AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #21 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Valget din søster har er å fortsette å bo der et styre lager problemer, eller gjøre en innsats selv og forsøke å løse noen av problemene. Hva slags problemer du viser til er usikkert, men det kan helt klart være en tung jobb å forsøke å rette opp andres feil. Men noe personlig ansvar for feil andre har gjort vil hun ikke få. Anonymkode: c2d63...b1a Sikker på det? Anonymkode: 07f52...b8c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #22 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig er det et stort ansvar, og man bør tenke seg om. Men velger man å bo i et borettslag er det altså noen som må ta dette ansvaret. Man kan ikke skylde på andre hvis man ikke er villig til å gjøre en innsats selv. Anonymkode: c2d63...b1a I vårt borettslag gjør styret en elendig jobb. Det er dårlig vedlikehold, alvorlige klager som blir ignorert osv. Så la oss si at noen ønsker å sitte i styret, men det er jo lite smart fordi de eventuelle nye medlemmene får ansvar for alle feilene det gamle styret har gjort. Anonymkode: 07f52...b8c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #23 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sikker på det? Anonymkode: 07f52...b8c Man må være uaktsom, det vil si ha gjort en feil man kan lastes for. Man kan vanskelig lastes for noe andre har gjort. Det finnes flere lettleste artikler om dette. Anonymkode: c2d63...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #24 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man må være uaktsom, det vil si ha gjort en feil man kan lastes for. Man kan vanskelig lastes for noe andre har gjort. Det finnes flere lettleste artikler om dette. Anonymkode: c2d63...b1a Link? ☺️ Anonymkode: 07f52...b8c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #25 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Link? ☺️ Anonymkode: 07f52...b8c Vet ikke hvordan jeg setter inn linker her.. (kan du forklare?), men se på huseierne.no, usbl.no og eiendomsadvokat.no Anonymkode: c2d63...b1a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #26 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke hvordan jeg setter inn linker her.. (kan du forklare?), men se på huseierne.no, usbl.no og eiendomsadvokat.no Anonymkode: c2d63...b1a Det er bare å lime inn lenken: https://www.vg.no/ Anonymkode: 8fcbf...f9a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #27 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vet ikke hvordan jeg setter inn linker her.. (kan du forklare?), men se på huseierne.no, usbl.no og eiendomsadvokat.no Anonymkode: c2d63...b1a Mm? 🙂 Anonymkode: 07f52...b8c
SPOCA Skrevet 9. april 2021 #28 Skrevet 9. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Noen er kanskje redde for å være med pga det personlige ansvaret? De bryr seg, men de tør ikke. Anonymkode: 07f52...b8c Og? For meg er dette rett og slett et ekstremt egoistisk argument. Så da er det liksom bedre at andre tar det ansvaret? Da spør jeg: hvis man ikke kan bidra: hvorfor bosetter man seg i et borettslag? Hvorfor er det greit å skyve over det ansvaret over på andre? Jeg har nå sittet i tre perioder. Jeg kunne egentlig tenkt meg å tre ut av styret. Men fordi ingen vil stille blir det nok en periode til, med to nye år. Og det er egentlig helt greit, jeg liker å bidra. MEN, hvorfor er det mer greit at jeg må ta på meg dette personlige ansvaret enn andre? Sorry, men jeg kjenner at slike holdninger provoserer meg. Det er gjerne de samme som klager over styret og hvordan ting blir drevet, som selv ikke ønsker å bidra til nettopp styreverv eller andre aktiviteter som krever noe som helst av andelseierne. Og i etterkant sitter man gjerne og klager over at ting ikke ble akkurat som man selv ville. Hvis man ikke er beredt til å stille i styre og stell, og heller ikke møter opp på generalforsamling: slutt og klag. Endret 9. april 2021 av SPOCA 3
SPOCA Skrevet 9. april 2021 #29 Skrevet 9. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): I vårt borettslag gjør styret en elendig jobb. Det er dårlig vedlikehold, alvorlige klager som blir ignorert osv. Så la oss si at noen ønsker å sitte i styret, men det er jo lite smart fordi de eventuelle nye medlemmene får ansvar for alle feilene det gamle styret har gjort. Anonymkode: 07f52...b8c Nei, man får ikke ansvar for alle feilene det gamle styret har gjort. Man sørger selvfølgelig for god protokollføring og viser til hva det gamle styret har gjort feil, om så har skjedd. Jeg sitter selv i et styre der borettslaget nå er veldrevent, men som ikke var like veldrevent tidligere. Jeg får selvfølgelig ikke ansvaret for en del av de feilene som ble gjort særlig på 90- og tidlig 00-tall. Det sørger man å ha med i styreprotokoller og årsberetningene. Endret 9. april 2021 av SPOCA 1
spektralkatt Skrevet 9. april 2021 #30 Skrevet 9. april 2021 For å svare på spørsmålet.ja, det finnes lovverk som borettslaget skal følge. Husker ikke hva loven hetter nå, men du finner nok ut av det med Google. Du finner sikkert masse artikler og, diverse saker fra domstolene som har skapt presidens for praksis i borettslag, det er bare å søke litt rundt. Det er veldig viktig, og lurt å kjenne til lovene som regulerer boformen din. Det vil gjøre at du både ver mer hva du kan vente og kreve, og hva du kan bidra med som beboer.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #31 Skrevet 9. april 2021 SPOCA skrev (7 timer siden): Nei, man får ikke ansvar for alle feilene det gamle styret har gjort. Man sørger selvfølgelig for god protokollføring og viser til hva det gamle styret har gjort feil, om så har skjedd. Jeg sitter selv i et styre der borettslaget nå er veldrevent, men som ikke var like veldrevent tidligere. Jeg får selvfølgelig ikke ansvaret for en del av de feilene som ble gjort særlig på 90- og tidlig 00-tall. Det sørger man å ha med i styreprotokoller og årsberetningene. Tusen takk! Anonymkode: 07f52...b8c
SPOCA Skrevet 9. april 2021 #32 Skrevet 9. april 2021 (endret) spektralkatt skrev (7 timer siden): For å svare på spørsmålet.ja, det finnes lovverk som borettslaget skal følge. Husker ikke hva loven hetter nå, men du finner nok ut av det med Google. Du finner sikkert masse artikler og, diverse saker fra domstolene som har skapt presidens for praksis i borettslag, det er bare å søke litt rundt. Det er veldig viktig, og lurt å kjenne til lovene som regulerer boformen din. Det vil gjøre at du både ver mer hva du kan vente og kreve, og hva du kan bidra med som beboer. Man finner borettslagsloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 Evt her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/burettslagslova/id439595/ AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk! Anonymkode: 07f52...b8c Bare hyggelig. Forøvrig, se her: https://www.eiendomsadvokater.no/lover/borettslagsloven/ Sitat Erstatningsansvar i borettslaget (Kapittel XII) Et styremedlem, en forretningsfører, gransker eller andelseier som forsettlig eller uaktsomt volder tap for borettslaget, kan bli erstatningsansvarlig. For at ovennevnte personer skal kunne bli erstatningsansvarlig, må det påvises et økonomisk tap og det må være en årsakssammenheng mellom det økonomiske tapet og den forsettlige eller uaktsomme handlingen. Med andre ord: det skal godt gjøres å skulle stå til ansvar for noe som skjedde i 1996 om man tiltrådte som styremedlem i 2021. Og det sies følgende: Sitat “Når styremedlemmer har handlet etter eget beste skjønn og gjort så godt de har kunnet for å ivareta lagets interesser, skal det mye til for å holde dem erstatningsansvarlige.” “Man kan ikke forvente perfekt opptreden fra styremedlemmer i borettslag. Ansvaret må sees i lys av at det er tale om et frivillig verv, som utøves av mennesker uten spesialkompetanse innenfor økonomi eller juss.” https://www.langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/kan-jeg-komme-ansvar-nar-jeg-sitter-styret-et-borettslag-eller-sameie/ Man har selvfølgelig et stort ansvar, men hvis man gjør ting etter boka og er flink til å bruke forretningsfører og ettergår lover og regler, skal det allikevel en del til. I vårt borettslag har vi derfor ansatt en jurist som er styreleder (i tillegg til at vi har forretningsfører), nettopp for å sikre at alt skjer etter boka. Og det gjør det også enklere for oss som er styremedlemmer. Endret 9. april 2021 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #33 Skrevet 9. april 2021 SPOCA skrev (Akkurat nå): Man finner borettslagsloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 Evt her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/burettslagslova/id439595/ Bare hyggelig. Forøvrig, se her: https://www.eiendomsadvokater.no/lover/borettslagsloven/ Med andre ord: det skal godt gjøres å skulle stå til ansvar for noe som skjedde i 1996 om man tiltrådte som styremedlem i 2021. Og det sies følgende: https://www.langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/kan-jeg-komme-ansvar-nar-jeg-sitter-styret-et-borettslag-eller-sameie/ Man har selvfølgelig et stort ansvar, men hvis man gjør ting etter boka og er flink til å bruke forretningsfører og ettergår lover og regler, skal det allikevel en del til. I vårt borettslag har vi derfor ansatt en jurist som er styreleder, nettopp for å sikre at alt skjer etter boka. Og det gjør det også enklere for oss som er styremedlemmer. Mener du altså at hvis det er mistillit mot det gamle styret (fordi de har gjort mange feil) og man velger et helt nytt styre, er det umulig at de nye medlemmene holdes ansvarlig for feilene de tidligere medlemmene har gjort? Anonymkode: 07f52...b8c
SPOCA Skrevet 9. april 2021 #34 Skrevet 9. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mener du altså at hvis det er mistillit mot det gamle styret (fordi de har gjort mange feil) og man velger et helt nytt styre, er det umulig at de nye medlemmene holdes ansvarlig for feilene de tidligere medlemmene har gjort? Anonymkode: 07f52...b8c Dette bør en som har juridisk kompetanse svare på (jeg er ingen jurist), men utfra det juristen og forretningsfører har forklart meg, og utfra det jeg leser: i utgangspunktet, ja. Nåværende styremedlem skal ikke stå ansvarlig for hva andre styremedlemmer har gjort tidligere år. Så kan det vel sikkert vært scenarioer jeg ikke kommer på her, så derfor skal jeg ikke være skråsikker på dette punktet. MEN, det er således meget viktig å dokumentere hva som blir gjort og hva som blir sagt. Det er derfor vi alltid protokollfører alle styremøter og alle vedtak, og sørger for å få med oss generalforsamlingen (andelseierne) der dette er tilrådelig. Da f.eks jeg var alene om en viktig mening vedrørende nytt callinganlegg, sørget jeg selvfølgelig for at min stemme og min mening ble logget, protokollført og signert av alle styremedlemmer. Vi i styret har f.eks også bedt om vedtak i generalforsamlingen selv om det gjelder saker som styret egentlig kunne tatt alene, mye fordi man ønsker å få med seg andelseierne, men også for å sikre seg med tanke på ansvar. Men ja. Man har et ekstra ansvar, det er det ingen tvil om. Heldigvis er mye digitalt i dag, og derfor er mye sporbart. Det gjør at man f.eks ikke lenger har kontantbeholdning som kan svindles og lignende (for å ta et eksempel). Alt bør sjekkes nøye, gjerne trippelsjekkes. Da jeg fikk ansvaret for ny vaskeripark måtte jeg lage anbud slik jeg gjør i min vanlige jobb til offentlige (og private aktører). Siden jeg har øvrig ansvar ble det en stor og ganske omfattende prosess, hvor jeg sørget for vedtak på generalforsamling og i styret. Det høres nok verre ut enn det er, men hvis man sikrer seg og gjør en skikkelig jobb (og leser nøye gjennom lover og regler - og spør fagpersoner med juridisk kompetanse) er egentlig det å være styremedlem veldig givende. Endret 9. april 2021 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #35 Skrevet 10. april 2021 SPOCA skrev (På 9.4.2021 den 17.19): Dette bør en som har juridisk kompetanse svare på (jeg er ingen jurist), men utfra det juristen og forretningsfører har forklart meg, og utfra det jeg leser: i utgangspunktet, ja. Nåværende styremedlem skal ikke stå ansvarlig for hva andre styremedlemmer har gjort tidligere år. Så kan det vel sikkert vært scenarioer jeg ikke kommer på her, så derfor skal jeg ikke være skråsikker på dette punktet. MEN, det er således meget viktig å dokumentere hva som blir gjort og hva som blir sagt. Det er derfor vi alltid protokollfører alle styremøter og alle vedtak, og sørger for å få med oss generalforsamlingen (andelseierne) der dette er tilrådelig. Da f.eks jeg var alene om en viktig mening vedrørende nytt callinganlegg, sørget jeg selvfølgelig for at min stemme og min mening ble logget, protokollført og signert av alle styremedlemmer. Vi i styret har f.eks også bedt om vedtak i generalforsamlingen selv om det gjelder saker som styret egentlig kunne tatt alene, mye fordi man ønsker å få med seg andelseierne, men også for å sikre seg med tanke på ansvar. Men ja. Man har et ekstra ansvar, det er det ingen tvil om. Heldigvis er mye digitalt i dag, og derfor er mye sporbart. Det gjør at man f.eks ikke lenger har kontantbeholdning som kan svindles og lignende (for å ta et eksempel). Alt bør sjekkes nøye, gjerne trippelsjekkes. Da jeg fikk ansvaret for ny vaskeripark måtte jeg lage anbud slik jeg gjør i min vanlige jobb til offentlige (og private aktører). Siden jeg har øvrig ansvar ble det en stor og ganske omfattende prosess, hvor jeg sørget for vedtak på generalforsamling og i styret. Det høres nok verre ut enn det er, men hvis man sikrer seg og gjør en skikkelig jobb (og leser nøye gjennom lover og regler - og spør fagpersoner med juridisk kompetanse) er egentlig det å være styremedlem veldig givende. Takk for svaret! Et spørsmål til Kan man foreslå andre kandidater til styret på selve årsmøtet etter at valgkomitéen allerede har kommet med innstilling? Eller er det for sent? Anonymkode: 07f52...b8c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #36 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svaret! Et spørsmål til Kan man foreslå andre kandidater til styret på selve årsmøtet etter at valgkomitéen allerede har kommet med innstilling? Eller er det for sent? Anonymkode: 07f52...b8c Du kan foreslå på selve generalforsamlingen så det er ikke forseint. Men foreslår du andre enn deg selv må du har spurt vedkommende først om de vil stå på valg. Anonymkode: 5a898...037 1
SPOCA Skrevet 10. april 2021 #37 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svaret! Et spørsmål til Kan man foreslå andre kandidater til styret på selve årsmøtet etter at valgkomitéen allerede har kommet med innstilling? Eller er det for sent? Anonymkode: 07f52...b8c Ja, det kan man. Hvert medlem er på valg og man har gjerne en votering. Dvs, om ikke stiller seg som motkandidat klappes gjerne styremedlemmet inn. Om det er andre som vil stille kan man altså ha en "kamp"votering.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #38 Skrevet 10. april 2021 SPOCA skrev (11 minutter siden): Ja, det kan man. Hvert medlem er på valg og man har gjerne en votering. Dvs, om ikke stiller seg som motkandidat klappes gjerne styremedlemmet inn. Om det er andre som vil stille kan man altså ha en "kamp"votering. Jeg mener når folk allerede før møtet har foreslått 3 helt nye kandidater og alle er liksom enige, kan noen stå opp på møtet og si «Jeg er enig med to av de tre, men den tredje...Jeg har et annet forslag» ? Anonymkode: 07f52...b8c
SPOCA Skrevet 10. april 2021 #39 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener når folk allerede før møtet har foreslått 3 helt nye kandidater og alle er liksom enige, kan noen stå opp på møtet og si «Jeg er enig med to av de tre, men den tredje...Jeg har et annet forslag» ? Anonymkode: 07f52...b8c Ja, man kan jo fremme en annen, komme med motforslag, men da må den takke ja. Og så har man en votering om disse.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2021 #40 Skrevet 11. april 2021 Man kan fremme en eller flere kanditater for gen.fors. men man må ha avklart med dem at de vil stille. Og før man begynner å stemme på kanditatene kan man også foreslå at hver enkelt stemmes inn fremfor at hele valgkomiteen eller de foreslåtte kanditatene stemmes inn som gruppe. Egentlig har jeg aldri - verken i fagforenings- eller sameiesammenheng (har aldri bodd i, eller vært på en gen.fors. i et borettslag) - opplevd at kandidatene velges samlet. Og hvis det gjøres sånn bør møteleder først spørre om valgkomiteens forslag kan stemmes inn enstemmig eller om det skal voteres for en og en person. Jeg har til og med opplevd at flere kanditater stilles opp mot hverandre i flere runder (i fagforeningssammenheng).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå