Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler full forsikring på bilen min, men usikker på om det er verdt det og om jeg heller burde gå over til bare ansvar?

Forsikringen kommer på ca. 9000, 12000 med vegavgift, og bilen er verdt rundt 25 000. Toyota Auris. 

Ville dere ha byttet til bare ansvar? 

Anonymkode: 81e70...98f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betaler full forsikring på bilen min, men usikker på om det er verdt det og om jeg heller burde gå over til bare ansvar?

Forsikringen kommer på ca. 9000, 12000 med vegavgift, og bilen er verdt rundt 25 000. Toyota Auris. 

Ville dere ha byttet til bare ansvar? 

Har hatt bilen i 2-3 år nå, så har jo betalt 27 000 i forsikring på den...

Skrevet

Tenker det kommer helt an på din økonomi.

Har du råd til å ta tapet om du vraker bilen og det er din feil?
Om svaret er ja, kjør på med delkasko eller ansvar (ofte er det bare et par hundre kr dyrere i året med delkasko, og da er du forsikret for brann og tyveri)
Om svaret er nei, kasko. 

Forøvrig var det en sykt dyr forsikring for en bil med så lav verdi, med mindre du er veldig ung eller har svært lav bonus. Ville hørt litt rundt med andre selskaper. 

Skrevet
2 minutter siden, EmKay skrev:

Tenker det kommer helt an på din økonomi.

Har du råd til å ta tapet om du vraker bilen og det er din feil?
Om svaret er ja, kjør på med delkasko eller ansvar (ofte er det bare et par hundre kr dyrere i året med delkasko, og da er du forsikret for brann og tyveri)
Om svaret er nei, kasko. 

Forøvrig var det en sykt dyr forsikring for en bil med så lav verdi, med mindre du er veldig ung eller har svært lav bonus. Ville hørt litt rundt med andre selskaper. 

Takk for svar! 

Jeg er 26 og har bare hatt denne forsikringen, så jeg har ikke jobbet meg opp noe bonus nei. 

I utgangspunktet har jeg ikke råd til å ta tapet om jeg må vrake bilen, men jeg har mulighet til å låne penger hos moren min for å kjøpe ny. 

Skrevet

Liten vits for biler med verdi under ca. 50 tusen. Jeg betaler under 3 tusen i ansvar for lignende bil. 60% bonus

Anonymkode: 9505b...a65

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Jeg er 26 og har bare hatt denne forsikringen, så jeg har ikke jobbet meg opp noe bonus nei. 

I utgangspunktet har jeg ikke råd til å ta tapet om jeg må vrake bilen, men jeg har mulighet til å låne penger hos moren min for å kjøpe ny. 

Da ville jeg aller først sjekket med andre forsikringsselskaper. Hvis du har hatt bil i kun 2-3 år, startet du sannsynligvis på 40% bonus om du var heldig. (økningen i startbonus fra 20% kom på rundt den tiden). Da har du nok 60-70% i bonus nå, og da burde ikke en slik forsikring koste deg mer enn max 5000,- i året eks. trafikkavgift med kasko.
Husk at du får økning i bonus hos nytt forsikringsselskap dersom du har hatt den eksisterende bonusen din i minst 6 mnd hos nåværende selskap.
Det blir rimeligere dersom du har flere forsikringer (reise, innbo f.eks) eller er medlem av en fagforening forsikringsselskapet samarbeider med. 

Skrevet

Om du ikke er avhengig av bilen og tåler tapet av verdien, ville jeg gått for en delkasko. Ikke så stor forskjell i pris på delkasko og ansvarsforsikring, men du får veldig mye mer ved å ha en delkasko. Sett av de hundrelappene i sparing i stedet, så har du noe om bilen stopper. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skal ta meg en runde med forsikringsselskaper i morgen :) 

Skrevet

Det var veldig dyr forsikring! Jeg har helt ny bil av året(EL), med sånn superforsikring, og betaler under 5000kr i året. 

Anonymkode: 4420d...3a6

Skrevet

Kasko de helt unødvendig for din bil. Delkasko dekker brann, tyveri og kanskje viktigst av alt, steinsprutskader. Gå for delkasko. 

Anonymkode: efc1a...db0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...