AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Trenger å spare veldig. Hva er den beste måten til å få dette til å gå rundt nå? Ser noen gamle tråder, men priser etc endrer seg jo. Går utfra at Trump på kiwi er veien? Poteter elsker jeg så det er bra, gulrot, løk og tomatsaus. Bønner? Hvor bør jeg kjøpe bønner? Noen ting; Tåler ikke havregryn/grøt Vil ikke spise knekkebrød Trenger ikke å spise kjøtt så ofte, men jeg bryr meg om dyrevelferd Anonymkode: 6d697...4ce
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Jeg spiser for 1000kr i mnd. Går mye i egg, frosne grønnsaker, nøtter, kikerter, linser, bønner og kikerter (fra utenlandske butikker), hjemmebakt brød, Kylling og svinekjøtt deig, laks fra fp, yoghurt med frokostblanding og frø, ris, fullkornspasta og potet. Anonymkode: 182f0...17d
Million Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Trump? 😄 En riking som han går nok ikke på Kiwi! Ja, Trumf poeng er godt å ta med seg, men det er jo ikke rabatt du får der og da i kassen, men bonus du opparbeider deg på en Trumf-konto. Jeg hadde aldri klart meg på 250,- kr på en uke. Da hadde det blitt mye brødmat i så fall. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Kjøp tørkede bønner, linser og annen billig mat på eksotisk marked/innvandrerforretninger. Bak brød selv. Sjekk tilbud og hamstre. Lag stor middag og frys ned. https://www.matsentralen.no/motta-mat Anonymkode: 0c942...29b
Brunhilde Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Bønner er vel ofte billigst hvis du kjøper tørket i innvandrerbutikk. Jeg tenker at det er bra at du kan klare deg uten kjøtt, det er en fin måte å spare på. Du må rett og slett se etter tilbud og velge butikk etter pris. Kiwi, Rema1000 og Xtra er vel de billigste alternativene. Grønnsaker er forholdsvis billig, det samme er butikkenes egne merker. Det smarteste er vel å skrive ned hva man har bruk for i løpet av en uke, og så sjekke hva dette vil koste. Jeg er enig med de som foreslår å bake brød. 1 dansk rugbrød (det er mitt foretrukne brød) koster ca 50 kroner i butikk, når jeg kjøper en ferdig pose til å bake selv så betaler jeg kanskje 30 kroner og får to brød. Lag gryter og supper, det er lett å lage mye til en billig penge og da kan du dele opp i porsjoner og fryse ned. Kyllingsuppe med lårfilet, krydder etter smak (men jeg må ha chili med), kokosmelk, litt sitronsaft, kyllingbuljong (terming + 1/2 liter vann) og masse grønnsaker og kikerter rundet av med en fløtesvkett er middag i 3-4 dager for meg og det er billig mat. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Du kan ikke leve på 1000 kroner i måneden. De som sier det, fører ikke regnskap, eller gjør det bare sånn halvveis, eller får mat utenom, eller så juger de rett og slett. 1500-1800 kan gå, hvis du er kvinne, ikke det minste kresen, kan lage mat, har oppbevaringsplass og utstyr, er prisbevisst og har tid til å jakte tilbud. Hvis du skal spare veldig, må du kutte andre steder. Hvis du ikke kan kutte andre steder, må du ha hjelp utenfra. NAV eller Frelsesarmeen er riktig instans, litt avhengig. Anonymkode: 60124...965 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser for 1000kr i mnd. Går mye i egg, frosne grønnsaker, nøtter, kikerter, linser, bønner og kikerter (fra utenlandske butikker), hjemmebakt brød, Kylling og svinekjøtt deig, laks fra fp, yoghurt med frokostblanding og frø, ris, fullkornspasta og potet. Anonymkode: 182f0...17d Mange gode tips her! Takk. Tørkede bønner og linser blir vel enda billigere. Eneste er at selv etter 10 timers bløtlegging av kikerter får jeg luft i magen. Så kjøper gjerne i boks av de. Skjer ikke med andre typer bønner.. kan jo også spire tørkede bønner kanskje Anonymkode: 6d697...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke leve på 1000 kroner i måneden. De som sier det, fører ikke regnskap, eller gjør det bare sånn halvveis, eller får mat utenom, eller så juger de rett og slett. 1500-1800 kan gå, hvis du er kvinne, ikke det minste kresen, kan lage mat, har oppbevaringsplass og utstyr, er prisbevisst og har tid til å jakte tilbud. Hvis du skal spare veldig, må du kutte andre steder. Hvis du ikke kan kutte andre steder, må du ha hjelp utenfra. NAV eller Frelsesarmeen er riktig instans, litt avhengig. Anonymkode: 60124...965 1000 kr går absolutt om man tar billige valg og ikke tar seg råd til "dyrere" ting som kjøtt, fisk, mye fersk frukt og grønt, osv. Det avhenger selvfølgelig også av at du handler på tilbud når det er gode tilbud. Bruker du en frokostblanding som koster 40 kr til normalt og du får den på salg til 20 kr så kjøper du 3 stk. Den måneden bruker du kanskje 1040 kr, men de to neste månedene 1920 kr istedenfor og dermed kan få råd til å f.eks. kjøpe deg en sjokolade eller en avokado. Jeg er student så dette er ikke noe jeg planlegger å gjøre for resten av livet, men når man ikke har overskudd til å jobbe ved siden av master så er det en utmerket måte for å få studielånet til å strekke til Anonymkode: 7bb3f...b91 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 24 minutter siden, Million skrev: Trump? 😄 En riking som han går nok ikke på Kiwi! Ja, Trumf poeng er godt å ta med seg, men det er jo ikke rabatt du får der og da i kassen, men bonus du opparbeider deg på en Trumf-konto. Jeg hadde aldri klart meg på 250,- kr på en uke. Da hadde det blitt mye brødmat i så fall. Haha ser det ble litt feil måte å skrive det på! Ble komisk 😁 Trump på kiwi liksom haha Anonymkode: 6d697...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1000 kr går absolutt om man tar billige valg og ikke tar seg råd til "dyrere" ting som kjøtt, fisk, mye fersk frukt og grønt, osv. Det avhenger selvfølgelig også av at du handler på tilbud når det er gode tilbud. Bruker du en frokostblanding som koster 40 kr til normalt og du får den på salg til 20 kr så kjøper du 3 stk. Den måneden bruker du kanskje 1040 kr, men de to neste månedene 1920 kr istedenfor og dermed kan få råd til å f.eks. kjøpe deg en sjokolade eller en avokado. Jeg er student så dette er ikke noe jeg planlegger å gjøre for resten av livet, men når man ikke har overskudd til å jobbe ved siden av master så er det en utmerket måte for å få studielånet til å strekke til Anonymkode: 7bb3f...b91 jeg tror fortsatt de juger. Har ennå ikke sett ett eneste troverdig budsjett. Anonymkode: 4afc5...644 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp tørkede bønner, linser og annen billig mat på eksotisk marked/innvandrerforretninger. Bak brød selv. Sjekk tilbud og hamstre. Lag stor middag og frys ned. https://www.matsentralen.no/motta-mat Anonymkode: 0c942...29b Takk for tips 😊 Anonymkode: 6d697...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 31 minutter siden, Brunhilde skrev: Bønner er vel ofte billigst hvis du kjøper tørket i innvandrerbutikk. Jeg tenker at det er bra at du kan klare deg uten kjøtt, det er en fin måte å spare på. Du må rett og slett se etter tilbud og velge butikk etter pris. Kiwi, Rema1000 og Xtra er vel de billigste alternativene. Grønnsaker er forholdsvis billig, det samme er butikkenes egne merker. Det smarteste er vel å skrive ned hva man har bruk for i løpet av en uke, og så sjekke hva dette vil koste. Jeg er enig med de som foreslår å bake brød. 1 dansk rugbrød (det er mitt foretrukne brød) koster ca 50 kroner i butikk, når jeg kjøper en ferdig pose til å bake selv så betaler jeg kanskje 30 kroner og får to brød. Lag gryter og supper, det er lett å lage mye til en billig penge og da kan du dele opp i porsjoner og fryse ned. Kyllingsuppe med lårfilet, krydder etter smak (men jeg må ha chili med), kokosmelk, litt sitronsaft, kyllingbuljong (terming + 1/2 liter vann) og masse grønnsaker og kikerter rundet av med en fløtesvkett er middag i 3-4 dager for meg og det er billig mat. Takk for svar og råd! 😊 Jeg lager egne brød nå, men bare ikke gått for billig mel enda. Her kan jeg spare en del. Og bønner liker jeg godt Anonymkode: 6d697...4ce
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #13 Skrevet 29. august 2020 On 8/27/2020 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Du kan ikke leve på 1000 kroner i måneden. De som sier det, fører ikke regnskap, eller gjør det bare sånn halvveis, eller får mat utenom, eller så juger de rett og slett. 1500-1800 kan gå, hvis du er kvinne, ikke det minste kresen, kan lage mat, har oppbevaringsplass og utstyr, er prisbevisst og har tid til å jakte tilbud. Hvis du skal spare veldig, må du kutte andre steder. Hvis du ikke kan kutte andre steder, må du ha hjelp utenfra. NAV eller Frelsesarmeen er riktig instans, litt avhengig. Anonymkode: 60124...965 Enig med deg. Aldri sett noen klare å ha noe i nærheten av et sunt kosthold over tid med et slik budsjett. Å klare det i et par uker i nøden er en ting, man har gjerne basisvarer etc, det er noe annet når det er snakk måneder og år. Anonymkode: dafb0...7e7 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #14 Skrevet 29. august 2020 Som student brukte jeg 1200 i måneden på dagligvarer, dvs ikke bare mat inngår der, men også dagligvarer som dopapir osv. Det gikk helt fint å leve sunt på det budsjettet, men jeg spiste mye knekkebrød og hadde alltid havregrynsgrøt til frokost. Men ellers er bønner og linser bra valg. Hvis man lager gryterett på hakkede tomater, noen grønnsaker og bønner eller linser, har man veldig billig og næringsrik middag f.eks. Anonymkode: 06dcd...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #15 Skrevet 29. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Aldri sett noen klare å ha noe i nærheten av et sunt kosthold over tid med et slik budsjett. Å klare det i et par uker i nøden er en ting, man har gjerne basisvarer etc, det er noe annet når det er snakk måneder og år. Anonymkode: dafb0...7e7 Jag levde under fattigdomsgrensa i 5 år og hadde da ca 800 kr i måneden til mat. Det gikk på ett vis selv om jeg måtte spise mye ensformig ( og i perioder spiste jeg kun annenhver dag og ofte kun ett måltid den dagen for å få det til å gå rundt ). Anonymkode: fb7e1...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #16 Skrevet 29. august 2020 Følg Fattigstudent på Instagram og last ned appen «sulten» for inspo til masse billige og enkle middager! Ellers er sei en billig og god fisk. I frysedisken på rema 1000 får du sei i blokk til under 20 kroner for 400 gram. Jeg synes det er veldig godt både i gryter og stekt i ovnen, i tillegg til å inneholde mye som er bra for kroppen. Et tips kan jo være å spørre folk/legge ut på Facebook om folk har frukt og bær nå i høst de ikke får plukket selv? Samboeren min og jeg plukket 30 kg. epler i to eplehager for to år siden. Har fortsatt eplesyltetøy og presset saft igjen 😍 helt nydelig! Anonymkode: 1c6d8...af3 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #17 Skrevet 29. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jag levde under fattigdomsgrensa i 5 år og hadde da ca 800 kr i måneden til mat. Det gikk på ett vis selv om jeg måtte spise mye ensformig ( og i perioder spiste jeg kun annenhver dag og ofte kun ett måltid den dagen for å få det til å gå rundt ). Anonymkode: fb7e1...9d6 Ja, det er jo det jeg sier... At det ikke går an å ha et normalt sunt kosthold på det nivået. Anonymkode: dafb0...7e7 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Skrevet 29. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det jeg sier... At det ikke går an å ha et normalt sunt kosthold på det nivået. Anonymkode: dafb0...7e7 Ser at jeg nok postet innlegget litt for fort. Jeg mente at jeg var enig med deg Det går på ett vis, men det er ikke sunt i lengden Anonymkode: fb7e1...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #19 Skrevet 29. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med deg. Aldri sett noen klare å ha noe i nærheten av et sunt kosthold over tid med et slik budsjett. Å klare det i et par uker i nøden er en ting, man har gjerne basisvarer etc, det er noe annet når det er snakk måneder og år. Anonymkode: dafb0...7e7 Jeg har spist for rundt 1000 kr i 4 år nå. Tar ingen vitamintilskudd. Har ingen mangelsykdommer, samt en sunn og sterk kropp. Er normalvektig og går ikke ned eller opp i vekt. Går heller ikke rundt sulten, så det er nok mat for min kropp. Frukt og grønt, nok fiber og proteiner får jeg i meg også. Det aller meste lages av rene råvarer, uten tilsatt salt og sukker. Så jo, det går an å spise sunt og nok på et så stramt budsjett Anonymkode: 182f0...17d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #20 Skrevet 29. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spist for rundt 1000 kr i 4 år nå. Tar ingen vitamintilskudd. Har ingen mangelsykdommer, samt en sunn og sterk kropp. Er normalvektig og går ikke ned eller opp i vekt. Går heller ikke rundt sulten, så det er nok mat for min kropp. Frukt og grønt, nok fiber og proteiner får jeg i meg også. Det aller meste lages av rene råvarer, uten tilsatt salt og sukker. Så jo, det går an å spise sunt og nok på et så stramt budsjett Anonymkode: 182f0...17d Kom med et budsjett og en ukesmeny er du snill, jeg tror det ikke før jeg får se det.... 😉 (Jeg vet at man kan overleve på 250 pr uke hvis man må for en periode, men vil gjerne se et sunt, godt og variert kosthold som det er greit å holde seg til over tid). bare kaffen min koster 160 kr. pr uke 😁 Anonymkode: baa43...9f2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå