AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Skrevet 28. august 2020 4-åringen her er ikke glad i middagsmat, aldri vært. Det har vært mye dårlig stemning og dårlig oppførsel ved matbordet pga det. Hvis han får gå fra matbordet når han tuller så "vinner" han jo, for han har uansett ikke lyst på maten. Og jeg kjenner det er uaktuelt å la han hopper over et helt måltid hver dag fordi "det er det man gjør" hvis barnet ikke vil spise maten. Hvordan ville dere løst dette? Anonymkode: 5933e...b0a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Skrevet 28. august 2020 Hva liker han da? Anonymkode: f2055...268
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Skrevet 28. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva liker han da? Anonymkode: f2055...268 Han liker brød, knekkebrød, havregrøt, speilegg for å nevne noe. Ikke noe problem med variert pålegg, alt fra leverpostei til makrell i tomat. Han liker også typisk barnemat som pølser, pizza og pannekaker. Men det er liksom ikke hverdagskost. Anonymkode: 5933e...b0a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Skrevet 28. august 2020 Har en sånn 4-åring jeg og. Om barnet heller vil ha brød enn varmmat så får barnet det. Må vi virkelig ha middagsmat som er varm hver dag?🤷🏻♀️ Anonymkode: a40b0...bf0 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Skrevet 28. august 2020 Bortskjemte vestlige barn. Skulle prøvd seg en uke i slummen i India. Lei disse bortskjemte ungene Anonymkode: cea35...5f4 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en sånn 4-åring jeg og. Om barnet heller vil ha brød enn varmmat så får barnet det. Må vi virkelig ha middagsmat som er varm hver dag?🤷🏻♀️ Anonymkode: a40b0...bf0 Jeg har litt lyst til å gjøre det sånn jeg også, men hvordan skal de da lære seg å like annen mat? Ts Anonymkode: 5933e...b0a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bortskjemte vestlige barn. Skulle prøvd seg en uke i slummen i India. Lei disse bortskjemte ungene Anonymkode: cea35...5f4 Sånn tenkte jeg også før, men så fikk jeg en aha-opplevelse av et nyhetsinnslag på TV. Det var i forbindelse med opptøyer og bråk i India på grunn av prisøkning på en del matvarer, særlig løk. De intervjuet en eldre dame som hadde ansvaret for matlaging for en storfamilie, barn og barnebarn. "Det er vanskelig med disse prisene," sa hun, "for nå kan jeg ikke bruke løk i maten, eller bare litt, og da smaker ikke maten som den pleier, og barna vil ikke spise." Anonymkode: a93be...850 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Tvang funker aldri. Da lager man bare dårlige matoppplevelser. Server brødmat til middsg en periode? Anonymkode: 5f806...c63 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt lyst til å gjøre det sånn jeg også, men hvordan skal de da lære seg å like annen mat? Ts Anonymkode: 5933e...b0a Det kommer med tiden. Det du holder på med nå ødelegger alt forhold til mat. Anonymkode: 5f806...c63 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt lyst til å gjøre det sånn jeg også, men hvordan skal de da lære seg å like annen mat? Ts Anonymkode: 5933e...b0a Det kommer, ikke stress med det. Jeg er glad så lenge barnet spiser noe jeg 😅 Anonymkode: a40b0...bf0 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Gi barnet brødmat da, mat er mat. Anonymkode: c380d...4c5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 Som barn bli jeg tvunget i mye mat jeg ikke likte, resultert i jeg den dag i dag sliter med enkelt mat typer. Kanskje prøver kompromiss ei periode? Type ei brødskive med kjøttkaker på? Gulerot på siden. Kanskje det er litt trygger å smake om det på brød? Anonymkode: c0b53...eea
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 "Alle" barn har en periode med kresenhet. Det går over. Så lenge det barnet spiser er sunt så er det jo ok. Min ene spiste heller grovbrød med makrell enn middag en periode, og det var helt ok. (Hun spiste mye frukt og grønnsaker også). Det gikk over. Hadde barnet vært (snart)tenåring hadde det vært en ting, men en 4åring skal få ha sine sære perioder. Anonymkode: ffdcd...ef5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Sørg for at det alltid er noe på fatet barnet liker. Brødskive med smør til lapskausen, speilegg på karbonaden etc. På denne måten er det alltid noe på fatet som barnet kan spise så det blir mett, og man unngår å måtte gi barnet annen mat etterpå. Innfør samtidig en regel om at det er greit å ikke like ting, men man må smake på alt på fatet. Barn må lære seg å like nye smaker, og eneste måte å gjøre det på er å smake på matvaren mange ganger. Anonymkode: f7eb9...fea
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 Det går over! Her hjalp det at 4 åringen fikk være med å lage middagen. Men er ikke alltid det passer i en hektisk hverdag. Anonymkode: e85f0...ab2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Takk for svar dere! Da skal vi stresse litt mindre med middagen, han spiser det han spiser og kan evt få noe brødmat på siden om han vil det Ts Anonymkode: 5933e...b0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå