Gå til innhold

PowerBook eller iBook?

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Skal kjøpe Mac, og svinser mellom iBook G4, eller PowerBook G4. Men iBook G4 er jo mye billigere enn PowerBook G4.

Jeg skal bruke den til vanlig surfing, og bilder og bilderedigering. Hvem er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro du kommer bra unna med en iBook da! Men, (jepp, er et men her!) etter min mening er iBooken nå et dårlig kjøp, den har ikke vært oppdatert på over 8 måneder, og etter hva du ellers får i bærbare pcer er det rett og slett ikke godt nok. Jeg har lyst på eplemaskin selv, men å betale full pris for en åtte måneder gammel maskin, DET gjør jeg ikke. Har vært spekulert i oppdateringer over lengre tid nå, men ingen som vet egentlig. Iallfall, bare 30 gb harddisk og 256 minne er for dårlig, og når du da må kjøpe mer minne, harddisk og eventuelt blåtann komemr du fort opp i litt mer.

Men, jeg kommer nok likevel ikke til å kjøpe Powerbook, rett og slett fordi den er dyrere og i tillegg trenger jeg egentlig ikke den ekstra kraften man får da. Selv om det selvsagt hadde vært kult, må jeg sette bremsene på litt, spes fordi jeg egentlig har både bærbar og stasjonær fra før.

MEN, dette var en liten avsporing. Tilbake til det du spør om: Mange har spurt om det samme som deg. Anbefaler steder som mac1.no sitt forum, mac-seksjonen til Hardware.no eller forumet på macrumors.com. Der vil du finne spørsmålet ditt, og en uendelig haug med svar!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Helt klart iBook til ditt bruk!

Sitter selv på en ibook g4, kjøpt for en 4 mnd siden. Bruker den til hjemmesidesnekring, surfing, musikk, bilderedigering mm.

hvis du skal tenke på at du skal ha den mest oppdaterte hardware/software kan du aldri kjøpe deg ny maskin. Da jeg kjøpte maskina kom det nytt OS bare noen uker etter jeg hadde motatt maskina. Men det er sånt som skjer, og alt datautstyr er i utvikling. Når det gjelder forskjell ibook/powerbook er det tross alt samme prosessorgenerasjon (G4). Tror heller Apple kommer til å lansere en oppdatering av powerbooken før ibooken blir oppdatert nevneverdig.

Har tidligere hatt 12" ibooken, men sitter nå på en 14". Jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en som er litt større i formatet. Prossesoren er litt raskere på de som er større. Oppløsningen er riktignok ikke høyere, men du kan velge mindre tekststr samtidig som teksten er leselig. Powebooken derimot har høyoppløselig skjerm, og mulighet for å bruke to skjermer samtidig.

Til ditt bruk er det faktisk økt ram som vil gjøre maskinen rask. OS X er et operativsystem som krever masse ram, du kan aldri få nok. Jeg vil anbefale deg å minst sette inn en 512 mb brikke, men hvis du har råd til det ville jeg satt inn en 1024 brikke.

Hvis du skal bestille fra Applestore, så vær klar over at de til tider har laaang leveringstid. jeg måtte selv vente en måned før jeg fikk maskina levert...

Lykke til med macen, du kommer helt sikkert til å bli fornøyd med valget av en virusfri plattform

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vortesvin

Hei,

Har selv akkurat bestilt meg Powerbook og gleder meg til den kommer...men til ditt bruk kan det virke som om iBook holder, er jo en god del billigere. Så du må se det i forhold til pris og hva du skal bruke den til. Om du bor i nærheten av en by som har Apple butikk ville jeg anbfalt deg å gå og ta en titt...det gjorde hvertfall mitt valg enklere når det gjelder størrelse :)

Ligger flere iBook/Powerbook diskusjoner på mac1.no sitt forum, som allerede er blitt sagt.

Applestore sin leveringstid kommer an på om du bestiller en som er custom made, altså uten forandringer. Skal du gjøre forandringer tar det fort 3-4 dager ekstra. De sier litt over en ukes levering, men har hørt mye forskjellig. Men litt tid må du nok beregne.

Dersom du skal bestille ekstra minne må du IKKE bestille fra Applestore, der er det drit dyrt..sjekk f.eks. www.efast.no eller andre databutikker.

Applestore har også studentrabatt hvis du er det, tror det er på 10%. Kan logge på som student på apple sine sider. Dersom du ringer inn og bestiller slår de alltid av noen hundrelapper ekstra itillegg ;)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guest

Jeg bor milevis unna eplebutikker, og har bestilt mine hos Eplehuset i Bergen og Ålesund. Tok en ringerunde og hørte hvem som hadde en på lager, og etter noen få dager var den her med posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ligger applebutikk like ved aker brygge /vika...heter officeline, sjekk på hjemmesidene deres. om du kommer fra karl johan ut mot aker brygge er det rett opp til høyre før det nobel greiene (dårlig forklart...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar.

Vet du hvor det ligger en Applebutikk i Oslo?

Det ligger både en mac & carry butikk på ullevål stadion og en i Vika (ved rådhuset). De har størst utvalg i sentrum. Dessuten har de en go del macer til salgs på forobutikken som ligger nederst i Karl Johan. Leveringstiden på applestore er som regel mye lenger enn det de lover på nettsidene (at den skal sendes ut dagen etter bestilling). Gå i en butikk så får du maskina på dagen er nå mitt råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ArneP
Leveringstiden på applestore er som regel mye lenger enn det de lover på nettsidene (at den skal sendes ut dagen etter bestilling). Gå i en butikk så får du maskina på dagen er nå mitt råd

Bortsett fra at det er billigere på Applestore. Og du kan få det enda billigere hvis du ringer Applestore. Jeg venter gjerne noen dager ekstra for å spare flere tusen kroner.

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vortesvin

Jeg har hvertfall mottatt min powerbook...sitter og skriver på den nå ;)...brukte nøyaktig 1 uke fra bestilling...kan ikke klage på det. Er mange fordeler og ulemper med mac, sett deg inn i disse først. Mitt tips hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...