Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Datteren min ønsker seg en hamster, så vi leser så mye vi kan om hamsterhold. Men jeg blir ikke helt klok på de forskjellige rasene. Hva er fordeler og ulemper ved feks gullhamster, og Campbells hamster? Hvem passer de for?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Har lite kjennskap til hamstere, men har du lest på sidene til Norsk Hamsterklubb? http://norskhamsterklubb.no/artene/ Anonymkode: a5aaa...a72
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lite kjennskap til hamstere, men har du lest på sidene til Norsk Hamsterklubb? http://norskhamsterklubb.no/artene/ Anonymkode: a5aaa...a72 Ja, men jeg ble ikke så klok av det som står der. Mye tekst men lite innhold liksom? I hvert fall om hamsterrasene. Om hamsterhold står det mye nyttig.
Million Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 (endret) Hvis du er ute etter et dyr å kose mye med, er ikke marsvin bedre å skaffe seg? Hamstere er nattaktive dyr som bråker fælt i løpehjulene sine hver natt, og ikke synes jeg de blir like tamme og vennlige som marsvin, heller. Hadde to hamstere som barn, og de beit meg stadig vekk. Den siste var skikkelig gretten, og ville bare være i fred for menneskehender. Og hva er vitsen med et kjæledyr da? Men kanskje ikke så rart hamsterne var gretne, for jeg vekket dem jo på dagtid, når de ville bare sove, etter at de har vært oppe hele natten og løpt! 😛 I blant måtte jeg ta hamsterburet og sette det på badet om natten, for jeg fikk ikke sove av den skranglingen til hamsterhjulet på rommet mitt. Marsvin derimot er mer vennligsinnede, kosete og sitter pent og rolig i fanget. Prøver ikke å stikke av hele tiden, og de marsvinene vi har hatt har ikke bitt noen heller. Har sett YouTube videoer av marsvin-eiere som ved hjelp av mat som belønning har lært marsvinene sine en hel haug med triks, akkurat som en hund! De er smartere enn man tror, med andre ord, og gjør villig ting for en godbit. De kan lære seg ord for ting også, som "gress" for eksempel. De elsker å spise gress, så enten satte jeg dem i utebur på plenen så de fikk gresse om sommeren, eller så gikk jeg ut og klippet noen store never med gress og tok med inn til dem. Da sa jeg ordet "Gress!" når jeg kom gående, og da begynte de å løpe vilt i sikksakk i buret, for gress elsker de! Du kan fôre marsvinene nesten gratis i sommerhalvåret på gress. Men de må ha høy i tillegg for å slipe tennene bedre. Ja, jeg er en marsvin-entusiast og synes de er noen fantastisk søte og fine kjæledyr! OBS! Marsvin er flokkdyr, og man skal derfor ikke ha dem alene, som hamstere, men minst to sammen. Hamstere slåss så busta fyker om man setter dem sammen med en annen hamster, så det må du ikke prøve. Endret 27. august 2020 av Million 4
^^Belle^^ Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Vi har hatt både gullhamster og sibirsk dverghamster. Eneste grunnen til at vi kjøpte sistnevnte var at gullhamsteren døde så raskt (han var nok eldre enn vi ble forespeilet da vi kjøpte ham ''brukt''). Dverghamsteren har vi hatt i snart 3 år nå, noe som er eldgammelt til hamster å være. Det var ikke noen forskjell på dem sånn sett, bortsett fra at dverghamsteren naturlig nok er mindre og trengte ny løpeball blant annet. Han var også ekstremt mye mer turbo da han var yngre. Vi måtte venne ham til mennesker over laaang tid, da han beit og freste en god stund etter at vi kjøpte ham. Men det er unntaket tror jeg, for sibirske dverghamstere er generelt vennlige dyr etter hva jeg har klart å finne ut av. Vi kommer ikke til å skaffe oss en ny når denne dør. Hamster er ikke kosedyr i det hele tatt. Dvs, det er jo koselig å høre ham surre rundt i buret sitt på kvelden (og natta!), men det er liksom ikke så mye man kan gjøre med dem. Ungene mistet interessen etter en stund, noe jeg også forstår. Nå er det derimot jeg som må ta meg av ham, noe som ikke var avtalen. Så ja, prøv heller marsvin, kanin eller noe litt mer kosete!
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Det er bare hamster datteren min vil ha. Og marsvin tar for stor plass. Tenker å kjøpe fra oppdrett så den er vant til mennesker, håper den er litt morsommere da! Men det var dette med rasene da...
Frøyamor Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Hvor gammel er dattera di? Hamster egner seg ikke til små barn. 5
WhiteSwan Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Du kan jo se på Finn om det er noen som selger eller gir bort, kanskje finner du en som er tam fra før 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Har du lest dette? Noen hamstere trives best med å være flere https://dyrlegenettet.no/smadyr/dverghamster/ Anonymkode: 0c119...c5e
Frøyamor Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, WhiteSwan skrev: Du kan jo se på Finn om det er noen som selger eller gir bort, kanskje finner du en som er tam fra før Den må fortsatt tilvennes nye mennesker, så tam er den ikke uansett.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 Jeg hadde en dverghamster når jeg var ung, og elsket den mer enn alt. Den var helt tam, og bet meg ikke en eneste gang. Jeg storkoste meg med han, laget hus og konstruksjoner av tomme doruller, laget labyrinter av papp og greiner, bygget legohus til han, lot han løpe rundt på gulvet, fant frem alt mulig av grønnsaker, og mamma gav meg ulike hamsterbøker hvor jeg hele tiden sjekket hva som var trygt å gjøre. De er nattdyr ja, men det var ikke sånn at den gjemte seg til 23.30. Den våkna gjerne i 17tida av seg selv, og ellers tålte den uansett godt å bli vekket en gang iblant Anonymkode: d3f91...359 1
Frøyamor Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du lest dette? Noen hamstere trives best med å være flere https://dyrlegenettet.no/smadyr/dverghamster/ Anonymkode: 0c119...c5e Dverghamster kan i noen tilfeller være 2, men da MÅ de være fra samme kull og alltid ha bodd sammen. Andre hamster vil SLOSS døgnet rundt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Lhasa skrev: Ja, men jeg ble ikke så klok av det som står der. Mye tekst men lite innhold liksom? I hvert fall om hamsterrasene. Om hamsterhold står det mye nyttig. Skjønner Står liksom ikke klart og tydelig hvem de forskjellige passer for, man må vel bare lese om egenskapene og tenke seg om det kan passe hos seg. Ellers så kan det hende at hetterotter er et godt alternativ hvis dere ikke blir kloke på hamstere? Krever kanskje litt mer plass men er jo utrolig sosiale dyr Anonymkode: a5aaa...a72
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjønner Står liksom ikke klart og tydelig hvem de forskjellige passer for, man må vel bare lese om egenskapene og tenke seg om det kan passe hos seg. Ellers så kan det hende at hetterotter er et godt alternativ hvis dere ikke blir kloke på hamstere? Krever kanskje litt mer plass men er jo utrolig sosiale dyr Anonymkode: a5aaa...a72 Leste nå at det kun er hamster som er aktuelt, beklager det Anonymkode: a5aaa...a72
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 Jeg synes dverghamstrene er mer hissige, mer energi og er overalt. Anbefaler gullhamster. Anonymkode: 7bf7c...c3c 1
Million Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Lhasa skrev: Det er bare hamster datteren min vil ha. Og marsvin tar for stor plass. Tenker å kjøpe fra oppdrett så den er vant til mennesker, håper den er litt morsommere da! Men det var dette med rasene da... Hun er forberedt på hamsternes korte levetid? 2 år?
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, Frøyamor skrev: Hvor gammel er dattera di? Hamster egner seg ikke til små barn. Hun er ti år, er dyrevant og kan mye om hvordan man behandler dyr. Så det går nok bra. Vi har en hund og en katt fra før.
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Million skrev: Hun er forberedt på hamsternes korte levetid? 2 år? Jada, hun sier det.
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en dverghamster når jeg var ung, og elsket den mer enn alt. Den var helt tam, og bet meg ikke en eneste gang. Jeg storkoste meg med han, laget hus og konstruksjoner av tomme doruller, laget labyrinter av papp og greiner, bygget legohus til han, lot han løpe rundt på gulvet, fant frem alt mulig av grønnsaker, og mamma gav meg ulike hamsterbøker hvor jeg hele tiden sjekket hva som var trygt å gjøre. De er nattdyr ja, men det var ikke sånn at den gjemte seg til 23.30. Den våkna gjerne i 17tida av seg selv, og ellers tålte den uansett godt å bli vekket en gang iblant Anonymkode: d3f91...359 Ok! Det er alt dette hun gleder seg til også. Lage hus og leker, gi grønnsaker og annen mat osv. Hun er en kreativ type så det å lage leker til hamsteren blir nok gøy. Hun lager mye leker til katten vår.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 vulvahamster....de trenger næring kun en gang i uken. Anonymkode: 5ad17...cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå