror selv vil gjerne at lillebror skal begynne, han ser ingenting negativt i det. Jeg klarer som sagt utmerket godt å se selv hva mine barn trenger og hvordan ting bør gjøres. Det eneste jeg lurte på, var om det gikk an å spørre. Anonymkode: 7a64f...74e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 2 minutter siden, molo80 skrev: Ser du spør om hva idrettsklubben hadde tenkt om dette, så da skal jeg svare på det. Jeg var med å starte opp lag for førsteklassinger og kan bare si med en gang ar dette ikke er helt innafor. Det er veldig mange små gutter i barnehagealder som kunne tenke seg å begynne et år tidligere på fotball. Om idrettsklubben sier ja til dere, står det ti andre i kø. Så med mindre dere er fra en veldig liten plass, så vil dette ikke gå gjennom. Men det er jo ingen ting i veien for at dere som foreldre kan ta med minsten og spille fotball med han mens storebror er på trening. Så får lillebror begynne til neste år når han er gammel nok. Vi hadde en lillebror som alltid var med å så på når storebror trente, han var mye flinkere enn mange på laget. Av og til når vi var veldig få på trening fikk han være med, der var stor stas. Ellers lånte han et mål og trente skudd med mora i mål. Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: 7a64f...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå