Gå til innhold

Arbeidsgiver som "beslaglegger" min fritid. Rett eller galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager langt innlegg men håper noen vet.

Jeg føler at det på min arbeidsplass er mye tull, "lureri" og dårlig planlegging.

Jobber 100 %, arbeidstid 7-15. Ble fortalt at jeg og flere andre de neste ukene skulle reise til en arbeidsplass i en annen kommune for montering av diverse.

Det er 2 timers kjøring, og vi begynner der kl 07, så må gå hjemmefra kl 05. Skal jobbe inn fredagen, slik at den blir fri.

Spurte sjefen om hvor mange uker dette dreide seg om, men det visste han ikke helt. Spurte også om hva arbeidstiden ville bli de ukene, slik at jeg visste ca når jeg var hjemme. Om vi skulle jobbe til kl 17, 18 eller 19 hver dag (pluss kjøring hjem), men det visste han heller ikke, og det måtte vi se an de forskjellige dagene.

Er dette lov? 

Skal sies at jeg og mine kone har flere barn som har div aktiviteter, og ingen familie eller barnevakter, slik at vi må håndtere alt selv. Vanskelig å få ting til å gå opp uten eksakte planer.

Altså, om jeg visste og hadde det skriftlig at jeg arb.tiden var til 19 hver dag + 2 t kjøring hjem, så måtte jeg og kona ta høyde for det og planlegge deretter. Da ville jeg jo også fått betalt for de timene.

Men om de ikke vet og bare vil se det an, så kan verken meg eller min kone planlegge noe i ukene fremover. Kanskje er jeg hjemme til 19, kanskje er jeg hjemme til 22.

Det føles som at de ved å gjøre det slik legger beslag på både min og min kones fritid, da alt egentlig må planlegges ut i fra at jeg ikke blir tilgjengelig på ettermiddag/kveld disse ukene, men at det kan hende jeg kommer hjem tidlig.

Jeg får ikke betalt for mer enn de timene jeg jobber, men om sjefen en dag bestemmer at idag slutter vi kl.17 og jeg er hjemme til kl 19, så har vi jo alikevel regnet med at jeg ikke er disponibel hjemme så tidlig og kona har måttet avlyse eller takke nei til å delta på ting hun må/vil gjøre pga jeg ikke får noen arbeidstid men sjefen vil se det an fra dag til dag. 

Skal det være sånn?

Anonymkode: f247a...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt du jobber utover en vanlig arbeidsdag, 7.5 timer er enten overtid eller avspasering. Hvis den nye arbeidshverdagen din ikke er i tråd med stillingsbeskrivelsen, så er det noe du bør ta opp med sjefen din eller fagforeningen din. Hvis arbeidsdagen din i praksis starter 05:00 og du er hjemme mellom 17-19:00, så har du jo 12-14 timers arbeidsdag, det er jo ikke forsvarlig.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det kontraktfestet at du skal jobbe mandag-fredag kl 07-15 så er det særlige regler for overtid som skal følges. 
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymkode: 21aac...6b6

Takk for svar. Har lest litt her men finner liksom ikke helt ut av det ift denne problemstillingen. Arbtiden min er 7-15, men jobber ofte overtid til feks 19 eller 21 pga ødelagte maskiner eller økt ordre osv.

Men her er det snakk om en planlagt reise i noen uker der vi liksom ikke får noe svar på hvor lenge vi skal jobbe, men må se det an de forskjellige dagene. Så dvs at vi må planlegge og gå ut ifra at jeg ikke er tilgjengelig hjemme på ettermiddag/kveld i det hele tatt og legge kabalen opp etter det, avlyse og avtale kjøring med andre osv. Også kan vi plutselig bli sendt hjem kl.17 alikevel. Så da føles det litt urettferdig, for da får jeg bare betalt til kl 17 mens kone og familie og meg selv har måttet si nei og legge om på ting fordi jeg kanskje ville kommt senere, om du forstår. Mener jeg burde hatt krav på å vite en fast tid, på en måte.

Skrevet
1 minutt siden, K.B. skrev:

Alt du jobber utover en vanlig arbeidsdag, 7.5 timer er enten overtid eller avspasering. Hvis den nye arbeidshverdagen din ikke er i tråd med stillingsbeskrivelsen, så er det noe du bør ta opp med sjefen din eller fagforeningen din. Hvis arbeidsdagen din i praksis starter 05:00 og du er hjemme mellom 17-19:00, så har du jo 12-14 timers arbeidsdag, det er jo ikke forsvarlig.

Det vet jeg. Men kan en arb giver si at den neste mnd har du reisejobb og jobber til alt ifra 17 - 20, det må du bare se an? Da legger de jo på en måte beslag på det som kunne vært min fritid de ukene, iom jeg ikke vet noen ting.

Skrevet

Er da mange som jobber ekstra timer mandag til torsdag for å ta ut fri på fredag. Og her er det vel bare snakk om en tidsbestemt periode?

Dere får ta høyde for at du er seint hjemme denne perioden.

Anonymkode: 15131...ab7

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange som jobber ekstra timer mandag til torsdag for å ta ut fri på fredag. Og her er det vel bare snakk om en tidsbestemt periode?

De som jobber ekstra timer man-tors, vet gjerne om det. Og får lønn for overtid. 

Og hvor lenge er en tidsbestemt periode? Når man takker ja til en jobb fra 7-15, skal all overtid diskuteres og avtales med arbeidstaker. Så enkelt er det. 

Skrevet

Ja, det er det. Men jeg lurer på om sjefen har lov til å pålegge oss en "vent å se" arbeidstid over flere uker?

Er ikke første gang dette skjer, det skjer ganske ofte, og jeg synes ikke det er riktig.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg. Men kan en arb giver si at den neste mnd har du reisejobb og jobber til alt ifra 17 - 20, det må du bare se an? Da legger de jo på en måte beslag på det som kunne vært min fritid de ukene, iom jeg ikke vet noen ting.

Nei, det kan ikke arbgiver si, i så fall skal du ha lønn for de timene du blir satt opp. Dette må du ta opp og dette må dere bli enige om! 

Skrevet

For å forklare det litt bedre. 

Jeg får beskjed om at den neste mnd skal jeg jobbe borte, og at jeg vil være ferdig med arbdagen innen kl.19 og da hjemme til kl.21.

Min kone må da si nei til eller la være å skrive seg opp på feks ekstravakter, men siden jeg får såpass mange overtidstimer, så gjør ikke det noe. Men så viser det seg at jeg er ferdig 2 timer tidligere hver dag, og derfor hjemme to timer tidligere. Min kone kunne da fint ha klart å tatt de vaktene om vi hadde visst det, jeg får to timer mindre betalt enn påregnet hver dag pluss at min kone har sagt nei til 4 vakter. Da taper vi jo mange, mange tusen på.at jeg ikke vet min arbtid den neste mnd. 

Er det rett og lov?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nei, det kan ikke arbgiver si, i så fall skal du ha lønn for de timene du blir satt opp. Dette må du ta opp og dette må dere bli enige om! 

Ja, om jeg hadde fått det så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt, men når jeg ikke får det så føler jeg at det blir feil.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om jeg hadde fått det så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt, men når jeg ikke får det så føler jeg at det blir feil.

Men du må jo si fra! 

Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Men du må jo si fra! 

Har gjort det, men de sier bare at det er vanlig praksis. Og jeg finner ikke noe sånn i loven om de har lov til det, som jeg kan vise de. Er ikke så god til å lese sånne lover 😊 De andre på jobb bryr seg ikke om de vet arb tid eller ikke for de har ikke familie og forpliktelser 

Skrevet

Snakk med tillitsvalgt?

Anonymkode: 00c08...9df

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har gjort det, men de sier bare at det er vanlig praksis. Og jeg finner ikke noe sånn i loven om de har lov til det, som jeg kan vise de. Er ikke så god til å lese sånne lover 😊 De andre på jobb bryr seg ikke om de vet arb tid eller ikke for de har ikke familie og forpliktelser 

Det er feil, har du arbeidskontrakt da? Hva sier den? 

Skrevet

Hva står det i arbeidskontrakten din om arbeidssted? Om det står presisert at arbeidssted er ett visst sted/kontor/område, og denne reisejobben faller utenfor dette området vil jeg tro at reisetid kan delvis betraktes som arbeidstid. Da er det i så fall reisetiden fra spesifisert arbeidssted i kontrakt, til faktisk arbeidsplass som skal regnes som arbeidstid. Altså ikke fra hjemadresse.

Anonymkode: 10d8d...817

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Det er feil, har du arbeidskontrakt da? Hva sier den? 

Der står det arbeidstid 7-15 og at noe overtid må påregnes.

Har snakket med tillitsmannen også, men ham syntes det fungerte fint sånn for han sin del, om det var lov eller ikke visste han ikke. 

Føler bare det er meg som er vanskelig. Jeg pleier alltid å si ja, men kona har vært lei lenge over hvordan de styrer på på jobben min og denne ganga ble hun mildt sagt rasende forbanna. Hun sa at jeg kunne bare være så dum å lot dem bruke tiden min som de ville, men hun finner seg ikke i at de skal legge beslag på hennes tid og planer lenger. Hvis jeg skal på en slik reisejobb mener hun at jeg har krav på forhåndsavtalt arbeidstid i den perioden, slik at vi vet.

Skrevet

Hva står det i arbeidskontrakten din om arbeidssted? Om det står presisert at arbeidssted er ett visst sted/kontor/område, og denne reisejobben faller utenfor dette området vil jeg tro at reisetid kan delvis betraktes som arbeidstid. Da er det i så fall reisetiden fra spesifisert arbeidssted i kontrakt, til faktisk arbeidsplass som skal regnes som arbeidstid. Altså ikke fra hjemadresse.

Anonymkode: 10d8d...817

Arbeidsstedet ligger 2 min fra huset mitt og det står oppført i kontrakten at det er møteplass. 

Vet ikke om det blir regnet som arb eller reisetid, men vi får betalt for tiden det tar å reise, så den saken er grei.

Er den "vet ikke, vi ser det an hvor lenge det blir" arbeidstiden min på denne (og mange andre) reiser jeg sliter med.

Skrevet

I utgangspunktet kan arbeidsgiver i tråd med lovverket velge fysisk arbeidssted, så man kommer som regel ikke noen vei med å argumentere mot lang reisevei. Unntaket er der dere evt. har en tariffavtale som har andre bestemmelelser vedrørende arbeidssted. 

Når det gjelder overtid kan det være juridisk vanskelig. Du skal selvsagt ha betalt for overtid fra dag til dag, men arbeidsgiver har faktisk ikke lov til å planlegge bruk av overtid, så det kan hende at det er derfor h*n er så diffus rundt det. Reglene for overtid tilsier at det skal være et behov som har oppstått på grunn av noe uforutsett, så dersom arbeidsgiver planlegger for overtid en måned i strekk, så ville han ikke fulgt lovverket

Anonymkode: b15f8...a5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...