Gå til innhold

Munnbind er unødvendig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antall nye daglige smittetilfeller er svakt nedadgående de siste tre ukene. FHI melder om at smittespredningen er stabilt lav i Norge, og kommunene har kontroll på samtlige utbrudd. Dette til tross for at munnbind ikke har blitt påbudt eller at andre deler av samfunnet har blitt stengt ned. I andre land, som for eksempel Spania og Tyskland, er det derimot økende smittespredning til tross for påbud om munnbind. Kan det tenkes at munnbind er et helt meningsløst og tullete tema som har fått alt for mye oppmerksomhet og at smittespredningen påvirkes av helt andre ting?

Anonymkode: ca3a2...9e1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for ditt bidrag. 

Dette har ingen skrevet om de siste ukene.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet

Oslo er rødt! For og forebygge videre smittespredning er det et bra tiltak med munnbind på kollektiv. Alle som bor i Oslo kan skrive under på hvor fullt det kan bli i Oslo i rush tiden. Vil ikke si det er unødvendig med munnbind, hvis det kan forebygge at noen smittes på kollektiv. Tenk på de som er risikogruppen for viruset! Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig og ta på et munnbind, og beskytte sine medmennesker og seg selv på den måten .Norge henger jo langt bak nær sagt hele verden når det gjelder smittevern !   Munnbind burde bli påbudt når smitten er såpass høy. Hadde Oslo vært et land så hadde vi blitt frarådet og reise dit . Men vi som bor her skal utsettes for mulig smitte, fordi få folk gidder og ta på munnbind. Mange er helt avhengig av kollektiv for og komme på jobb. Skjønner at munnbind er unødvendig på mindre steder med lite smitte . Men dere motstandere av munnbind, hvor bor dere egentlig ? Er dere avhengig av og sitte på en stappfull buss hver dag mens folk hoster rundt dere uten munnbind på? Eller hadde dere foretrukket at folk beholdt hoste dråpene for seg selv inne i munnbindet? 

Anonymkode: b4f3f...967

• Liker 3
Skrevet

Smitten i Tyskland skyldes først og fremst private fester, der bruker ikke folk munnbind. 

Anonymkode: 95140...b48

• Liker 6
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antall nye daglige smittetilfeller er svakt nedadgående de siste tre ukene. FHI melder om at smittespredningen er stabilt lav i Norge, og kommunene har kontroll på samtlige utbrudd. Dette til tross for at munnbind ikke har blitt påbudt eller at andre deler av samfunnet har blitt stengt ned. I andre land, som for eksempel Spania og Tyskland, er det derimot økende smittespredning til tross for påbud om munnbind. Kan det tenkes at munnbind er et helt meningsløst og tullete tema som har fått alt for mye oppmerksomhet og at smittespredningen påvirkes av helt andre ting?

I andre land som f.eks. Spania eller Tyskland har de byer med like mange mennesker som det fins i hele Norge, og befolkningstettheten er langt større. Det er langt vanligere i f.eks. Spania å bo tett sammen med andre, mange familiemedlemmer i samme hus. Vi vet heller ikke noe om muligheten for testing der, i forhold til Norge. Vi vet lite om det er mulig å f.eks. opprettholde en 1-meters-regel der, og om denne regelen evt. blir gjennomført godt nok. Så det er MANGE hensyn å ta hvis man skal gjøre en sånn vurdering.

Du kan liksom ikke påpeke at munnbind må være "meningsløst og tullete" bare fordi vi ikke har begynt å bruke det i gatene her i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Synes jeg ser helsesøster fraråde bruk av kondomer under russetiden. Det er jo ikke så mye gonoré i samfunnet, så det har ikke så mye effekt...

Jeg vil nå heller si vi kunne begrenset smitten enda mer hvis flere ble flinkere til å bruke munnbind. 

Anonymkode: 9bf65...5ed

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg ser helsesøster fraråde bruk av kondomer under russetiden. Det er jo ikke så mye gonoré i samfunnet, så det har ikke så mye effekt...

Jeg vil nå heller si vi kunne begrenset smitten enda mer hvis flere ble flinkere til å bruke munnbind. 

Det er ingenting som tyder på at munnbind reduserer smittespredning i samfunnet. Sør-Korea, Tyskland, Spania, USA, Japan, Belgia, Frankrike osv. I samtlige land har det vært større utbrudd og smittespredning til tross for munnbindpåbud. I Norge, Danmark og Finland har det ikke vært munnbindpåbud, og langt lavere smittespredning.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er litt rart når unge mrnnesker bruker munnbind!

Anonymkode: ab092...700

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som tyder på at munnbind reduserer smittespredning i samfunnet. Sør-Korea, Tyskland, Spania, USA, Japan, Belgia, Frankrike osv. I samtlige land har det vært større utbrudd og smittespredning til tross for munnbindpåbud. I Norge, Danmark og Finland har det ikke vært munnbindpåbud, og langt lavere smittespredning.

Se på folketettheten i de landene du nevner da... Belgia er like stort som Agder fylke, og har 11 millioner innbyggere. 

Hadde de landene ikke brukt maske, så ville i hvert fall smitten økt. Vi kan godt bruke maske vi også, og samtidig sette pris på at vi er få mennesker i et langstrakt land!

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, hvorfor skulle unge mennesker ønske å unngå å spre sykdom? Kjemperart...

Anonymkode: 7a709...7c6

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikkesant! Får vi unge har jo pr definisjon aldri underliggende sykdommer... Så fint at du friskmeldte alle nordmenn under 40 år 😄

Altså jeg er 30 år og frisk så vidt jeg vet, men jeg vil ikke skape en smittekjede som dreper de jeg er glad i. Dessuten vil jeg ikke ha dette viruset i kroppen. Jeg er vel underlig, men jeg er i det minste i et fellesskap bestående av unge over hele verden så det er da noe. 

Anonymkode: 7f008...9a0

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er rødt! For og forebygge videre smittespredning er det et bra tiltak med munnbind på kollektiv. Alle som bor i Oslo kan skrive under på hvor fullt det kan bli i Oslo i rush tiden. Vil ikke si det er unødvendig med munnbind, hvis det kan forebygge at noen smittes på kollektiv. Tenk på de som er risikogruppen for viruset! Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig og ta på et munnbind, og beskytte sine medmennesker og seg selv på den måten .Norge henger jo langt bak nær sagt hele verden når det gjelder smittevern !   Munnbind burde bli påbudt når smitten er såpass høy. Hadde Oslo vært et land så hadde vi blitt frarådet og reise dit . Men vi som bor her skal utsettes for mulig smitte, fordi få folk gidder og ta på munnbind. Mange er helt avhengig av kollektiv for og komme på jobb. Skjønner at munnbind er unødvendig på mindre steder med lite smitte . Men dere motstandere av munnbind, hvor bor dere egentlig ? Er dere avhengig av og sitte på en stappfull buss hver dag mens folk hoster rundt dere uten munnbind på? Eller hadde dere foretrukket at folk beholdt hoste dråpene for seg selv inne i munnbindet? 

Når man hoster så skal man jo være hjemme? 

Anonymkode: c01d9...085

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på folketettheten i de landene du nevner da... Belgia er like stort som Agder fylke, og har 11 millioner innbyggere. 

Hadde de landene ikke brukt maske, så ville i hvert fall smitten økt. Vi kan godt bruke maske vi også, og samtidig sette pris på at vi er få mennesker i et langstrakt land!

Nei. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man hoster så skal man jo være hjemme? 

Anonymkode: c01d9...085

Ja det skal man! Men likevel er det hostende folk støtt og stadig på kollektiv. Dessuten  smitter viruset både hvis man er presymptomatisk og asymptomatisk, så alle bør bruke munnbind uansett, for og unngå og smitte noen.

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Danmark er f.eks. mer tettbefolket enn både Spania og Frankrike. Nederland har heller ikke munnbindpåbud, er svært befolkningstett, men har likevel færre smittetilfeller og døde (både nå og tidligere) enn Spania, Belgia, og Frankrike. Som du ser, det er ingen trender når det gjelder smittespredning og bruk av munnbind.

• Liker 1
Skrevet

snakket med noen i går som hadde lest noe om at det var kommet noe forskning på at smitten ikke er så mye på dråpesmitte men mer kontakt, altså via hender og sånn. noen som har hørt noe lignende? 

Anonymkode: 7996c...153

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

snakket med noen i går som hadde lest noe om at det var kommet noe forskning på at smitten ikke er så mye på dråpesmitte men mer kontakt, altså via hender og sånn. noen som har hørt noe lignende? 

Anonymkode: 7996c...153

Frykten er først og fremst luftsmitte, dråpekjerner med levende virus er påvist 8m fra en hostende smittet person. Risikoen ved sosial avstand avtar gradvis (2m er bedre enn 1m), men innen 8 meter må en uansett regne med en viss fare for smitte. Påbudet burde derfor være dobbelt munnbind til alle (smitte fra/ smitte til) og minimumsavstand mellom mennesker på 8 meter eller mer. Hadde vi klart å overholde dette, ville smittetallene for Norge sett vesentlig bedre ut.

Anonymkode: d5cea...b3a

Skrevet

Tror en del ikke er klar over matematikken i forbindelse med munnbindbruk.

Veldig mange må bruke munnbind for å forhindre ett eneste smittetilfelle.

Hvis smittetrykket er 18,9 smittede pr 100.000 innbyggere, så må 20.000 bruke munnbind i en hel uke for å forhindre ett smittetilfelle.

Kilde (side 16):

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Mundbind/Brug-af-mundbind-i-det-offentlige-rum--Dokumentation-og-sundhedsfaglige-anbefalinger_15_08_20.ashx?la=da&hash=47F101C7F279F9B0808C4E16ECF6B87A1358505B

Anonymkode: b6185...a64

Skrevet
15 timer siden, Hatsumomo skrev:

Takk for ditt bidrag. 

Dette har ingen skrevet om de siste ukene.

Hvorfor er du i koronaforumet? Hva annet forventer du at folk skal snakke om? Man kan si det samme om en god del tråd i hele KG. Er det bare for å være slem, eller?

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Munnbindkravet i Spania er helt dumt. Jeg som bor i det landet kan fortelle litt. Man risikerer bot ved å gå rundt uten munnbind alene i naturen og så videre, mens folk får feste dagen rundt. Avstandsreglene og sånne krav følges selvfølgelig ikke i disse store samlingene, det er mer enn bevisst at folk rett og slett dritter i det. Det er så klart det som som regel fører til problemer her i praksis og som vi egentlig burde fokusere om. Disse festene burde forbis men vår møkkaøkonomi er for avhengig av uteliv for å overleve uten det gjennom resten av pandemien ser det ut som og regjeringen vil ikke finne ut av andre løsninger.

De aller fleste bruker munnbinden feil når de faktisk gjør det. De tar på den, ikke bytter den ut når de skal og alle slags andre ting. Og jeg skjønner det, noe annet går ikke an...

Det hele med munnbind er bortkastet energi. Jeg gidder selvsagt ikke å ha den på når jeg er ute alene med mindre jeg ser politiet, noe som har aldri skjedd. Hva er vitsen, altså? Den beskytter ingen og jeg får ikke puste. Nei, jeg orker ikke. Hvorfor måtte vi imitere kineserne? Er så lei meg.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror en del ikke er klar over matematikken i forbindelse med munnbindbruk.

Veldig mange må bruke munnbind for å forhindre ett eneste smittetilfelle.

Hvis smittetrykket er 18,9 smittede pr 100.000 innbyggere, så må 20.000 bruke munnbind i en hel uke for å forhindre ett smittetilfelle.

Kilde (side 16):

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Mundbind/Brug-af-mundbind-i-det-offentlige-rum--Dokumentation-og-sundhedsfaglige-anbefalinger_15_08_20.ashx?la=da&hash=47F101C7F279F9B0808C4E16ECF6B87A1358505B

Anonymkode: b6185...a64

1 smittet kan bety 1 død. Munnbindreglene kan knapt håndheves strengt nok. Man burde imidlertid samtidig passe på at avstandsreglene blir fulgt, og disse reglene burde være adskillig strengere. Avstandsreglene er minst like viktige som krav til munnbind.

Anonymkode: d5cea...b3a

• Opprett ny...