AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Jeg har nettopp begynt på et universitet, og i ett fag har jeg en innlevering allerede neste uke hvor jeg skal drøfte ulike terminologier og bruke eksempler fra virkeligheten for å diskutere for/imot hva som gjelder... Kalles dette et essay? Det skal være mellom 500-1000 ord. Det er noen år siden jeg gikk på vgs nå og jeg er så redd for å gjøre feil... Noen tips til oppsett og hvordan oppføre kildekritikk? Tusen takk for alle innspill 🤗 Anonymkode: d1f46...d93
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 (endret) Heia og velkommen til universitetet:) Det første man bør gjøre, er å få definisjonene av begrepene (terminologien) ut av verden. Så bør man referere ulike kilder/forfattere som bruker terminologien og her er vel APA som referansestil kanskje den greieste, det vil si at vi oppgir i parentes forfatter, årstall, sidetall (der mulig). Refererer vi kun en forfatter uten å sitere, holder årstallet. Eksempel: Johnson (1998, s. 328) skriver at "... fangstredskaper har vært brukt av menneskene i minst ørten år." Merk anførselstegnet når du siterer direkte, og dette er viktig. Utelates ord fra en sitert setning, angis dette med tre prikker, det vil si at for å få flyt i språket, innarbeider man setningen man siterer i egen setning og angir ordene som mangler med tre prikker. Når terminologiene eller begrepene er redegjort for, kommer vi til analysen, eller diskusjonen. Der veier vi for og i mot, begrunnelser for og argumenter mot. Så kan vi diskutere dette og fortsette eksemplet: Gustavsen (2004, s. 173) betviler imidlertid Johnsons påstand og hevder at fangstredskaper ikke har vært brukt før etter siste istid. (Merk at når du refererer en forfatter, så holder det med årstallet i parentesen. En annen måte å gjøre det på er slik: Flere (Johnson, 1998; Eriksen, 2003) [Merk at flere kilder skilles med semikolon i alfabetisk rekkefølge (Lenke til APA 6: https://uit.no/ub/skrive/art?p_document_id=429864). I litteraturlisten (om det var det du spurte om, kan vi bruke eksemplene våre: Gustavsen, J. (2004). Fangstredskaper i moderne tid. Oslo: Cappelen. (Merk at boktitler kursiveres, mens titler på artikler ikke står i kursiv, og man oppgir sidetall men der kursiveres navnet på tidsskriftet. Johnsen, E. (1998). Menneskets forhold til fangst. Oslo: Gyldendal. Vi minner om at korrekt litteraturliste og korrekt sitatskikk er avgjørende viktig. Lurer du på noe, er bare å spørre. Mvh FFF Endret 27. august 2020 av FemaleFuryFancies
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 På 27.8.2020 den 20.13, FemaleFuryFancies skrev: Lurer du på noe, er bare å spørre. Mvh FFF TAKK. Dette har vært veldig hjelpsomt 🥰 Anonymkode: d1f46...d93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Et lite spørsmål 🤗 Når jeg skal ha med et direkte sitat fra en avis, holder det med at jeg skriver avisens navn og årstall i parantes? Eksempel: "..." (VG, 2017) Anonymkode: d1f46...d93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et lite spørsmål 🤗 Når jeg skal ha med et direkte sitat fra en avis, holder det med at jeg skriver avisens navn og årstall i parantes? Eksempel: "..." (VG, 2017) Anonymkode: d1f46...d93 Du burde vel ha med hvilken utgave, altså nummer. Anonymkode: 8736f...613
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå