AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Litt forvirrende. Håper noen vet Anonymkode: ceb9e...f04
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Jeg er 22 og lærte britisk engelsk på barneskolen, men så switchet det i alle fall til amerikansk engelsk på videregående mener jeg. Aksent lærte vi aldri (de fleste engelsklærere har jo norsk-engelsk aksent uansett), men videosnuttene vi fikk avspilt var både britisk, ulike amerikanske aksenter, sør-afrikansk, new zealandsk, australsk, osv Anonymkode: e868c...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Det var vel mer fokus på britisk uttale før i tiden, idag er det friere med mål om at kommunikasjonen skal fungere. Dette kommer nok av at amerikansk har mye større innflytelse på unge enn før i tiden hvor radio og Tv hadde mye mer britiske innslag. Når det gjelder skriftspråket har det akademiske språket i britisk engelsk og amerikansk engelsk bortimot blitt likt. Anonymkode: 49d62...963 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Jeg er rundt 50 og lærte så perfekt Oxford-engelsk på skolen at jeg flere ganger har fått spørsmål fra britiske turister om hvor i England jeg kommer fra (jobber et sted der jeg ofte kommer i kontakt med turister). Engelsklærerne var strenge med uttalen, kun de som hadde vært på utveksling i USA fikk «lov» til å bruke amerikansk engelsk på videregående. Mine 12 år gamle nevøer lærer ikke amerikansk engelsk på skolen, men de blir helt klart påvirket av filmer og serier. Anonymkode: 92313...835
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Jeg vet ikke hva man lærer nå, men jeg er ca 40 og vår engelsklærer spurte en gang hva hun trodde vi lærte. Da vi sa amerikansk var hun dødelig fornærmet og sa klart ifra at det var britisk. Men jeg fikk inntrykk av at det var forskjellig fra lærer til lærer. Anonymkode: d7617...9c1
Gjest Saph Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 På barneskolen lærte vi britisk engelsk, så fikk vi amerikansk lærer på ungsomsskolen og så britisk lærer på vgs, så har lært en salig blanding. Er 35.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Jeg tror det er fokus på britisk på barneskolen. På vgs får man vel velge så lenge man er konsekvent. Anonymkode: 3609f...337 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Det spørs hvilken skole man går på. Anonymkode: 64d93...740
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hvilken skole man går på. Anonymkode: 64d93...740 Eller hva læreren foretrekker. Anonymkode: 64d93...740
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 42 år. Lærte oxford/bbc-engelsk. Anonymkode: 87f97...d90
Pipaluk Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 Jeg husker at vi ble introdusert for britiske lærebøker, på 80-tallet og læreren forsøkte å snakke britisk engelsk. Ingen av lærerne hadde noe lengre opphold i noe engelskspråklig land, så det ble så som så med aksent. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 30 år. Kunne bruke hvilken vi selv ønsket så lenge det var konsistent. Engelsklæreren min hadde australsk aksent av en eller annen grunn😅 Min har endt opp mest amerikansk, pga. gaming og serier. Anonymkode: 6c015...31d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Elevene kan i dag velge helt selv om de vil snakke/skrive amerikansk eller britisk, uavhengig av hva læreren foretrekker. De skal lære om begge varianter. I grunnskolen er det ikke engang så nøye om de klarer å skille de to variantene, men dette blir viktigere på videregående. Hilsen engelsklærer i grunnskolen. Anonymkode: 6f4f7...a0c 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 Man lærer britisk engelsk i grunnskolen, i alle fall på den måten at britiske varianter av ord og skrivemåter brukes i lærebøkene. Hva slags aksent man har tror jeg ikke de er så nøye med. Ungene blir enormt påvirka av all amerikansk-engelsken de hører i filmer/serier.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 I slutten av 30-åra, og i klassen begynte det å bre seg en trend med at vi ville snakke amerikansk-engelsk for det var dette vi så og hørte på TV, samt at det er mye mer likt vårt eget språk i tonefall. Fikk strenge beskjeder av lærerne om å slutte med det, for i læreplanen sto det at vi skulle lære britisk, og ikke bare britisk, men "the queens english". Førte til at jeg hatet engelsk fram til videregående, hvor jeg fikk en lærer fra Australia. Hun ga beng i hvordan engelsk vi snakket, bare vi forstod og snakket godt, slik at vi kunne føre samtaler med hvilken som helst annen engelskspråklig og bli forstått. Anonymkode: 96ff7...539 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 Jeg fyller 40 i år og lærte britisk engelsk både i grunnskolen og på videregående. Etter at jeg var på utveksling i USA fikk jeg aller nådigst lov bruke amerikansk engelsk siste året, læreren var svært nøye på at jeg konsekvent brukte amerikansk. Var tydelig at han ikke likte det og hadde foretrukket at jeg holdt meg til britisk, det kom flere "stikk" rundt det. Anonymkode: 68bff...1f4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 Ungdomsskolen: litt av begge, lærte å skille i mellom dem. Skulle unngå å blande Vidergående: mest amerikanske, læren var amerikanske. Her og viktig å ikke blande. Anonymkode: 04158...192
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Vi lærte britisk-engelsk på barneskolen, for det var det læreren vår kunne. På ungdomsskolen kunne vi velge, men vi måtte være konsekvente. Jeg er 38. Barna mine går på ungdomsskolen, de har ikke hatt fokus på den ene eller andre versjonen. De har lært litt om ulike ord og uttrykk på britisk og amerikansk. Men de kjører en ganske gylden middelvei, heller vel mest mot amerikansk. Anonymkode: 8a0f8...006
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fyller 40 i år og lærte britisk engelsk både i grunnskolen og på videregående. Etter at jeg var på utveksling i USA fikk jeg aller nådigst lov bruke amerikansk engelsk siste året, læreren var svært nøye på at jeg konsekvent brukte amerikansk. Var tydelig at han ikke likte det og hadde foretrukket at jeg holdt meg til britisk, det kom flere "stikk" rundt det. Anonymkode: 68bff...1f4 Jeg opplevde det samme bare motsatt for 10-15 år siden. Jeg er delvis oppvokst i England, men hadde amerikansk lærer på VGS i Norge som konsekvent streket under med rødblyant hver gang jeg skrev colour eller centre. Når jeg rakk opp hånden i timen kunne hun si "Å, jeg orker ikke høre på den grusomme måten du snakker engelsk på". På eksamen fikk jeg to karakterer høyere enn det hun pleide å gi meg, mens de andre i klassen lå på samme nivå på eksamen som til vanlig. Anonymkode: a6bfa...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt forvirrende. Håper noen vet Anonymkode: ceb9e...f04 Vi lærte nok en blanding. Anonymkode: 48001...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå