AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 En venninne av meg er alenemor til et barn på syv år. Vi har vært mye sammen, jeg har også vært barnevakt ved flere anledninger og barnet virker helt normalt (jeg jobber på en sfo, så ser mye forskjellige barn) Hun sier at barnet har ADHD, og er veldig påvirket, krever en til en på skolen(noen hun ikke får innvilget), hele trinnet måtte omrokkeres i fjor, så favorittene til barnet gikk i samme klasse og hun krever at barnet får taxi til og fra skolen. Hun prater også om hvor store problemer denne ADHD’en påvirker barnet og mye om at alt må tilrettelegges. Er det mulig at barnet er såpass påvirket av ADHD at han må bli tilrette lagt for - uten at andre kan se det? Er bekymret for at han blir sykeliggjøre av sin mor. Anonymkode: 12d2a...478 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Ja, det er fullt mulig. Men det verste som ADHD mor er å bli mistrodd, mistenkeliggjort og uglesett. Å være ADHD-mor er ca 900% mer jobb enn med vanlige barn. dagen må være 100% tilrettelagt, det må ikke oppstå noe utenom det vanlige- da skjærer det seg fullstendig, og det blir store konflikter og gnisninger med en gang det ikke er en voksen tett på. Pris deg lykkelig over at du ikke er i hennes sko. Det er ikke et liv, men et evig jag om å være i forkant. Støtt henne, du aner ikke... Anonymkode: f3a68...f24 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 En av de mest ekstreme formene for sykeliggjøring ble sett i dokumentaren «Mommy dead and dearest«. Noen mødre trives med pleierrollen. Anonymkode: 8a048...527 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er fullt mulig. Men det verste som ADHD mor er å bli mistrodd, mistenkeliggjort og uglesett. Å være ADHD-mor er ca 900% mer jobb enn med vanlige barn. dagen må være 100% tilrettelagt, det må ikke oppstå noe utenom det vanlige- da skjærer det seg fullstendig, og det blir store konflikter og gnisninger med en gang det ikke er en voksen tett på. Pris deg lykkelig over at du ikke er i hennes sko. Det er ikke et liv, men et evig jag om å være i forkant. Støtt henne, du aner ikke... Anonymkode: f3a68...f24 Det er det jeg også vet med flere barn jeg har jobbet med som har ADHD. Dette barnet her har, i hvertfall aldri når vi har vært der, hatt problemer med noen ting. Ikke problemer med endringer, spontane ting, lekser, samspill, matsituasjoner o.l. Har også hatt han på overnatting, hatt han i barnebursdag flere ganger uten noe tegn til noe. Mulig han bare oppfører seg «normalt» rundt oss, da. Anonymkode: 12d2a...478 6
Lisa Rowe Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Broren min har ADHD. Det er rett og slett kaos fra morgen til kveld, og han krever mye tilrettelegging. Han har gode dager som alle andre, men det er alltid veldig synlig at han ikke er som alle andre barn i oppførselen, og det var enda verre før han begynte på medisiner. Om det er ei jente så vet jeg at de ofte sliter mer innvendig, og at symptomene ikke er like synlige for det blotte øyet, selv om barnet sliter. Er det en gutt som sliter med hyperaktivitet til det punktet at han krever tilrettelegging, så synes jeg det er merkelig at det ikke er åpenbart for de rundt familien, spesielt om du har hatt barnet på overnatting. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også vet med flere barn jeg har jobbet med som har ADHD. Dette barnet her har, i hvertfall aldri når vi har vært der, hatt problemer med noen ting. Ikke problemer med endringer, spontane ting, lekser, samspill, matsituasjoner o.l. Har også hatt han på overnatting, hatt han i barnebursdag flere ganger uten noe tegn til noe. Mulig han bare oppfører seg «normalt» rundt oss, da. Anonymkode: 12d2a...478 Det høres jo rart ut. Anonymkode: 016d0...5e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Å ha ADHD i en læresituasjon kan være annerledes enn å bare være på overnattingsbeøsk. Det er mulig at han som gutt også bare har ADD (som nå kalles ADHD) og ikke er så hyperaktiv men at han sliter spesielt med læring og sånne ting. Det er lett å dømme, men mye mulig at moren kjenner han bedre enn du gjør. Anonymkode: 9f2e3...e22
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Dette minner meg om noen. Mor forteller også mye om utfordringene mens barnet er i nærheten. Det er ikke greit at barnet hører på det som blir sagt. Jeg tror det får barnet til å føle seg unormal. Jeg har på følelsen av at mor sykeliggjør barnet. Jeg har aldri sett disse sidene. Noe skurrer Anonymkode: db589...e61 1
Raven.Writingdesk Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært mye sammen, jeg har også vært barnevakt ved flere anledninger og barnet virker helt normalt (jeg jobber på en sfo, så ser mye forskjellige barn) Anonymkode: 12d2a...478 Stol litt på deg selv, følg magefølelsen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun sier at barnet har ADHD, og er veldig påvirket, krever en til en på skolen(noen hun ikke får innvilget), Anonymkode: 12d2a...478 Her ville jeg respektert skolens avgjørelse. Å ha «en til en» er heller ikke en inkluderende praksis mot barn som har ulikt behov. Tvert imot så differansierer det ut barnet fra sosialt samspill, barnet blir et «annerledes barn» da det har en voksen hengende over seg hele tida. Hadde skolen opplevd så store adferdsproblemer at barnet var uhåndtebart i klasserommet ville de sørget for dette selv. Når skolen sier barnet tilpasser seg skolens rammer bra, uten behov for ekstra hjelp, men mor mener de tar feil, så burde varselklokkene ringe.. 1 time siden, AnonymBruker skrev: hele trinnet måtte omrokkeres i fjor, så favorittene til barnet gikk i samme klasse og hun krever at barnet får taxi til og fra skolen. Hun prater også om hvor store problemer denne ADHD’en påvirker barnet og mye om at alt må tilrettelegges. Anonymkode: 12d2a...478 Om de har omrokkert utelukkende for å møte hennes barns behov så er det jo noe med dette barnet som tilsier at det har større behov for hjelp og tilrettelegging enn normalen. Er du sikker på at dette faktisk er tilfellet eller er det mors forklaring du gjenforteller ? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig at barnet er såpass påvirket av ADHD at han må bli tilrette lagt for - uten at andre kan se det? Er bekymret for at han blir sykeliggjøre av sin mor. Anonymkode: 12d2a...478 Ja, det er sikkert mulig. Men det er også mulig at mor sykeliggjør. Om du er genuint bekymret synes jeg du godt kan kontakte for eksempel helsesøster på barnets skole. Hun kan bringe beskjeden videre til de som arbeider med spes.ped. Det er bra at du tørr å stille kritiske spørsmål og tenke selv 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha ADHD i en læresituasjon kan være annerledes enn å bare være på overnattingsbeøsk. Det er mulig at han som gutt også bare har ADD (som nå kalles ADHD) og ikke er så hyperaktiv men at han sliter spesielt med læring og sånne ting. Det er lett å dømme, men mye mulig at moren kjenner han bedre enn du gjør. Anonymkode: 9f2e3...e22 I det norske diagnosesystemet (ICD-10) så har vi verken ADHD eller ADD. Vi har F90.0 (hyperkinetisk forstyrrelse) - også deles det heller inn i ulike typer, og betegnelsene ADHD og ADD blir flittig brukt av helsepersonell. De som sliter hovedsakelig med hyperaktivitet sier de har ADHD, mens de som sliter hovedsakelig med konsentrasjon sier de har ADD. Anonymkode: c4b2b...2a9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 Har barnet ADHD eller er det noe mor seie? Anonymkode: c53e2...c2e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I det norske diagnosesystemet (ICD-10) så har vi verken ADHD eller ADD. Vi har F90.0 (hyperkinetisk forstyrrelse) - også deles det heller inn i ulike typer, og betegnelsene ADHD og ADD blir flittig brukt av helsepersonell. De som sliter hovedsakelig med hyperaktivitet sier de har ADHD, mens de som sliter hovedsakelig med konsentrasjon sier de har ADD. Anonymkode: c4b2b...2a9 Sånn var det tidligere, men nå betegner man alt som ADHD. Jeg vet det fordi jeg selv har ADHD men inatentiv (uoppmerksom ADHD) altså ADD. Ble diagnosert i 2017. Anonymkode: 9f2e3...e22 2
little fairy Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Kan ikke helt forstå hvorfor et barn med ADHD må ta taxi? Kan godt hende at du ikke har sett barnet nok til å trekke konklusjoner, men samtidig er det jo litt rart om alt er fint når du har passet. Vet selv om et par som sykeliggjør barna sine. De må liksom finne en diagnose på alt. Men noen ganger har kanskje barn særegne trekk uten at de nødvendigvis må ha en diagnose. F.eks mødre som skal teste ungene sine for alt bare for å finne ut hvilken allergi barnet har, men ingen tester viser at barnet har allergi. Men da er det systemet som er i mot de også må barna bli med på denne runddansen i helsevesenet bare fordi mor må ha et svar på at noe er galt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Her kan jeg bare si at hvis du hadde vært sammen med mitt barn en kort stund når hun har en god dag, ville du også reagert på diagnosene hennes og hjelpetilbudet hun har i skolen. Og ulike allergier/intoleranser vises ikke alltid på tester hos lege. Men er like reel for det. Anonymkode: 54498...0be 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 Ikke uvanlig Anonymkode: 94294...e1f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg er alenemor til et barn på syv år. Vi har vært mye sammen, jeg har også vært barnevakt ved flere anledninger og barnet virker helt normalt (jeg jobber på en sfo, så ser mye forskjellige barn) Hun sier at barnet har ADHD, og er veldig påvirket, krever en til en på skolen(noen hun ikke får innvilget), hele trinnet måtte omrokkeres i fjor, så favorittene til barnet gikk i samme klasse og hun krever at barnet får taxi til og fra skolen. Hun prater også om hvor store problemer denne ADHD’en påvirker barnet og mye om at alt må tilrettelegges. Er det mulig at barnet er såpass påvirket av ADHD at han må bli tilrette lagt for - uten at andre kan se det? Er bekymret for at han blir sykeliggjøre av sin mor. Anonymkode: 12d2a...478 Det er fullt mulig. Kjenner en som ikke ville ha noe ekstra til barnet sitt fordi hun ville det skulle være som alle andre. Tiltakene måtte da skolen ordne med for barnet fungerte jo ikke uten voksenstøtte. Slike barn, som ser tilsynelatende normale ut men likevel har store utfordringer, er det vanskelig for mange å forstå. Anonymkode: 221f2...948
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun sier at barnet har ADHD, og er veldig påvirket, krever en til en på skolen(noen hun ikke får innvilget), hele trinnet måtte omrokkeres i fjor, så favorittene til barnet gikk i samme klasse og hun krever at barnet får taxi til og fra skolen. Hun prater også om hvor store problemer denne ADHD’en påvirker barnet og mye om at alt må tilrettelegges. Det høres merkelig ut at man kan få omrokkert et helt trinn for at favorittene kommer i barnets klasse. Hvis barnet er så preget, så er det også rart du aldri ser noe. ADHD skal vise seg på mer enn en arena, altså ikke bare lage problemer på skolen. Men kan det være at barnet ikke sliter med hyperaktivitet, og at det er derfor du ikke fanger det opp? Kan man virkelig få egen taxi? Vet du at det faktisk skjer, eller er det noe hun bare sier? Anonymkode: 016d0...5e1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Har en sønn med ADHD. Det er myye arbeid,har en til uten diagnose. De er som natt og dag. Utfordrende på skolen og lekser. Men er han med andre familiemedlemmer alene uten broren er han som en engel. Da har han ingen å krangle med og de skulle sett han i action hjemme der han nesten tar livet av broren sin for en liten filleting. Han er også veldig sjenert så tør ikke å gjøre ant enn det han får beskjed om er han på besøk hos andre. Så tror du skal tro på denne moren,barn kan være veldig forskjellig rundt ulike voksne/barn. Anonymkode: 4c5d4...5c7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 Jeg tenker at her er det mor som sliter med noe og ikke barnet. Hvis barnet virkelig hadde en diagnose (ADHD eller noe annet) som gjorde at det hadde behov for ekstra hjelp og støtte i hverdagen, så hadde det vært gjort en utredning og satt en reell diagnose. Men kanskje det ligger en slik til grunn her? Siden hun altså får til både omrokkering av klasser og taxi til skolen og alt? Jeg forstår ikke at skolen kan akseptere noe slikt hvis det ikke er en godt dokumentert grunn for det. De fleste ADHD barn jeg kjenner har hverken 1-1 voksen på skolen, eller betalt skoleskyss. Ikke har de fått klasser omrokkert for å være tilpasset dem heller. De ser ut til å klare seg relativt godt i en vanlig klasse, om de blir medisinert og/eller får tilrettelagt litt i hverdagen slik at de klarer å fungere. Det virker også som om de ved å være "så normale som mulig" blir en naturlig del av klassemiljøet. Det kan godt være at mor terroriserer skolen på en slik måte at de ettergir hennes krav for å slippe mer mas. I så fall kan det kanskje være bra både for dette barnet og de andre på trinnet hvis mor får litt hjelp og støtte av profesjonelle? Anonymkode: 62f81...930 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ha ADHD i en læresituasjon kan være annerledes enn å bare være på overnattingsbeøsk. Det er mulig at han som gutt også bare har ADD (som nå kalles ADHD) og ikke er så hyperaktiv men at han sliter spesielt med læring og sånne ting. Det er lett å dømme, men mye mulig at moren kjenner han bedre enn du gjør. Anonymkode: 9f2e3...e22 For å kunne sette en ADHD-diagnose må symptomer på uoppmerksomhet og/eller hyperaktivitet/impulsivitet være klart tilstede i flere ulike settinger. Dersom det i hovedsak er et skoleproblem, er det trolig ikke ADHD. Gitt de tiltakene mor her krever (en-til-en, omrokkering av klasser, taxi til skolen), ser jeg for meg er barn med svært uttalte problemer, synlig for enhver oppegående voksenperson som har tilbragt mye tid med barnet i ulike settinger. Anonymkode: d8157...cb4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå