Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha lammeskinn i den. Holder det å lufte madrassen skikkelig og ha lammeskinnet oppå, eller kjøper man ny madrass? :) 

Anonymkode: 1df38...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skriver landsforening for uventet barnedød. 

Madrassen skal være ren og relativt fast. Det anbefales enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. Dersom du velger brukt madrass, må denne ikke være for slitt eller myk. Trekket/overmadrassen må kunne vaskes på 60 grader.

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass

Anonymkode: 2859f...49d

• Liker 3
Skrevet

Ja, for all del. Bare la baby ligge i masse ukjente bakterier, viktigste er å spare noen kroner 👍

Anonymkode: deeba...ddd

• Liker 2
Skrevet

Er det i det minste avtagbart trekk som du kan vaske? 
Jeg kjøpte også brukt med madrass. Vasket trekket og luftet madrassen, men baby sov alltid i babynest oppi vuggen (som også var planen med vuggen) 

Anonymkode: db111...a79

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte også brukt med madrass. Vasket trekket og luftet madrassen, men baby sov alltid i babynest oppi vuggen (som også var planen med vuggen) 

Ikke la baby sove i nest, det kan være fare med tanke på veggene etc. 

Skrevet

Er vel også litt forskjell om det er dagsoving med tilsyn eller nattsoving i mange flere timer uten at man er i samme rom hele tiden?! Unger sover jo ofte i vogn på dagen, men dette er jo heller ikke anbefalt for natten

Anonymkode: ee55f...489

• Liker 3
Skrevet

Ja, trekket kan vaskes :) er ikke noe big deal, har bare ikke noe erfaring så ville spørre :) ser det finnes madrasser med korrekt mål, så dersom det er farlig for baby så kjøper jeg selvsagt det. Vi har ikke planlagt å bruke babynest så :) Takk for tilbakemelding! 

• Liker 1
Skrevet

Er vel også litt forskjell om det er dagsoving med tilsyn eller nattsoving i mange flere timer uten at man er i samme rom hele tiden?! Unger sover jo ofte i vogn på dagen, men dette er jo heller ikke anbefalt for natten

Anonymkode: ee55f...489

Det er snakk om dagtid :) har kjøpt ny, egen seng til soverommet. 
ts

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la baby sove i nest, det kan være fare med tanke på veggene etc. 

Har lakt merke til at mamma-politiet klikker hver gang noen nevner at baby sover i nest. Tror norsk mamma-politi er det mest hysteriske som fins, ja alle vet baby kan snu seg inn i veggen på nestet å bli kvælt, ja alle vet det kun må skje under oppsyn. 

Anonymkode: d79e9...fd0

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lakt merke til at mamma-politiet klikker hver gang noen nevner at baby sover i nest. Tror norsk mamma-politi er det mest hysteriske som fins, ja alle vet baby kan snu seg inn i veggen på nestet å bli kvælt, ja alle vet det kun må skje under oppsyn. 

Alle vet ikke det. Selv funderte jeg lenge på hvordan samsoving gjennomføres i praksis, og tenkte at den naturligste ting måtte være å bruke babynest. Det er jo ikke tilfelle. Jeg fant heldigvis ut av det lenge før jeg fikk muligheten til å prøve. 

Anonymkode: fc2a3...ddb

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være mammapoliti. Men jeg har selv et barn i omgangskrets som har dødd av dette. Nei, alle vet ikke dette. Nei, folk blir ikke godt nok opplyst. Ta deg sammen! 

• Liker 2
Skrevet

Vedrørende diskusjon om babynest anbefaler jeg denne artikkelen fra 2019 med kilder fra LUB: https://www.babyverden.no/baby/sovn/er-samsoving-skadelig/

"Babynest har blitt populært over store deler av verden. Foreløpig er det lite studier på om bruken er trygg eller øker risikoen for krybbedød. Derfor kan ikke LUB hverken fraråde eller anbefale bruk. Men de ber likevel foreldre være bevisste på bruken, og heller velge et babynest med stive kanter enn de mykeste og unngå nest med snorer – nettopp på grunn av risikoen for at det kan bli for tett rundt barnets ansikt.

– Det forskes på dette nå, så det blir spennende å se resultatene, sier Giving Kalstad.

Hun sier at de første studiene allerede er på plass. I New Zealand brukte familier med risikofaktorer to varianter av babynest med stive kanter når de samsov med barna sine. Det viste en redusert forekomst av krybbedød på 50 prosent."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...