Gå til innhold

Begavet/vakkert fellesbarn og fars bekymring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har en datter på 8 som rett og slett er veldig begavet. Helt siden hun var småbarn har hun ligget langt foran gjennomsnittet hva angår språk, ferdigheter og motorikk. Nå som hun går på skolen er hun en reser i mange fag, svært omsvermet sosialt, lærerens favoritt og talent på fotballaget. I tillegg et veldig vakkert barn, som får MYE positiv oppmerksomhet av familie og venner. Rett og slett ei skikkelig dokke :) 

Vi er selvsagt så stolte at vi nesten sprekker, men så kommer problemstillingen... Mannen har to barn fra før, som er hos oss annenhver uke, 11 og 13 år gamle. Flotte unger, men ikke i nærheten av fellesbarnet hva angår ferdigheter og å være "spesiell". Får vel pepper for å skrive dette, men de tar mer fra sin mor, som også er helt middels i det meste. Særlig 11-åringen sliter en del sosialt og trenger mye hjelp til å mestre skolearbeid og fritidsaktiviteter. Min mann er litt redd for at de skal føle seg i skyggen av sin halvsøster, og at de ikke får samme type oppmerksomhet, og mener å ha plukket opp tegn til misunnelse hos dem. Han er nesten der at han vil be folk tone ned skrytet av vår datter, da det gjør de to eldste usikre, noe jeg forstår men samtidig mener blir feil, da verden ikke kommer til å oppføre seg på den måten. 

Noen erfaringer/innspill til hvordan man kan takle en sånn situasjon, med stor forskjell mellom halvsøsken?

Anonymkode: 99368...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar du på deg selv mens du skriver dette? 😛

• Liker 29
Skrevet

Fysj, at det går ann! Grandios oppførsel av deg.

Anonymkode: 39b32...ddc

• Liker 17
Skrevet

Altså.... Seriøst?

Hvem er de som mennesker? Hvilke gode egenskaper har de?

En ting er at det kan bli litt vanskelig for søsknene, men den såkalt "begavede" ungen har på ingen måte godt av å få kommentarer på hvor fantastisk hun er hele tiden! Ton ned! Men minst like mye for den yngste som for de to andre sin del!

Man skal selvfølgelig backe opp ungene sine, fortelle dem at de er enestående og fantastiske - for det ER de alle sammen! Men det der med å være så superspesiell, den tanken burde dere lagt fra dere for lengst, og bedt folk holde seg for gode til å kommentere.... Det er faktisk flott å være det du karakteriserer som "gjennomsnittlig"!! 

Gjør barnet ditt en tjeneste og "normaliser" henne, både i dine egne og i andres øyne!

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, AllahBallah skrev:

Tar du på deg selv mens du skriver dette? 😛

😂😂😂

Anonymkode: 202df...ffa

• Liker 10
Skrevet

Oj. Ton ned skrytet med en eneste gang! For alles skyld. Dere kommer til å få en særdeles ufyselig voksen datter om hun vokser opp slik! Ingen har godt av å vokse opp i en tro om at de er bedre enn alle andre i alt. 

• Liker 31
Skrevet

Herrejesus, ton ned skrytet både selv og andres! Det bringer ingenting bra til noen av barna! Jeg er ikke noen tilhenger av janteloven og jeg sier ikke at man skal snakke henne ned, men man trenger ikke skryte for hver minste fis heller. Dere bygger opp et urealistisk verdensbilde for henne og bryter ned de andre barna. 

Anonymkode: c6825...c57

• Liker 13
Skrevet

Alle har sine styrker og svakheter. Deres oppgave som foreldre er å se det positive og bra i hver enkelt. Ja, og så er det forskjell på folk. Det ER det jo. Noen er vakrere, dyktigere og mer sosialt intelligente enn andre. 

Utfordringen for dere er vel å få en god søskenrelasjon mellom dem. Det er jo ikke noe problem at lille-halvsøster er flinkest og penest, hvos de andre føler seg sett og verdsatt for det DE er. Og her må du kanskje gå litt i deg selv eller? 

Får dere til å ha alenetid med de eldste? Eller at kanskje du har alenetid med de eldste? Jeg har ikke noe erfaring med bonusfamiliegreier, men tipper alt blir enklere hvis dere har en nær og litt mer fortrolig relasjon.

• Liker 8
Skrevet

Det første dere må gjøre er å slutte med denne guddommelige behandlingen av deres datter. Mulig hun har trekt det lengste strået i alt, men det trenger hun ikke å høre hele tiden, og HVERTFALL ikke de andre barna. Dersom de føler seg i skyggen av henne, er det dere voksne som er skyld i det. For barn tenker i utgangspunktet ikke slik. 

Gi barna like mye skryt, ros og oppmerksomhet. Herregud... Datteren din kan ikke fått sine begavelser fra deg.

• Liker 32
Skrevet

Tja, vanskelig sak dette, men for deres begavede barn vil det også være enormt viktig å motta konstruktive tilbakemeldinger. Hva skjer når denne begynner på ungdomsskolen, videregående, voksenlivet uten å ha lært å håndtere ulike former for utviklende situasjoner? Det er lett å være 'rå' på barneskolen, men jo eldre man blir jo større er risikoen for å møte en litt annerledeshet verden hvor mestring ikke kommer like lett. 

Det samme gjelder for personlighetstrekk. Å motta mer nyansert tilnærming på sin person vil antagelig også virke styrkende på personligheten hennes og sikre den empatiske utviklingen hennes. 

Dersom hun er slik du sier, vil det fort kunne være grobunn for mye sjalusi på sikt. 

Selvsagt skal dere dyrke hennes evner og positive egenskaper, men uten å lære å håndtere motstand, gjør dere henne en bjørnetjeneste.. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg tror det er sunt at de får lære først som sist at verden er urettferdig. Jeg hadde ei veldig vakker venninne som Jeg vokste opp med. Hun fikk all og jeg mener all oppmerksomheten fra gutter og også i alle aktiviteter vi begynte i.mens jeg var lys og fregnete,  hadde hun kullsort hår med grønne brune gule øyne. Dere kan tenke dere selv. Selv da jeg fikk min første kjæreste,  husker jeg enda hvor vondt det gjorde da han også  falt for henne. Så begynte vi i en sport som jeg brant veldig for, og hun fikk høre at hun hadde talent. Aldri jeg. Det var tøft og jeg kan relatere med til hvordan de andre barna føler det. Jeg vokste sakte men sikkert opp. Blomstrer endel selv i 20 årene , og glemte alle de vonde følelsene. Jeg lærte av det. At livet ikke er rettferdig . Noen av oss , de aller fleste er faktisk ikke spesielt vakre eller flinke , men det er greit det også. Det blir folk ac oss også . Men jeg er litt enig med mannen din. Prøv å tone ned mesteparten av all oppmerksomheten og fokusere på.andre ting. Det Kan i ungdommen  vøre smertefull.  Meget smertefullt.

Anonymkode: c9af4...336

• Liker 4
Skrevet

Det her minner meg om utallige filmer.. 

Som et voksent menneske burde du vite bedre, og som en mor burde du bli bedre! 

Har selv to halvsøsken som opplevde grov forskjellsbehandling hos sin far, og begge har slitt med mye psykiske problemer pga det. Bare slutt før det blir varige mén!

• Liker 7
Skrevet

Og ikke glem, hun har fortsatt masse tid til å vokse opp til å bli heeelt middels! 🤣 For all del, det kan hende hun forblir queen bee, men hun kan fort oppleve å bli tatt igjen og forbigått av jevnaldrende etterhvert som barna vokser og modner. Da er det greit å ha et realistisk verdensbilde i grunnen, så blir det ikke sånt et sjokk. 

Anonymkode: c6825...c57

• Liker 41
Skrevet

Hah, hjelper ikke med alle disse egenskapene du beskriver, om barnet som ung voksen er så høy på pæra at man blir uspiselig! 

Glad jeg ikke er et av dine stebarn, slik du beskriver de....

Anonymkode: b2133...984

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...