AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Hei! En sjelden gang får jeg såkalt auramigrene. Lysmigrene. For min del utarter det seg med at synet svikter og at jeg ser uklart. Særlig tekst. Anfallet kommer som regel brått og varer typisk i alt fra 10-45 minutter. Har ikke mye hodeverk, men kan bli litt tung i hodet etterpå og dagen etterpå. Litt kvalme. Fikk nå et anfall på tirsdag som gikk fort over. Men både i går og i dag har jeg på en måte kjent litt på at jeg fortsatt har litt synsforstyrrelser og kjenner meg noe redusert. Antar dette kanskje er normalt? Noen som vet? Er på jobb, men kjenner jo at jeg ikke er helt på topp og har ikke lyst til å trene som normalt. Generelt ikke en bekymret person, men greit å være føre var. Anonymkode: bc1dc...8f5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Ring legesentret og hør hva de mener. Anonymkode: 65703...106
Kalevala Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Det er nok ikke så uvanlig. Selv om du ikke har noe særlig hodepine, er et migreneanfall en påkjenning for hjernen. Det tar tid å komme seg igjen. Men: Hvis dette er helt uvanlig for deg, bør du kontakte legen din for sikkerhets skyld. Legger ved en oversikt over faser i et typisk migreneanfall. Den viser godt hvor komplekst det er. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Jeg har ofte migrene med aura. Selve auraen varer ca 25 min, og jeg får hodepine etterpå som varer i ulik lengde. Jeg kan være lyssky i mange dager etterpå, og merke at det er litt slitsomt å lese, f.eks. Er det lyssky du føler at du er nå? Hvis det er synsforstyrrelser du fortsatt har; tror jeg at jeg hadde tatt en tur til optiker imorra, for sikrets skyld. De kan utelukke mulige tilstander, og kan også henvise deg videre til øyelege dersom det skulle være behov for det. Anonymkode: 694f5...040
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Hei! Takk for alle svar! Jeg Googlet det og kom til et gammelt innlegg på KG som jeg tror jeg kan ha skrevet og hvor jeg opplevde det samme. Altså at det trekte ut litt. Har ikke dette veldig ofte, men som regel går det raskt over. Det gjorde det ikke nå. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ofte migrene med aura. Selve auraen varer ca 25 min, og jeg får hodepine etterpå som varer i ulik lengde. Jeg kan være lyssky i mange dager etterpå, og merke at det er litt slitsomt å lese, f.eks. Er det lyssky du føler at du er nå? Hvis det er synsforstyrrelser du fortsatt har; tror jeg at jeg hadde tatt en tur til optiker imorra, for sikrets skyld. De kan utelukke mulige tilstander, og kan også henvise deg videre til øyelege dersom det skulle være behov for det. Anonymkode: 694f5...040 Takk for svar Det er nok litt slik som du beskriver det ja. Mest synsforstyrrelser (merker det mest i sidesynet/periferien). Litt kvalm kanskje og ikke lyst på trening (som jeg normalt elsker). Var to ganger til optiker i fjor for synsforstyrrelser (knyttet det ikke til lysmigrene da, men kanskje det var det) uten at noe ble funnet. Jeg er dessverre nødt til å jobbe og da med PC, så det kan jo rett og slett være jeg ikke har fått nok hvile. Tror jeg slår meg til ro med at det sannsynligvis bare tar litt tid og gir det noen dager til. Tar tidlig helg i morgen og prøver å sove ut Anonymkode: bc1dc...8f5
Kalevala Skrevet 28. august 2020 #6 Skrevet 28. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg Googlet det og kom til et gammelt innlegg på KG som jeg tror jeg kan ha skrevet og hvor jeg opplevde det samme. Altså at det trekte ut litt. Kanskje du skal få deg en hodepinedagbok der du kan registrere symptomene og hvor lenge det varer, så kan du gå tilbake og se din egen historikk. https://hodepinenorge.no/ny-norsk-hodepinedagbok-brain-twin/
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Skrevet 28. august 2020 Hvordan føles det idag, Ts? Anonymkode: 694f5...040
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 9 timer siden, Kalevala skrev: Kanskje du skal få deg en hodepinedagbok der du kan registrere symptomene og hvor lenge det varer, så kan du gå tilbake og se din egen historikk. https://hodepinenorge.no/ny-norsk-hodepinedagbok-brain-twin/ Greien er den at jeg så godt som aldri har dette. Er typisk 1 gang i året eller sjeldnere :) Men takk for tipset :) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan føles det idag, Ts? Anonymkode: 694f5...040 Takk som spør! :) Føler meg omtrent som i går. Hadde en stressende dag både i går og i dag med 8 timers jobb foran PC-en. Synet er fortsatt litt uklart og jeg er tung i hodet. Litt varm. Har nå tatt helg og skal ta det veldig, veldig rolig. Håper og tror det går over i løpet av helgen. Har hatt noen lignende problemer før knyttet til synsforstyrrelser eller en følelse av ufokusert syn, men de har ikke funnet noe. Så jeg satser på det ikke er noe alvorlig og at jeg bare må ta tiden til hjelp. Anonymkode: bc1dc...8f5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk som spør! Føler meg omtrent som i går. Hadde en stressende dag både i går og i dag med 8 timers jobb foran PC-en. Synet er fortsatt litt uklart og jeg er tung i hodet. Litt varm. Har nå tatt helg og skal ta det veldig, veldig rolig. Håper og tror det går over i løpet av helgen. Har hatt noen lignende problemer før knyttet til synsforstyrrelser eller en følelse av ufokusert syn, men de har ikke funnet noe. Så jeg satser på det ikke er noe alvorlig og at jeg bare må ta tiden til hjelp Det man skal vær litt obs på, er å utelukke netthinneløsning eller noe sånt, og det kan enkelt gjøres ved å få tatt et bilde av netthinnen hos optiker. Som regel er det jo ikke noe galt, men det er jo greit å utelukke? Så slapper du bedre av selv etterpå også. Tror jeg hadde oppsøkt optiker imorra, hvis jeg var deg, for sikrets skyld😊 Anonymkode: 694f5...040
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det man skal vær litt obs på, er å utelukke netthinneløsning eller noe sånt, og det kan enkelt gjøres ved å få tatt et bilde av netthinnen hos optiker. Som regel er det jo ikke noe galt, men det er jo greit å utelukke? Så slapper du bedre av selv etterpå også. Tror jeg hadde oppsøkt optiker imorra, hvis jeg var deg, for sikrets skyld😊 Anonymkode: 694f5...040 Ok! Kanskje jeg skal vurdere det da. Er det noen optikere som er tilgjengelige på en lørdag da? Er det optikere på vanlige brilleforretninger? Anonymkode: bc1dc...8f5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok! Kanskje jeg skal vurdere det da. Er det noen optikere som er tilgjengelige på en lørdag da? Er det optikere på vanlige brilleforretninger? Anonymkode: bc1dc...8f5 Ja det er som regel optikere tilgjengelig på lørdager, på lignende steder som brilleland, synsam osv. Fortell hvordan det går da😊 Anonymkode: 694f5...040
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 På 28.8.2020 den 21.40, AnonymBruker skrev: Ja det er som regel optikere tilgjengelig på lørdager, på lignende steder som brilleland, synsam osv. Fortell hvordan det går da😊 Anonymkode: 694f5...040 Valgte å ikke gå til optiker i går ettersom jeg har hatt lignende ting tidligere og egentlig følte meg en del bedre i går :) Men føler nå at det sitter i fortsatt og dessverre har vart litt lenger enn det har brukt å gjøre. Hadde det vært netthinneløsning regner jeg med at jeg hadde blitt verre? Har mer hodepine i dag enn i går, men syn/synsforstyrrelser er omtrent som før. Jeg hadde noen plager med synsforstyrrelser eller en følelse av svekket syn/sidesyn på starten av året i fjor. Da var jeg faktisk to ganger hos øyelege. Var egentlig overbevist om at det kunne være noe galt. Men konklusjonen ble vel at de ikke kunne finne noe og at jeg sannsynligvis bare hadde overbelastet meg selv og at det måtte gå over naturlig. Noe det gjorde. Så tenker kanskje jeg bare får gi det noen dager til? :) Anonymkode: bc1dc...8f5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valgte å ikke gå til optiker i går ettersom jeg har hatt lignende ting tidligere og egentlig følte meg en del bedre i går Men føler nå at det sitter i fortsatt og dessverre har vart litt lenger enn det har brukt å gjøre. Hadde det vært netthinneløsning regner jeg med at jeg hadde blitt verre? Har mer hodepine i dag enn i går, men syn/synsforstyrrelser er omtrent som før. Jeg hadde noen plager med synsforstyrrelser eller en følelse av svekket syn/sidesyn på starten av året i fjor. Da var jeg faktisk to ganger hos øyelege. Var egentlig overbevist om at det kunne være noe galt. Men konklusjonen ble vel at de ikke kunne finne noe og at jeg sannsynligvis bare hadde overbelastet meg selv og at det måtte gå over naturlig. Noe det gjorde. Så tenker kanskje jeg bare får gi det noen dager til? Anonymkode: bc1dc...8f5 Jeg står fast med min anbefaling, å ta en tur til optiker eller øyelege😊 Det kan jo være andre tilstander enn netthinneløsning det er fint å utelukke også. Som regel går det jo bra, men er det noen vits å ta sjansen, når en tur til optiker er såpass enkelt og smertefritt å gjennomføre? Du må selvfølgelig bestemme selv, men jeg hadde tatt turen, så hadde jeg fått grublingen ut av hodet😊 Anonymkode: 694f5...040
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg står fast med min anbefaling, å ta en tur til optiker eller øyelege😊 Det kan jo være andre tilstander enn netthinneløsning det er fint å utelukke også. Som regel går det jo bra, men er det noen vits å ta sjansen, når en tur til optiker er såpass enkelt og smertefritt å gjennomføre? Du må selvfølgelig bestemme selv, men jeg hadde tatt turen, så hadde jeg fått grublingen ut av hodet😊 Anonymkode: 694f5...040 Takk for omtanken! :) Jeg valgte å ta en e-konsultasjon med legen min. Han mente det jeg ikke opplevde var uvanlig og at jeg kunne gi det noen dager til. Og basert på at jeg har vært til øyelege flere ganger før i verre tilstand enn dette velger jeg å ta sjansen enn så lenge :) Anonymkode: bc1dc...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 13.42, AnonymBruker skrev: Hei! En sjelden gang får jeg såkalt auramigrene. Lysmigrene. For min del utarter det seg med at synet svikter og at jeg ser uklart. Særlig tekst. Anfallet kommer som regel brått og varer typisk i alt fra 10-45 minutter. Har ikke mye hodeverk, men kan bli litt tung i hodet etterpå og dagen etterpå. Litt kvalme. Fikk nå et anfall på tirsdag som gikk fort over. Men både i går og i dag har jeg på en måte kjent litt på at jeg fortsatt har litt synsforstyrrelser og kjenner meg noe redusert. Antar dette kanskje er normalt? Noen som vet? Er på jobb, men kjenner jo at jeg ikke er helt på topp og har ikke lyst til å trene som normalt. Generelt ikke en bekymret person, men greit å være føre var. Anonymkode: bc1dc...8f5 Jeg får lignende anfall som deg, og omtrent like sjeldent. De siste anfallene mine har ene hånden min og vært rammet, utrolig merkelig følelse. (Jeg klarer ikke å se hele, eller å bruke den). I tillegg mister jeg taleevnen under anfallet. Jeg blir heldigvis ikke kvalm, men enormt sliten i hodet etterpå, og gjerne dagen etterpå og. Det kan føles litt som om jeg er blitt slått i hodet/dunket hodet i noe hardt. Jeg har synsforstyrrelse kun under anfallet, men merker at taleevnen er redusert før og etter et anfall. (Jeg husker ikke alle ord, og merker selv at jeg lager litt rare setninger) Alt var normalt hos meg på sist optikersjekk. Anonymkode: 782a2...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Takk for svar over! :) Jeg besluttet å forsøke å få meg time hos optiker, men alt var fullbooket frem til lørdag. Snakket med optikeren på telefon og basert på det jeg fortalte mente han at det ikke var sannsynlig at jeg hadde noen kritiske problemer. Har hanglet litt hele uka, så det er jo en viss mulighet for at jeg faktisk har vært litt småsyk i tillegg og at det er litt tilfeldig. Lange dager med PC gjør jo uansett ikke bra for øynene. Anonymkode: bc1dc...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå