Gå til innhold

Hvilken makt har foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt scenario:

Barnet ditt på 16 stikker på en fest du har nektet han/henne å dra på. Du vet at de som skal på fest holder med med noen ulovlig (hjemmebrent, narkotika etc). Det er altså ingen fest med Friends-maraton og godteri fra Spar. 

1. Kan du nekte din 16-åring å dra ut døra? Kan du holde barnet hjemme?

Barnet kommer seg ut, og drar på festen. Du oppsøker festen. Barnet ditt blir naturligvis sint, men lover at det ikke er noe ulovligheter her. 

2. Kan du hente barnet ditt hjem mot barnets vilje? Altså, kan du bære barnet ut fra festen?

3. Kan politiet bortvise 16-åringer fra private fester der det er alkohol (se nå bort fra at det er ulovlig alkohol og narkotika her)

Se bort fra spørsmål 1-3.

4. Når kan foreldre nekte sin 16-åring å gjøre noe? Og hvor langt kan foreldre gå for å hindre barnet sitt på 16 i å gjøre dette?

Ja, jeg er pappa. Nei, jeg er ikke forelder til en 16-åring. Det er enda veldig, veldig lenge til. Nei, jeg har ikke opplevd noe eller hørt om noe. Jeg er bare nysgjerrig. 

Anonymkode: bfd90...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppdrar du barnet riktig kommer du ikke i en slik situasjon. 

Anonymkode: 1e722...db7

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja for DET var jo spørsmålet 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: fa744...ee4

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja for DET var jo spørsmålet 🤦🏼‍♀️

Nei, DET var svaret.

Anonymkode: 5b261...9b8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, DET var svaret.

Det er et dårlig svar siden moderne forskning viser at forelderenes forsøk på oppdragelse er ikke alt som teller for hvordan mennesker ender opp. Noen med et bedre forsøk på svar? Jeg har ikke studert jus.

Anonymkode: ef58c...f89

• Liker 16
Skrevet

Det eneste jeg kan svare sikkert på at er at politiet kan bortvise 16-åringen fra stedet. 

Anonymkode: 8d941...21d

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et dårlig svar siden moderne forskning viser at forelderenes forsøk på oppdragelse er ikke alt som teller for hvordan mennesker ender opp. Noen med et bedre forsøk på svar? Jeg har ikke studert jus.

Det er ikke et dårlig svar. Ts bør forsøke å hindre en slik situasjon ved å fokusere på å gi barnet en god oppdragelse fremfor å anta at det kommer til å skje.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et dårlig svar. Ts bør forsøke å hindre en slik situasjon ved å fokusere på å gi barnet en god oppdragelse fremfor å anta at det kommer til å skje.

Det er et dårlig svar når det ikke svarer på det det spørres om i HI. Jeg kan også kommentere hva jeg syns om barn generelt eller folk som får barn, osv. men det er ikke relevant og dermed et dårlig svar. Hvorfor er det så vanskelig å bare svare på det det spørres om eller bare la være? 

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når noen kommer med spørsmål om jus, så er det faktisk helt ubrukelig å komme med svada som det. Det går an å både utdanne seg selv om rettighetene sine og ha en god oppdragelse. Husk at i 2020 er foreldrene bare en del av barns oppdragelse. Samfunnet rundt spiller en stor rolle.

• Liker 4
Skrevet

Når barnet er under 18 har foreldre all makt.

Når barnet er over 18 har foreldrene ingen makt.

Anonymkode: aea93...995

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et dårlig svar når det ikke svarer på det det spørres om i HI. Jeg kan også kommentere hva jeg syns om barn generelt eller folk som får barn, osv. men det er ikke relevant og dermed et dårlig svar. Hvorfor er det så vanskelig å bare svare på det det spørres om eller bare la være? 

Det er veldig relevant. Hvorfor fokusere på å løse noe som ikke trenger å være et problem? Feil innstilling.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, DET var svaret.

Det var ikke svaret på noe som helst som handler om tråden 

Gjest theTitanic
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om å ha god tro på seg selv. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men TS spør jo indirekte hva god oppdragelse er og hvordan håndtere en eventuell situasjon.

Anonymkode: e5fd6...187

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, theTitanic skrev:

Du snakker om å ha god tro på seg selv. 

Å ha tro på seg selv som forelder er faktisk det aller viktigste for å bli en god oppdager.

• Liker 3
Skrevet

Men TS spør jo indirekte hva god oppdragelse er og hvordan håndtere en eventuell situasjon.

Anonymkode: e5fd6...187

Dersom oppdragelsen har vært god kommer man aldri i de situasjonene TS skisserer i hovedinnlegget.

• Liker 2
Skrevet

Generelt sett så tror jeg ikke du kan gjøre noe. På skolen har de jo ikke lov å ta i elevene, så hvorfor skulle foreldrene ha lov til det?

Jeg tror foreldre bare her vil kunne inndra goder, men det blir jo en form for "straff": Kutte internett, droppe lommepenger osv. Jeg vet ikke hva man burde gjøre.

At det er dårlig oppdragelse om barnet bare drar på festen, vitner om innsnevret gangsyn. Det kreves en hel bygd å oppdra ett barn, er ett ordtak. Det tror jeg mye på!

Anonymkode: 9c401...4eb

• Liker 5
Skrevet

Å ha tro på seg selv som forelder er faktisk det aller viktigste for å bli en god oppdager.

Så hvordan kan det ha seg at Jens og Camilla Stoltenberg endte opp med gode utdanninger og stillinger mens søstra Ninni ble narkoman og døde? Tre barn fra samme husholdning, samme foreldre og samme oppdragelse. Mener du at Thorvald og kona var gode foreldre for Jens og Camilla men dårlige foreldre for Ninni?

Anonymkode: 6f41b...829

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom oppdragelsen har vært god kommer man aldri i de situasjonene TS skisserer i hovedinnlegget.

Så... tror du ikke Ninni Stoltenberg dro ut på fest noen ganger mot foreldrene sin vilje? Jens har jo styrt landet og nå styrer søsteren smittevernet i Norge...til dels.

Anonymkode: 9c401...4eb

• Liker 3
Skrevet

Som forelder har du all makt i en slik situasjon når ungdommen er under 18 år. Om du får med deg ungdommen er en annen sak. Men for de fleste så holder det med en konsekvens om de ikke hører etter. Om det ikke hjelper så trenger man hjelp av en annen instans. 

Anonymkode: 020af...172

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...