Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå studert ferdig og har en bachelor som barnevernspedagog. Nå som jeg er ferdig med studiet må jeg snart flytte ut av studenthybelen min, og har da ingen steder å flytte. Har venner å bo hos i kortere periode, men ingen familie (dårlige forhold, mye problemer, ingen kontakt). 

Jeg søker og søker jobber, men jeg får ingenting! Jeg har så lite lyst til å gå på nav. Skal selvfølgelig søke på sykehjem også, men vil gjerne få jobb innen feltet jeg er utdannet! Er dessverre ikke interessert i å flytte hvor som helst da jeg har kjæreste og vil bo med henne, men vi kan ikke flytte inn sammen før jeg har fått meg jobb i området hun allerede har fått jobb.

Noen her som har gode triks og tips til når man skriver jobbsøknader?

Anonymkode: cd5b1...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men mener hun du skal bo på gaten inntil du har fått deg jobb? 

Anonymkode: 219d6...f46

• Liker 16
Skrevet (endret)

Wow! Litt av en kjæreste du har! Du får bo på gata inntil du har fått deg en jobb som per dags dato ikke eksisterer! Lykke til med det forholdet! 🤨 😲

Til alvor... du får bare søke deg på hos NAV. Det er ingen ønskesituasjon for noen, men slik situasjonen er nå for jobb-markedet så er det rimelig håpløst for alle sammen. Det er vel alt fra 20-300 søkere per stilling nå.

Endret av Lasox
Skrevet

Inntil du får deg noe som helst annet må du selvsagt melde deg på nav. For all del ikke la stoltheten din lure deg inn i kredittfella. 

Ofte er det den første jobben som er vanskeligst å få, så vær forberedt på at dette kan ta tid. Derfor må du lage en plan for økonomien fremover og snakke med kjæresten din om hvordan dere ordner dere med bolig osv. 

Anonymkode: 9b9bb...111

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men mener hun du skal bo på gaten inntil du har fått deg jobb? 

Anonymkode: 219d6...f46

Neinei, selvfølgelig ikke, men hun bor i kollektiv for øyeblikket. Vi kan ikke flytte sammen før jeg har fått jobb, for da må hun stå for mye av betalingen (husleie +). 
Jeg kan jo være hos henne, men føler det er litt begrenset hvor lenge jeg kan «plage» de hun bor med. Derfor jeg er så desperat...

Skrevet

Ingen trenger å bo på gata i Norge. Kontakt NAV

Anonymkode: 88b4e...289

• Liker 3
Skrevet

Bvped kan være vanskelig i dagens «marked». Har du forsøkt bemanningsbyrå, ev bolig/PU? Meld deg som ringevikar i alle boliger. Det blir garantert mye fravær fremover. Sykehjem tror jeg er liten vits å søke, de foretrekker spl/hfa.

Anonymkode: ce344...8b2

• Liker 3
Skrevet

Hei TS,

Du virker litt stresset I forhold til jobbsøkingen og der har jeg noen tips til deg

1.       De fleste utdanningssteder har et karriere kontor der du kan få hjelp til cv, søknadsbrev og linkedin profil.

2.       Nav har jobbsøkerkurs du kan melde deg på

3.       Diverse andre steder har også kurs i cv skriving etc. du må bare google deg frem til de i ditt område

4.       Det finnes personer som jobber kun med å hjelpe personer å få jobb. De tar selvfølgelig betalt, men det kan være en lur investering.

5.       Ring alle bemanningsbyråer. De vil da ta deg inn og ha en samtale med deg for å bli kjent med deg og sette opp din cv slik at du er aktuell for deres kunder. Jo flere du melder deg opp til jo bedre.

6.       Lag en liste over alle potensielle arbeidsplasser og ring de. Be om å få et uforpliktende møte. Noen kommer til å takke pent nei men noen kommer til å si ja…

Masse lykke til på veien videre.

Anonymkode: fd677...da5

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen skam i å kontakte Nav - din situasjon er jo nettopp kroneksempelet på hva Nav er til for, nemlig å hjelpe folk som er ufrivillig arbeidsløse (eller syke). Du søker jo på jobber og ønsker å bidra til samfunnet, det er noe annet enn falsk "naving" for å drive dank. Du kommer til å få napp på en jobb til slutt, og du kommer til å ha et langt yrkesliv hvor du betaler skatt. Du har krav på hjelp i denne overgangsperioden, det er ikke din feil at arbeidsmarkedet er tøft :)

Håper dette løser for seg, jeg har vært der selv for mange år siden, og det er skikkelig kjipt. Man føler livsgrunnlaget forsvinne under føttene. Men du finner fotfeste igjen! Akkurat nå lyses det ut få stillinger pga. korona og usikre tider, men det tar seg opp.

Anonymkode: 30dc1...fb3

• Liker 4
Skrevet

Vet at blandt annet i Finnmark har barneverntjelester lyst ut stillinger både 2 og 3 ganger. 

Du får jobb om du er egnet og flyttbar

Anonymkode: 45c90...f96

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet at blandt annet i Finnmark har barneverntjelester lyst ut stillinger både 2 og 3 ganger. 

Du får jobb om du er egnet og flyttbar

Anonymkode: 45c90...f96

Enig. Skjønner at det er kjipt å flytte langt unna kjæresten, men ved å bo borte en stund vil du kunne få verdifull erfaring som vil gi deg gode muligheter for jobb der du ønsker å bo. Heller det enn å være arbeidsledig i en lang periode fordi de jobbene du er ute etter enten ikke finnes eller går til de med mer erfaring.

Anonymkode: c3876...944

• Liker 7
Skrevet

Jeg vil virkelig anbefale å flytte litt på deg om det kan gi deg relevant jobb. Du trenger ikke bo der lenge, bare få litt erfaring på CV, så søke jobber på hjemstedet og flytte tilbake når du får jobb. Det er verdt det for å komme ordentlig i gang med karrieren, og det er nå du har mulighet. Du har ikke barn, og må ikke flytte UT fra en samboer. Bare være kjærester en liten stund til. Du må jo sikkert ikke til Finnmark liksom, men et sted du kan ukependle til?

Anonymkode: e918e...91b

• Liker 7
Skrevet

Du er også kvalifisert som miljøterapeut på skole evt. Kan være andre stillinger du er kvalifisert for. Søk vikariater først. Det er svært sjelden at man får fast stilling som nyutdannet bvp.

Anonymkode: 82cfc...e78

• Liker 4
Skrevet

Enig i at du bør flytte på deg. Bodde 1,5 år borte etter studiene,  og flyttet også en gang på kort varsel etter det, og det har vært essensielt for at jeg har fått de jobbene jeg har villet ha. 

Anonymkode: a41ba...830

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du ikke har noe sted å bo, bør du i hvert fall ikke være kresen i forhold til jobbsøking. Det er ikke akkurat den første som sliter med å få relevant jobb :) 

Jeg ville tro at med den utdanningen du har burde det være ganske greit å få jobb. Kanskje ikke akkurat stillingstittelen barnevernspedagog med en gang, men miljøterapeut, barne- og ungdomsarbeider osv, bare for å ha en inntekt og ikke gå arbeidsledig. Så kan du jo bare fortsette å søke på drømmejobbene når du har fått en jobb som gir penger til regninger og husleie.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neinei, selvfølgelig ikke, men hun bor i kollektiv for øyeblikket. Vi kan ikke flytte sammen før jeg har fått jobb, for da må hun stå for mye av betalingen (husleie +). 
Jeg kan jo være hos henne, men føler det er litt begrenset hvor lenge jeg kan «plage» de hun bor med. Derfor jeg er så desperat...

Er du seriøs nå? Det er jo det som er en del av å være i et ordentlig forhold og en del av voksenlivet. Hvis hun ikke takler å betale mesteparten av husleia mens du søker jobb, så er ikke hun så mye å spare på eller mye kjærestemateriale! Sånn er livet, vi alle går igjennom dårlige perioder og er arbeidsløse og blakke en gang, det er da en partner skal backe opp og støtte og ikke kaste deg bort eller stikke fra ansvar! Den dagen jeg finner en ordentlig og snill mann som respekterer meg og elsker meg, så betaler jeg gjerne ekstra for alt sånn at vi får være sammen og ha et bra liv sammen, hvis det skulle bli sånn at han er blakk en periode og jg har mest. Jeg synes folk bare blir mer og mer egotrip, lite interesserte i andre, krever mye og gir lite i gjengjeld og generelt behandler en partner dårlig og stikker fra ansvar istedet for å finne ut av ting sammen. Er mye skjev maktbalanse i forhold ute å går også. Også handler forhold bare om sex også, du kan takke ex on the beach og paradise for denne ukulturen.  Vil bare si at det er mye dårlig der ute og mange frosker du må finne før du får deg en bra dame som virkelig elsker deg og personligheten din. Hvis du er veldig kjekk, så er det kanskje grunnen til at hun er sammen med deg, men egt ikke elsker deg. Fælt, men sant, har hatt det sånn selv. Man vet aldri når noen bare utnytter deg og er ekte interessert. Hun høres ikke interessert ut i deg når hun ikke vil flytte med deg og betale litt ekstra i husleie! Jeg ville flyttet asap med en kjæreste jeg elsket. Min ene eks injet på at vi skulle flytte sammen raskt enda jeg var blakk og arbeidsløs og han betalte det meste da i førsten. Som sagt er man to og skal støtte hverandre. Har selv vært sammen med drittsekker i ettertid som bare var ute etter sex oh utseendet mitt, de ville jo aldri det ene eller andre og kom med røva unnskyldninger.

Anonymkode: 66b4e...10c

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten så kan dere ikke bo sammen i et kollektiv, dere vil bare skape konflikter og plage de andre. Bor selv i et slags asylmottak/ kollektiv ish og det var et par som akkurat flyttet ut og jeg ble så lettet, de skapte mye konflikter og irritasjon. De tenkte bare på seg selv, hadde fester, skrek i gangene, okkuperte kjøkken og bad mesteparten av tiden, var ufine etc. Så skjønner at folk ikke vil ha par boende i fellesbo eller kollektiv. Nå må dere bli voksne og ta ansvar og bite i det sure eplet og finne dere en kåk, sånn at dere får det bra sammen og får være sammen. Du får ta henne med på spa eller en tur når du får jobb som gjengjeld.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? Det er jo det som er en del av å være i et ordentlig forhold og en del av voksenlivet. Hvis hun ikke takler å betale mesteparten av husleia mens du søker jobb, så er ikke hun så mye å spare på eller mye kjærestemateriale! Sånn er livet, vi alle går igjennom dårlige perioder og er arbeidsløse og blakke en gang, det er da en partner skal backe opp og støtte og ikke kaste deg bort eller stikke fra ansvar! Den dagen jeg finner en ordentlig og snill mann som respekterer meg og elsker meg, så betaler jeg gjerne ekstra for alt sånn at vi får være sammen og ha et bra liv sammen, hvis det skulle bli sånn at han er blakk en periode og jg har mest. Jeg synes folk bare blir mer og mer egotrip, lite interesserte i andre, krever mye og gir lite i gjengjeld og generelt behandler en partner dårlig og stikker fra ansvar istedet for å finne ut av ting sammen. Er mye skjev maktbalanse i forhold ute å går også. Også handler forhold bare om sex også, du kan takke ex on the beach og paradise for denne ukulturen.  Vil bare si at det er mye dårlig der ute og mange frosker du må finne før du får deg en bra dame som virkelig elsker deg og personligheten din. Hvis du er veldig kjekk, så er det kanskje grunnen til at hun er sammen med deg, men egt ikke elsker deg. Fælt, men sant, har hatt det sånn selv. Man vet aldri når noen bare utnytter deg og er ekte interessert. Hun høres ikke interessert ut i deg når hun ikke vil flytte med deg og betale litt ekstra i husleie! Jeg ville flyttet asap med en kjæreste jeg elsket. Min ene eks injet på at vi skulle flytte sammen raskt enda jeg var blakk og arbeidsløs og han betalte det meste da i førsten. Som sagt er man to og skal støtte hverandre. Har selv vært sammen med drittsekker i ettertid som bare var ute etter sex oh utseendet mitt, de ville jo aldri det ene eller andre og kom med røva unnskyldninger.

Takler? Jeg leser det som at hun ikke har råd til det.

Anonymkode: 9da53...fd2

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heh, dette er et av de verste svarene jeg har lest her inne tror jeg.

Her gjør du mange antagelser og leser du mye inn i et forhold uten å vite noe om de involverte personene...

Unge mennesker rett ut av studiene skal ikke behøve å finansiere kjæresten sin, de er ikke et gammelt ektepar. Og vi vet ikke hvor lenge de har vært sammen, er det virkelig tilrådelig å flytte sammen i starten av et forhold? Kjæresten bor i et kollektiv, kanskje hun slett ikke har midler til å betale for en leilighet alene, og la TS bo der gratis, selv om hun har aldri så mye lyst. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...