Gjest Trolletrine Skrevet 19. juli 2005 #1 Skrevet 19. juli 2005 Bare lurer på hva dere mener om Atkinsdietten?Jeg har nemlig gått på den,og er strålende fornøyd,men vet at mange er imot den.Hvorfor? :grine2:
Nella Skrevet 19. juli 2005 #2 Skrevet 19. juli 2005 Lavkarbodietter generelt er nok bra det og kan være nyttig for mange så lenge man setter seg inn i opplegget først. Tror mange bare hopper på litt, går ned og hopper tilbake til fullt karbohydratinntak med en gang og raser videre opp i vekt. Atkins er vel den av disse lavkarbokarene som ikke skiller like mye på det sunne og usunne fettet brukes som et argument mot han, samt at han sier at man ikke skal spise grønnsaker omtrent. Det er nok her mye ligger. Har ikke satt meg så mye inn i hans teorier egentlig.... Men tok introduksjonen på South Beach for å få en kickstart på vektnedgangen. Funket fint Sikkert mye vann også, men 5 kg forsvant på 2 uker og etter det har vekten fortsatt nedover. Der er det et fokus på sunt flerumettet fett og masse grønnsaker. Var absolutt ikke sulten eller slapp de 2 ukene og tellte ikke en kalori. Syns lavkarbo må være en grei måte å gå ned i vekt på jeg. Det gjelder jo å passe seg og ikke gå helt amokk når man når målvekt (men sånn er det jo med alle kurer). Men betyr det noe hva andre mener om det da? Så lenge det funker for deg og du går ned i vekt og klarer å holde deg der er vel det det viktigste?
Fakse Skrevet 19. juli 2005 #3 Skrevet 19. juli 2005 Jeg er generelt i mot at folk villedes, f.eks til å tro at de går ned i vekt av å spise færre karbohydrater. Realiteten er at man på lavkarbo-dietter går ned i vekt ved å spise færre kalorier, et lavkarbo-kostold uten færre kalorier ville ikke føre til vektnedgang. Når det er sagt har vi nok godt av å spise færre karbohydrater (spesielt sukker, men vi får også i oss for mye brødmat) og mer proteiner. Et balansert kosthold er bra, ikke for vektnedgangen sin skyld, men for helsa.
Gjest Trolletrine Skrevet 19. juli 2005 #4 Skrevet 19. juli 2005 Eehh..Akkurat det stemmer ikke i mitt tilfelle.Jeg spiste masse bacon og baconcrisp m.m. Masse kalorier der,men raste ned i vekt likevel. Men grunnen til at jeg lurer på hvorfor det er så mange imot,er fordi folk har gått helt av skaftet når jeg sier at det er den dietten jeg har gått på,-akkurat som det bare er nutrilett og Roede som gjelder.Og det irriterer litt!For min del må folk gå på det som funker for de,-vil bare høre argumentene MOT Atkins for å tilfredstille nysgjerrigheten min
Nella Skrevet 19. juli 2005 #5 Skrevet 19. juli 2005 Skjønner Da har det med fettet og gjøre + at det spekuleres jo litt i hva Atkins egentlig døde av da.... Og så er vi jo innprenta med at fett er fysj fysj og da spiller jo det inn med holdningene rundt omkring også.
Fakse Skrevet 19. juli 2005 #6 Skrevet 19. juli 2005 Eehh..Akkurat det stemmer ikke i mitt tilfelle.Jeg spiste masse bacon og baconcrisp m.m. Masse kalorier der,men raste ned i vekt likevel. ← Du har nok likevel kuttet noen kallorier, sikkert på brus og godter tenker jeg. Om du faktisk teller kalloriene du får i deg over en periode så vil du se det. Blant annet her ser du forskning som er gjort på å sammenfatte resultater fra 701 ulike forskningsprosjekter på lavkarbo-dietter, og det viser klart at det ikke har noen effekt bare å redusere karbohydratene. Personlig tror jeg det eneste sunne og fornuftige er et variert kosthold og jevnlig trening. Kanskje man ikke går ned like fort som med pulver eller gulrotkurer, men man får ikke mangel på viktige vitaminer eller mineraler, og man får noe man kan leve med og leve sunnt med i lengda.
Gjest Ananas Skrevet 19. juli 2005 #7 Skrevet 19. juli 2005 De forskningsresultatene du viser til, Fakse, sier jo at kurene faktisk virker og at folk tar av vekt ved å følge dem, samtidig som de ikke finner noen negative virkninger av dem. Jeg har ikke noe tro på kurer i det hele tatt. Hva skjer når man slutter på kuren? Skal man gå på en kur resten av livet? Det jeg prøver å få til er sunn livsstil, i det lange løp.
Gjest Melk Skrevet 19. juli 2005 #8 Skrevet 19. juli 2005 Forskning viser at mange får mer fett i blodårene og høyt kolesterol ved å gå på Atkins. Ikke særlig sunt, vil jeg tro...
Gjest Trolletrine Skrevet 19. juli 2005 #9 Skrevet 19. juli 2005 Ironisk nok viser annen forskning at man IKKE får forhøyet kolesterolinnhold og fett,-derimot det motsatte...Jeg tror det finnes like mange forskjellige forskningsresultater som det finnes meninger,-det er vel snart bare til å plukke den som passer for seg
Gjest Melk Skrevet 19. juli 2005 #10 Skrevet 19. juli 2005 Det er jo litt pussig, da, at å leve på fett av den usunne typen IKKE skulle føe til mer fritt fett i blodet og forhyet kolesterol. Men du har nok helt rett i at forskning viser så mangt. http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/28/399154.html http://www.dagbladet.no/dinside/2004/11/18/414918.html Forøvrig: Atkins' diett fører trolig ikke til at kalorier forsvinner av seg selv. Den fører heller ikke til at flere kalorier forbrennes. Den skyldes ikke fråtsing i fett. Hemmeligheten ligger trolig i proteinene - det er de som får deg til å føle deg mett. En økt mengde proteiner ser ut til å føre til at appetitten kontrolleres, og folk spiser mindre enn de vanligvis gjør. Men selv om Atkins' diett kan hjelpe folk til å slanke seg, kan ingen i dag si med sikkerhet hvilke virkninger den kan ha på helsa vår. http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/3691870.html
Gjest Trolletrine Skrevet 19. juli 2005 #11 Skrevet 19. juli 2005 Er enig i at det er rart,ja.Men siden det ikke er jeg som har forsket på det,bare konstanterer jeg fakta....
Fakse Skrevet 19. juli 2005 #12 Skrevet 19. juli 2005 De forskningsresultatene du viser til, Fakse, sier jo at kurene faktisk virker og at folk tar av vekt ved å følge dem, samtidig som de ikke finner noen negative virkninger av dem. De virker fordi folk får i seg færre kalorier ja. Jeg husker ikke om det sto noe om det i den norske artikkelen som refererer resultatene, men de har i alle fall ikke forsket på negative resultater etter mer enn seks uker. Ingen av forsøkene som er oppsummert varte over seks uker, og de vet derfor ikke om Atkins er sunnt eller usunnt om man går på det lengre enn seks uker. Jeg vil tro at vitaminmangel fordi man kutter frukt ikke viser seg med en gang, og at igjenstoppede blodårer heller ikke kommer over natta. Det får vi forhåpentligvis vite mer om, for disse folkene har fått penger til å fortsette forskningen sin.
Fakse Skrevet 19. juli 2005 #13 Skrevet 19. juli 2005 Er enig i at det er rart,ja.Men siden det ikke er jeg som har forsket på det,bare konstanterer jeg fakta.... ← Fakta er vel at det ikke er gjort nok nøytral forskning på området. Det er referert veldig mye "forskning" på Atkins sin hjemmeside, men selv om de kan ha vært seriøse folk, så er det noe med at man ofte finner det man leter etter. F.eks finner de som støttes av Mars-konsernet ofte ut at sjokolade er sunnt. Derfor synes jeg det er veldig bra at de folkene som har funnet de resultatene som beskrives i den artikkelen jeg refererte tidligere har fått mer penger. De har kunnskaper til å vurdere hvilke forskninsprosjekter som er seriøst gjennomført, og de sammenfatter store mengder undersøkelser. Til de kommer med resultater ville jeg ha vært forsiktig med å tro at overdrevne mengder bacon og fløte er sunnt. Og ikke kutt all frukten i lengda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå