Gå til innhold

Skal leie ut, hva er viktig å tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi skal leie ut vårt hus, for å leie et annet sted fordi jeg skal studere. Er det «bare» å legge ut på Finn og skrive kontrakt, eller hvordan fungerer dette? Og depositum, hva skal dette være for og hvordan ordnes dette? 

Anonymkode: 6a25a...b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 6a25a...b47

Skrevet

Legg ut på Finn. Ha visning. Sjekk om ev leietakere har fast inntekt og få gjerne referanser. Skriv kontrakt, her finnes det maler på nett du kan bruke. Få depositum. Voila. 

Anonymkode: 6c043...e53

• Liker 1
Skrevet

tre mnd depositum, forsøk å leie ut til de som ikke har barn, skulle det bli en tvist så er det håpløst å få kastet ut de som har små barn.Tegn deg utleieforsikring, samt pålegg om møbelknotter under alle møbler,og ingen husdyr. Katt og hund sliter mye på et hus. Jeg snakker av erfaring, men har nå lært leksen min 🙂 Lykke til.

Anonymkode: ade25...afa

• Liker 2
Skrevet

Depositum skal på egen depositumskonto. Du må betale for opprettelsen. 

• Liker 3
Skrevet

Husk at depositum skal på depositumkonto som du skal betale for å opprette! Altfor mange går i denne fella. Min nye huseier visste ikke/glemte seg og puttet sitt eget kontonr der depo skulle, det ble retta på kjapt skal jeg si deg!

Anonymkode: 88e51...731

• Liker 1
Skrevet

Og forresten, møt alltid de som skal leie,så du får et inntrykk av hvordan de er, skygg unna alle som har husleiegaranti fra NAV. Du skal tross alt leie bort ditt hjem, så finn noen du tror vil ta godt vare på hjemmet ditt,det er viktigst.

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er å ha tidsfrister kontrakt eks 1 år. Mange vet ikke dette men som utleier kan du ikke bare si opp fordi du har «lyst», ikke liner leietaker mer eller vil ta over utleiedeler selv. Du skal ha god grunn til å si opp; eks renovering av utleiedelen. Hvis ikke har leietager god sak og kan bli boende på ubestemt tid evt ha krav om at det blir funnet en tilsvarende leieutdel i samme prissjiktet. Har flere skrekkhistorier om de som måtte selge siden de ikke fikk ut leietager.

Ring huseiernes landsforbund for tips.

Anonymkode: 04093...a7c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

tre mnd depositum, forsøk å leie ut til de som ikke har barn, skulle det bli en tvist så er det håpløst å få kastet ut de som har små barn.Tegn deg utleieforsikring, samt pålegg om møbelknotter under alle møbler,og ingen husdyr. Katt og hund sliter mye på et hus. Jeg snakker av erfaring, men har nå lært leksen min 🙂 Lykke til.

Kan jeg spørre om hva slags slitasje du opplevde? Har selv hatt hund i alle år og aldri før har de hundene gjort en mikro skade engang 🤔 har derimot opplevd at noen mennesker bare puster og en skade har skjedd.

Anonymkode: 88e51...731

• Liker 6
Skrevet

Bra bilder (Og tekst) i annonsen! Jeg og mannen leter etter hus å leie og det er ikke måte på hvor mange vi ikke gidder å gå på visning på grunnet dårlige annonser. 

tenk over hvilken type mennesker dere vil ha boende der. Er ikke enig i at dere skal unngå barnefamilier og dyr. Unormal slitasje skal dekkes av leietaker uansett. 

Be om referanse og bevis på inntekt. 

Følg loven. 

Anonymkode: 83bb6...2cc

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aller viktigste er å ha tidsfrister kontrakt eks 1 år. Mange vet ikke dette men som utleier kan du ikke bare si opp fordi du har «lyst», ikke liner leietaker mer eller vil ta over utleiedeler selv. Du skal ha god grunn til å si opp; eks renovering av utleiedelen. Hvis ikke har leietager god sak og kan bli boende på ubestemt tid evt ha krav om at det blir funnet en tilsvarende leieutdel i samme prissjiktet. Har flere skrekkhistorier om de som måtte selge siden de ikke fikk ut leietager.

Ring huseiernes landsforbund for tips.

Anonymkode: 04093...a7c

Med mindre du har god grunn er minste utleietid 3 år. Det er ikke lov å tegne 1 års kontrakt uten veldig god grunn. 
Jo, at man skal bruke utleiedel selv er god nok grunn til å ha kortere kontraktstid.  Vil tro det er veldig god grunn for normal oppsigelse også. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og forresten, møt alltid de som skal leie,så du får et inntrykk av hvordan de er, skygg unna alle som har husleiegaranti fra NAV. Du skal tross alt leie bort ditt hjem, så finn noen du tror vil ta godt vare på hjemmet ditt,det er viktigst.

Kan da finnes folk som trenger navgaranti som er ordentlige folk.  Er mange andre jeg hadde utelatt å leie tid før navgaranti... 

• Liker 4
Skrevet

Utlastelsesklausul i kontrakten. Ordensregler (som også er nevnt i kontrakten). Utleieforsikring. Følge vilkårene til utleieforsikring (eks ikke nav-garanti). 

Lese husleieloven og følge den til punkt og prikke. 

Etterspørre referanser, og sjekke opp disse. 

• Liker 1
Skrevet
På 27.8.2020 den 18.54, AndreasBR skrev:

Kan da finnes folk som trenger navgaranti som er ordentlige folk.  Er mange andre jeg hadde utelatt å leie tid før navgaranti... 

Joda, men NAV-garanti gis til personer hvor det på gruppenivå er høyere risiko for problemer. Og det er vanskelig å forutsi på forhånd hvem som kommer til å skape problemer. 

NAV-garanti har også mange begrensninger, feks at den ikke nødvendigvis dekker skader, kun husleie og da begrenset til tre måneder. Så den er knapt verdt papiret den er skrevet på. https://www.help.no/fagomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/nav-garanti-i-husleieforhold/

Så det er gode grunner til at mange som leier ut rett og slett unngår navgaranti. 

Anonymkode: 50a6f...51b

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å ha en del personer på visning, ikke bare slå til på første og beste som ramler inn døra (kjenner en del folk som har brent seg på det). Når du har møtt en del potensielle leietagere blir det også lettere å sammenlikne dem med hverandre og finne en som passer (altså har boevne, betaler i tide og oppfører seg ordentlig). Helst bør du også være sikker på at vedkommende faktisk kontakter deg hvis det oppstår problemer (ordentlige problemer altså, det er en fordel hvis de kan skifte en lyspære selv, ellers blir det mye styr) det kan også spare deg for mye tull. 

Og ja, skriv ordentlig kontrakt, ha utleieforsikring og en egen depositumskonto. 

Anonymkode: 6ea08...713

Skrevet

Hvis du leier ut møblert, må du lage en inventarliste som legges ved kontrakten. Og ta gjerne bilder før utleiestart. 

Og husk at dette er skattepliktig inntekt som du må oppgi i skattemeldingen din.

Før du starter ville jeg lest meg opp på prosessen med innkreving av ubetalt leie, og utkastelse. Last opp relevante formularer, slik at du har det klart, dersom noe skulle skje. Ligger mye relevant på nett her.

Skrevet

Minimum 3 referanser, ring og sjekk at detstemner, samt be om skriftlig dokumentasjon på at referansene er reelle (flyttemelding, kontrakt)

Referanse fra arbeidsgiver. 

Framvisning av arbeidskontrakt som forutsetter 100% fast stilling og framvisning av de 3 siste lønnsslipper. 

Be om kredittsjekk. 

6 mnd depositum. Det kan ta lang tid å få kastet ut folk via namsmann. 

Ikke tillat dyr. 

Ikke lei ut til nav-klienter og ALDRI godta NAV-garanti. 

Ikke lei ut til arbeidsledige, folk på aap eller uføre. 

Ikke lei ut til enslige mødre eller småbarnsforeldre. 

Ha skriftlig kontrakt med plikter og utkastelsesklausul ihht regelverk. F.eks huset skal være tilstrekkelig oppvarmet og det skal luftes jevnlig og klestørk inne godtas ikke. Søppel skal tømmes og det skal holdes alminnelig rent og ryddig inne og ute. 

Møbelknotter under alle møbler. Skruer og spiker i vegger og tak tillates ikke. 

Ha forsikring som gjelder ved utleie. 

Meld deg inn i huseiernes landsforbund.

Anonymkode: e8742...6bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville valgt småbarnsforeldre så di slipper festing/høy musikk hele tiden. Da er det mer sikkert at de betaler for seg også.

Anonymkode: 25d06...bef

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimum 3 referanser, ring og sjekk at detstemner, samt be om skriftlig dokumentasjon på at referansene er reelle (flyttemelding, kontrakt)

Referanse fra arbeidsgiver. 

Framvisning av arbeidskontrakt som forutsetter 100% fast stilling og framvisning av de 3 siste lønnsslipper. 

Be om kredittsjekk. 

6 mnd depositum. Det kan ta lang tid å få kastet ut folk via namsmann. 

Ikke tillat dyr. 

Ikke lei ut til nav-klienter og ALDRI godta NAV-garanti. 

Ikke lei ut til arbeidsledige, folk på aap eller uføre. 

Ikke lei ut til enslige mødre eller småbarnsforeldre. 

Ha skriftlig kontrakt med plikter og utkastelsesklausul ihht regelverk. F.eks huset skal være tilstrekkelig oppvarmet og det skal luftes jevnlig og klestørk inne godtas ikke. Søppel skal tømmes og det skal holdes alminnelig rent og ryddig inne og ute. 

Møbelknotter under alle møbler. Skruer og spiker i vegger og tak tillates ikke. 

Ha forsikring som gjelder ved utleie. 

Meld deg inn i huseiernes landsforbund.

Anonymkode: e8742...6bd

Oi hos deg ville ikke jeg bodd! Må da være lov å henge ting opp på veggene!! Å 3 referanser er det ikke alle som har,jeg har kun leiet 2 steder.

Anonymkode: 25d06...bef

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...