Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Har prøvd å sette meg inn i og regne ut poengene mine, men skjønner fint lite. Er sykepleier i bunnen og har en videreutdanning (60 studiepoeng). Ønsker å søke meg inn på en ny videreutdanning neste høst. Der var poenggrensen i år 39,16 i ordinær kvote. For det første, noen som har en formening om 39,16 er mye? Og hva er det jeg skal ta med når jeg regner poeng? Er videreutdanningen jeg allerede har verdt noe når jeg regner ut poengene?

Hilsen forvirret sykepleier🤷‍♀️

Anonymkode: dd69c...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Karakterkalkulatoren kan du se på. 39 i ordninær kvote er ikke mye.

Endret av Kalmie
Skrevet

Du finner alt av regler og poengberegning på samordna opptak sine sider, hvis det er en videreutdanning som går gjennom dem?

Hvis det er en videreutdanning hvor søknadsprosessen går utenom samordna opptak må du sjekke poengberegningen som brukes, og sette den opp mot dine data. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊

Har prøvd å sette meg inn i og regne ut poengene mine, men skjønner fint lite. Er sykepleier i bunnen og har en videreutdanning (60 studiepoeng). Ønsker å søke meg inn på en ny videreutdanning neste høst. Der var poenggrensen i år 39,16 i ordinær kvote. For det første, noen som har en formening om 39,16 er mye? Og hva er det jeg skal ta med når jeg regner poeng? Er videreutdanningen jeg allerede har verdt noe når jeg regner ut poengene?

Hilsen forvirret sykepleier🤷‍♀️

Anonymkode: dd69c...82f

La meg si det enkelt. Hadde du over 3.0 i karaktersnitt på vgs ville du kommet inn, siden du får tilleggspoeng for tidligere utdannelse samt 8 alderspoeng.

Anonymkode: 88732...307

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg si det enkelt. Hadde du over 3.0 i karaktersnitt på vgs ville du kommet inn, siden du får tilleggspoeng for tidligere utdannelse samt 8 alderspoeng.

Men jeg tror det er karakterene fra bacheloren som teller. Så tror ikke det henger sammen med hvordan man regner ut poeng fra videregående. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Wilma89 skrev:

Men jeg tror det er karakterene fra bacheloren som teller. Så tror ikke det henger sammen med hvordan man regner ut poeng fra videregående. 

Det gir mening. Men samtidig gir det ikke mening at TS snakker om ordinærkvote o.O

Skrevet

Hvis du søker lokalt opptak til en videreutdanning (f.eks anestesi, operasjon, jordmor, intensiv, infeksjon e.l.) så har skolene egne beregningsregler for inntak. De ligger ganske likt, men kan variere noe fra skole til skole. Du kommer inn basert på karakterene fra bacheloren, evt annen utdanning, arbeidserfaring og alder. Sjekk f.eks poengutregning på denne linken https://www.hvl.no/studier/opptak/masterutdanningar/ Skal du søke via samordna opptak står det utredningsmetode på siden deres. 39,16 er ikke høyt via SO, men det er ganske høyt via lokalt opptak sin poengberegning. 

Anonymkode: 128a7...ccc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...