AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Det skrives gang på gang om kreftsyke som må betale dyr kreftbehandling selv for å kunne leve. Vi har ikke penger til alt her i landet og må naturligvis prioritere. Jeg synes dette bør være en av tingene vi skal ta oss råd til. Vi sløser milliarder av kroner på det utroligste. https://www.nrk.no/innlandet/far-ikke-livsforlengende-immunterapi-for-kreft_-ma-betale-selv-1.15127513 Anonymkode: e1265...59c 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Enig! kan man hjelpe flyktninger med flere milliarder. Men hjelpe sine egne får dei ikke til. Anonymkode: 18642...3eb 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Jeg synes det er utrolig synd, men jeg ser også at for å ivareta fellesskapets best mulig (i form av mest mulig effektiv fordeling av ressurser) må man av og til foreta kost/nytte vurderinger som for mange kan virke umoralske. Jeg stoler på at de vurderingene som blir tatt hvilker på et fornuftig grunnlag og respekterer at det er sånn, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i resultatet. Anonymkode: 7db3d...0e3 6
anonym 4545 Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skrives gang på gang om kreftsyke som må betale dyr kreftbehandling selv for å kunne leve. Vi har ikke penger til alt her i landet og må naturligvis prioritere. Jeg synes dette bør være en av tingene vi skal ta oss råd til. Vi sløser milliarder av kroner på det utroligste. https://www.nrk.no/innlandet/far-ikke-livsforlengende-immunterapi-for-kreft_-ma-betale-selv-1.15127513 Anonymkode: e1265...59c Kunne ikke vært mer enig. Dette har vi absolutt råd til. Norske politikere og helsemyndigheter bør omgående finne en løsning for denne pasientgruppen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Akkurat hvor mye penger synes du helsevesenet skal bruke for å gi en terminal kreftpasient én måned lenger å leve, med en hel masse ubehagelige bivirkninger av medisinen? Anonymkode: 1fc4c...e96 7
Nerine_ Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Hvis det er behandling som kan kurere, eller gi betydelig lenger tid å leve syns jeg absolutt det bør prioriteres. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Enig med deg. Vi bruker milliarder på regelrett tull og byråkrati, og burde prioritert mer rasjonelt. Anonymkode: 08906...438 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Men det er jo sjelden snakk om medisiner som kan kurere kreft. I så fall vil kost-nytte-ratioen lett forsvare prisen på medikamentet. Her snakkes det om medikamenter som kanskje, muligens kan forlenge livet med noen måneder, hos enkelte pasienter. Muligens med store bivirkninger. Denne debatten domineres av folk som føler mye, men ikke skjønner hva de er uenige i. Anonymkode: 9b40a...579
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hvor mye penger synes du helsevesenet skal bruke for å gi en terminal kreftpasient én måned lenger å leve, med en hel masse ubehagelige bivirkninger av medisinen? Anonymkode: 1fc4c...e96 Tror du kreftpasienter får behandling mot sin vilje? Jeg har selv hatt kreft, og ville aldri tatt i mot noen som helst behandling som ville gitt meg én måned ekstra med tortur. Anonymkode: 08906...438 1
Callisto83 Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Å hjelpe folk med medisinsk behandling, DET kan vi tydeligvis ikke, men å sløse vekk milliarder til "Mongstad prosjektet", eller hjelpe korrupte regimer, det er helt greit. Lurer forresten på hvor mye Erna og co brukte for å få plass i FNs sikkerhetsrådet nylig... Tør dere å gjette? Norge vant over Canada og Irland. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo sjelden snakk om medisiner som kan kurere kreft. I så fall vil kost-nytte-ratioen lett forsvare prisen på medikamentet. Her snakkes det om medikamenter som kanskje, muligens kan forlenge livet med noen måneder, hos enkelte pasienter. Muligens med store bivirkninger. Denne debatten domineres av folk som føler mye, men ikke skjønner hva de er uenige i. Anonymkode: 9b40a...579 Denne problemstillingen har jo blitt diskutert i medisinske tidsskrifter, så at debatten «domineres av folk som ikke skjønner hva de er uenige i» stemmer ikke. Jeg syntes selvsagt at alle burde få tilbud om livsforlengende behandling, så lenge de er informert om og innforstått med hva det innebærer og bivirkninger. Anonymkode: 20a94...649 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du kreftpasienter får behandling mot sin vilje? Jeg har selv hatt kreft, og ville aldri tatt i mot noen som helst behandling som ville gitt meg én måned ekstra med tortur. Anonymkode: 08906...438 Leser du artikkelen i HI, ser du hva som er motivasjonen til denne pasienten: et fullstendig urealistisk håp om å bil frisk. "Mirakler har skjedd før." Nei, de har ikke det. Staten kan ikke øse ut milliarder på milliarder for å holde liv i folks urealistiske håp. Anonymkode: 1fc4c...e96 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Denne problemstillingen har jo blitt diskutert i medisinske tidsskrifter, så at debatten «domineres av folk som ikke skjønner hva de er uenige i» stemmer ikke. Jeg syntes selvsagt at alle burde få tilbud om livsforlengende behandling, så lenge de er informert om og innforstått med hva det innebærer og bivirkninger. Anonymkode: 20a94...649 Det gjør de jo, i den grad det er mulig å tilby noe som ikke koster uhyrlig mye, for veldig kort ekstra levetid. Anonymkode: 1fc4c...e96 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er utrolig synd, men jeg ser også at for å ivareta fellesskapets best mulig (i form av mest mulig effektiv fordeling av ressurser) må man av og til foreta kost/nytte vurderinger som for mange kan virke umoralske. Jeg stoler på at de vurderingene som blir tatt hvilker på et fornuftig grunnlag og respekterer at det er sånn, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i resultatet. Anonymkode: 7db3d...0e3 Så se skal slose bort penge på selv påfort sykdommer fra røyking og over/underspising men nekter folk medisin til sykdommer de ikke bedt om som faktisk kan gjør de helt friske da det er for dyrt? Har en venn som opplevd akkurat det samme - måte samles penger inn på spleis for å overleve. Dritt møkkaland MOLBO Norge. Anonymkode: a6cbb...370 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, Callisto83 skrev: Å hjelpe folk med medisinsk behandling, DET kan vi tydeligvis ikke, men å sløse vekk milliarder til "Mongstad prosjektet", eller hjelpe korrupte regimer, det er helt greit. Lurer forresten på hvor mye Erna og co brukte for å få plass i FNs sikkerhetsrådet nylig... Tør dere å gjette? Norge vant over Canada og Irland. Tør ikke gjette nei .. Er ikke for ingenting at våre tidligere statsministre fikk eksklusive toppjobber i systemer vi har vært ekstremt gavmilde mot. Erna blir neste. Anonymkode: e1265...59c 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 Er dere klar over hvordan selskapene regner ut prisen de skal ta? Fremgangsmåten er totalt umoralsk, og dersom styresmaktene ikke setter ned prisen og bare betaler det de forlanger vil det aldri bli grenser for mye de kan (ut)presse av statskassa. Dette er grunnen til at Norge burde ha et statlig drevet farmasi-selskap. For å forske fram og produsere medisiner uten hensyn eiere og investorer som skal ha enorme fortjenester. Anonymkode: cc996...363
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig! kan man hjelpe flyktninger med flere milliarder. Men hjelpe sine egne får dei ikke til. Anonymkode: 18642...3eb Og hvorfor det? Burde ringe noen bjeller her snart.... Anonymkode: 53cd2...6a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå