Gå til innhold

Andre som sliter med dødsangst og eksistensiell angst i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert hormonene som gjør det, ikke vet jeg. Er i alle fall blitt veldig mye mer plaget av denne typen angst etter at jeg ble gravid. Tenker på hvor lite som skal til for at alt skal gå galt. At jeg allerede sannsynligvis har brukt opp over 1/3 av livet mitt og har sikkert maks 60 år igjen, hvis jeg er heldig. At det er helt forferdelig å tenke på at man lever også dør man og blir borte og slutter å ha en bevissthet og får aldri være med på noe noensinne igjen. At vi eksisterer bare et lite øyeblikk i evigheten og resten av tiden er vi ingenting. Noen sier at det blir som før du ble født, men det hjelper meg ikke.

Disse tankene dukker opp mange mange ganger om dagen og jeg får et sånt sug i magen av redsel, helt forferdelig :( Og da tenker jeg bare på meg selv og at jeg skal dø, har ikke kapasitet til å tenke på alle andre som også skal dø og som rundt omkring i verden dør før de skulle av allslags unødvendige og unngåelige grunner, eller sykdom og ulykker osv. Tror jeg holder på å bli sprø.

Anonymkode: 3ed89...f71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som tvangstanker? Ufrivillige tanker som bare kommer kastet på en og medfører sterk angst, tankekjør og en uutholdelig trang til å gjøre noe med det eller «finne ut av det». Jeg utviklet tvangstanker i svangerskapet, om et litt annet «tema» enn deg. Dessverre skjønte jeg ikke hva det var slik at det fikk utvikle seg fritt, og eskalerte totalt etter fødsel. Er helt frisk i dag, men det tok mange måneder med intensiv terapi! 
Sier ikke dette for å skremme deg, selvom det kanskje ser sånn ut😅 Mer for å illustrere at du må ta det på alvor, og snakke med noen! 
Og, mitt beste tips - når slike tanker kommer, si til deg selv «der kom det en slik tanke igjen ja», og la den bare surre og gå i bakhodet mens du gjør andre ting. Ikke gi den noe oppmerksomhet, samme hvor skremmende eller påtrengende den er, da lærer du bare hjernen din at dette er viktige tanker og du får flere og flere. Mindfullness!

Anonymkode: 355af...443

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...