Gå til innhold

Lager du alltid mat du vet barna liker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør ikke alltid det, og venninnen min mener jeg er slem. Jeg vet at 3 åringen ikke liker finnbiff, men lager det innimellom. Tenker at en vakker dag spiser han den, men nå får han gå fra bordet etter å ha smakt, så har vi heller en tidlig kveldsmat. 

Er jeg slem?

Anonymkode: 92287...214

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, barn må jo ofte få servert ting flere ganger for å like det. Husker at jeg ikke likte laks og ørret da jeg var i barneskolealder. Jeg måtte ikke spise hele fileten, men jeg måtte smake litt, og det ble ikke laget noe annet til meg. Til slutt ble jeg lei av å bare spise potet og brokkoli når vi hadde laks, og spiste hele fileten. Som voksen elsker jeg fisk og det er jo kjempesunt, hadde vært kjipt om jeg aldri hadde blitt presset ut av komfortsonen :) 

Anonymkode: 3f395...3e9

• Liker 19
Skrevet

Om det er en ting som finnbiff - ja, du er for streng.

Om det er fisk generelt, eller grønnsaker generelt - da er det greit. 

Anonymkode: 7e69b...7d2

Gjest Sugar Plum Fairy
Skrevet

Jeg lager mat jeg mener de BURDE like(!), men ikke feks retter med chili og sånt. Jeg lager vanlige, norske middager og så spiser de det de liker av det. Det varierer jo hele tiden. Det er ingen av de som konsekvent ikke har likt noe i åresvis, nå spiser de løk til og med😁

Skrevet

Det spørs hvordan du ser på det. Jeg lager svært sjelden alternativ middag til barna, de må spise det samme som oss, men det er alltid minst én ingrediens barna liker, selv om de ikke nødvendigvis liker alt. Som voksen får man alltid mat man liker, hver eneste dag, og det synes jeg godt man kan tenke litt på og ta litt hensyn til barna uten at det betyr at man tilbyr to middager hver gang det er noe de ikke synes er godt. At det finnes NOE på middagsbordet barna kan spise er viktig for meg, men så er jeg opptatt av at middagene også skal være hyggelige og at barna skal bli mette.

• Liker 17
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør ikke alltid det, og venninnen min mener jeg er slem. Jeg vet at 3 åringen ikke liker finnbiff, men lager det innimellom. Tenker at en vakker dag spiser han den, men nå får han gå fra bordet etter å ha smakt, så har vi heller en tidlig kveldsmat. 

Er jeg slem?

Nei, du er smart!

Mine får beskjed at alt må smakes på mange ganger før de får si «liker ikke». Det har ført til at de etter hvert har begynt å like det likevel😅

Anonymkode: 7456f...739

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en ting som finnbiff - ja, du er for streng.

Om det er fisk generelt, eller grønnsaker generelt - da er det greit. 

Finnbiff er da heeelt vanlig mat, ikke sterk eller løk eller noe. 

ts

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Arkana skrev:

Det spørs hvordan du ser på det. Jeg lager svært sjelden alternativ middag til barna, de må spise det samme som oss, men det er alltid minst én ingrediens barna liker, selv om de ikke nødvendigvis liker alt. Som voksen får man alltid mat man liker, hver eneste dag, og det synes jeg godt man kan tenke litt på og ta litt hensyn til barna uten at det betyr at man tilbyr to middager hver gang det er noe de ikke synes er godt. At det finnes NOE på middagsbordet barna kan spise er viktig for meg, men så er jeg opptatt av at middagene også skal være hyggelige og at barna skal bli mette.

Signerer

Anonymkode: 77e75...603

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener barn bør utfordres litt på hva de liker. Jeg lager mat de liker flere ganger i uken. Andre ganger lager jeg mat som jeg selv liker. Også dette flere ganger i uken. Hvis de har sterke meninger om noe, prøver jeg å unngå det. Men da snakker jeg om barn som er generelt glade i middagsmat, og jeg har sjelden hatt problemer med selektiv spising hos noen av dem.

Skrevet

Jeg lager ikke mat hvor barna ikke liker hovedingrediensen. Lager for eksempel aldri ørret fordi det liker ikke jeg, selv om resten av familien liker det. Hadde vært urettferdig gjort av meg å forvente at barna skal spise tilbehør til middag når jeg selv aldri hadde ville gjort det. Om jeg vil ha noe jeg vet barna ikke liker så tar jeg det en dag de er på overnattingsbesøk. 

Anonymkode: ef0be...dc6

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Arkana skrev:

Slik tenker jeg også. 

• Liker 1
Skrevet

At barn må smake ting er selvsagt viktig. Barns smak kan endre seg, det er jo greit nok, og å utfordre smaken sin bør de oppmuntres til. Men likevel: man må respektere at også barn har følelser og oppfatninger om maten, og det finnes ting som byr dem i mot selv om de er "bare" er små mennesker. I noen tilfeller mener jeg faktisk at det burde lages ekstra mat til barnet. Ikke en helt egen middag, men kanskje en ekstra ingrediens som gjør at barnet slipper å spise bare potetmos. 

Anonymkode: 406ff...bcd

• Liker 3
Skrevet

Nope, aldri gjort. Nå er de tenåringer, og de spiser det aller meste jeg lager. Han ene liker ikke avokado, og han andre liker ikke ananas. Så det klarer vi å jobbe rundt.

Det var middager de ikke spiste ganske så lenge som nå er favoritten deres. Unger må bli vant til smaker, det er ikke alt som automatisk faller i smak. I det siste har de til og med begynt å spise litt sopp, selv om de ikke har vært så veldig glad i det før.

Jeg mener fast bestemt at barn som hele tida får styre selv hva de spiser, og aldri vil eller tør prøve noe nytt kommer til å fortsette med å være kresne i matveien. 

Anonymkode: 4e9a8...b8c

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Arkana skrev:

Gjør man? Jeg lager av og til mat som jeg synes er helt middels, enten fordi det er sunt eller fordi det er en favoritt hos ungene. Jeg utfordrer meg selv, og jeg utfordrer ungene. Vi bytter litt på hvem som lager middag hos oss - den som lager bestemmer hva det blir. Vi andre spiser. Man må ikke spise opp alt om man ikke liker det, men man må smake.

Bare god stemning rundt bordet, og både barn er voksne er åpne for at det går an å ombestemme seg og lære seg å like nye ting. 

Anonymkode: 69885...f07

• Liker 18
Skrevet

Absolutt ikke. Men i de tilfellene der vi ikke tror barnet er så begeistret for middagen, så vanker det gjerne dessert her, hvis hele porsjonen blir spist opp. Ikke ellers.

Anonymkode: 40bf1...0bd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og han andre liker ikke ananas

Hva er galt med han? :P 😄
Neida, ananas er godt det, enkelte steder.. Vil aldri forstå meg på de som klarer putte det på pizza da men... 
Kald ananas er  ❤️

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener fast bestemt at barn som hele tida får styre selv hva de spiser, og aldri vil eller tør prøve noe nytt kommer til å fortsette med å være kresne i matveien. 

Jeg lar være å spise ting som sikkert er godt fordi det aldri kunne falle meg inn å spise det.. Det meste av (ekkel) sjømat går inn under den kategorien.. Reker er greit. Fisken hører hjemme i havet, og alt som er inne i skjell er inni der av en grunn. 

Skrevet

Jeg lager den maten jeg mener han skal spise. Hadde han bestemt middagen ville det blitt pølser og kjøttkaker daglig. 
Så, fisk av alle slag, pastasaus, lapskaus, viltkjøtt, og annen vanlig norsk mat blir servert. Han spiser litt av alt, og spiser han ikke, så gjør han det kanskje neste gang. Sterkt kryddret mat, blodig biff, og annen lite barnevennlig mat slipper han å spise. 
Jeg tvinger han aldri til å smake, han smaker det han vil, og han spiser det meste. 3 år.

Anonymkode: 0b2d0...c21

• Liker 1
Skrevet

Det er fint mulig å både utfordre barna og legge til rette for at de smaker på all slags mat og samtidig sørge for at de finner noe de liker på middagsbordet de aller fleste dager. 

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnbiff er da heeelt vanlig mat, ikke sterk eller løk eller noe. 

ts

Jeg liker finnbiff, veldig godt. Men det gjør ikke barnet ditt.

Om barnet spiser kjøttdeig, kylling, svin, og annet. Men av en eller annen grunn ikke liker finnbiff etter å ha smakt på det ett-par ganger. Da serverer du ikke finnbiff.

Så her er jeg enig med venninna di. Det er slemt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...