Gå til innhold

Kontakte barnets besteforeldre selv om far ikke ønsker barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og skal snart føde. Fant det ut da jeg var 13 uker på vei, ble gravid på prevensjon. Barnefar og jeg er ikke sammen og han ønsker ikke å ha noe med barnet å gjøre. Han sliter en del for tiden og vil ikke snakke med meg. Skal ikke gå i detaljer, men jeg er ikke sint på han og har forståelse for hans følelser. 
Det jeg lurer på er om jeg bør kontakte de kommende besteforeldrene og/eller tanter og onkler? Jeg kjenner dem ikke men vet godt hvem de er. Jeg tenker at det sikkert er bra for barnet å bli kjent med farssiden, men samtidig vil jeg ikke tråkke over noen grenser. 
Hva ville du har gjort? Og dere som evt er besteforeldre/har voksne barn, hadde dere ønsket kontakt?

Anonymkode: 8a9a4...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gitt dem beskjed men ikke forventet noe som helst av dem.

• Liker 17
Skrevet

Ta kontakt!

Anonymkode: fd27f...098

• Liker 13
Skrevet

Ja, gi beskjed.

• Liker 9
Skrevet

Hadde jeg vært den vordende bestemor hadde jeg blitt kjempeglad!🥰

Anonymkode: 5a5ce...587

• Liker 20
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og gjorde ikke det. Han ville ikke ha kontakt og gjorde det tydelig at foreldrene hans heller ikke ville.

Anonymkode: a2eaf...568

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon og gjorde ikke det. Han ville ikke ha kontakt og gjorde det tydelig at foreldrene hans heller ikke ville.

Anonymkode: a2eaf...568

Men her vet jo ikke foreldra hans det. 

Anonymkode: fd27f...098

• Liker 7
Skrevet

Hadde det vært min sønn som skulle bli far hadde jeg absolutt ønsket at du tok kontakt ❤

• Liker 12
Skrevet

Ta kontakt ja, hvis de ønsker en relasjon er det en ekstra rikdom for barnet🌸

Anonymkode: 6a5f6...3ad

• Liker 8
Skrevet

Som farmor ville jeg blitt veldig glad om du gjorde det. Likevel, som mor med et komplisert forhold til barnefar, er det faktisk enklest for meg uten kontakt med farssiden. Rent egoistisk vil jeg derfor si nei, for du vet ikke hva som møter deg frem i tid.

du må selv avgjøre hva slags mennesker du tenker at far og hans foreldre er. Har far så store problemer at kontakt med besteforeldre vil være vanskelig og skape problemer senere? Eller er besteforeldrene mennesker som klarer å skille mellom eget barna problemer og gleden ved å være besteforeldre til et uskyldig barn?

Anonymkode: 0ccb5...0ae

• Liker 7
Skrevet

Nei, det skal være farens oppgave å si ifra om og avgjøre. 

Anonymkode: b5887...872

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes de absolutt bør få vite at de snart skal bli besteforeldre.

• Liker 4
Skrevet

Barnet er uten skyld i hva som har skjedd med dere. Syntes ikke far har rett til å velge hvilke familie medlemmer som skal vite om barnet. Familien hans har rett til å velge selv hva de vil og barnet har rett til at familien skal vite at hn finnes. Jeg hadde sagt det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tok kontakt med besteforeldre selv om far ikke ville. 
far ble rasende, besteforeldrene ble kjempe glade og på sikt ble det bra for alle! 
far har i etterkant takket meg! 

Anonymkode: 529be...791

• Liker 11
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, og kontaktet fars familie og informerte dem om barnet rett etter fødselen.

De støttet sønnen/broren sin i hans avgjørelse, og gjorde det klart at jeg aldri fikk ta kontakt med dem igjen. Jeg opplevde det som veldig vondt og lurer fælt på hva slags mennesker som klarer å avvise et uskyldig barn, men det er tross alt godt for min egen samvittighet å vite at jeg har gitt dem muligheten. 

Anonymkode: 5eceb...8ed

• Liker 16
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ta kontakt (men kanskje ikke ha så store forventninger). De kommende besteforeldrene er selvstendige mennesker, far kan ikke bestemme over deres relasjon til deg eller barnet. De fleste vil nok ønske å vite at de har et barnebarn.

Skrevet

Jeg gjorde det, tok kontakt. Og det er jeg så glad for. De var så snille og gode mot både meg og jenta vår. De visste ikke hva godt de skulle gjøre for oss. Og selv om han meldte seg helt ut de første årene av hennes liv var vi ofte der på besøk og de kom til meg. Vi snakket ikke om han og han fikk komme i sitt tempo. Jeg var sint da han meldte seg inn igjen da hun var 4, mente at man ikke bare kunne melde seg ut og inn. Flaks for han hadde han fått seg verdens beste dame, og at han har greid å holde på henne er over min fatteevne 😂 Neida, han har vokst og er grei. Vi har fått flere barn samtidig og har fast familietur hele gjengen hver sommer. Det ser noe merkelig ut, men vi har det fint, og selv om vi aldri var sammen liker jeg å tenke at vi har fått gitt henne det beste vi kunne. 

Jenta er 21 år nå, og jeg synes det er så fint at vi har så godt forhold til hans familie. Foreldrene døde for noen år siden og det var ett stort tap. Jeg tenker ofte på dem og alt det gode de de tok med seg inn i livet vårt. 

• Liker 12
Skrevet

Vis du ikke ønsker å komme på Tore på sporet om 15 år, så sķal du selvsagt gi beskjed,  det er det eneste riktige,  beleilig eller ikke

• Liker 1
Skrevet

Tak kontakt, så velger de selv om de ønsker være involvert. Hadde det vært meg, så hadde jeg blitt så glad om du tok kontakt. Hadde selvfølgelig stilt opp og samtidig tatt en alvorsprat med sønnen min.

Anonymkode: 80142...e83

• Liker 6
Skrevet

Barnet mitt har god kontakt med farmor og tante, selv om far aldri har ønsker kontakt. 

Ville gitt de beskjed og latt de velge, de kan bli en ressurs for barnet. 

Anonymkode: 2ea82...401

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...